اترک خشک شد، پنجمین رود بزرگ ایران بود

به گزارش وبلاگ حرف دل، رود اترک پیش از این، پنجمین رود بزرگ ایران بود. از کوه های هزار مسجد در خراسان رضوی می آمد، قوچان، فاروج، شیروان و بجنورد را طی می کرد.

اترک خشک شد، پنجمین رود بزرگ ایران بود

وبلاگ حرف دل:پنجمین رود بزرگ ایران بود. از کوه های هزار مسجد در خراسان رضوی می آمد، قوچان، فاروج، شیروان و بجنورد را طی می کرد. جایی نزدیک به اینچه برون به مرز ترکمنستان می رسید و به این کشور می رفت تا در آخر به دریای خزر بریزد.

عصر ایران نوشت: رود اترک پیش از این، پنجمین رود بزرگ ایران بود. از کوه های هزار مسجد در خراسان رضوی می آمد، قوچان، فاروج، شیروان و بجنورد را طی می کرد. جایی نزدیک به اینچه برون به مرز ترکمنستان می رسید و به این کشور می رفت تا در آخر به دریای خزر بریزد. حالا نزدیک به 20 سال است که دیگر بیشتر وقت ها تا قوچان هم نمی رسد، یعنی به اولین شهری که سر راهش قرار گرفته است.

سد تبارک 20 کیلومتر قبل از قوچان در سال 1374 بر روی رود اترک زده شد. اگر همه شرایط نرمال باشد، رود اترک سالانه باید 250 میلیون مترمکعب اب داشته باشد. مخزن سد تبارک 60 میلیون مترمکعب است، پس اگر رود پر باشد این سد باید سرریز کند. تا خرداد ماه امسال حجم سد به 14 درصد رسیده بود. با این حال خشکسالی یکی از دلایل خشکی این رود است.

رشد کشاورزی هم در این سال ها به بحران خشکی این رود دامن زده است. رودی که طبق توافق قبلی، 50 درصد از حجم آن حقابه ترکمنستان است اما حالا بیشتر اوقات تا مرز ایران هم نمی رسد.

مورخان با بررسی نقشه های قدیمی از ایران و همچنین نامه هایی که در آن زمان رد و بدل می شده است، متوجه شده اند که به این رودخانه، اتک می گفته اند. این رودخانه میان دشت های وسیعی قرار گرفته است که در زمان های قدیم، مأمن اقوام ترکمن بوده است. اتک به زبان ترکی به معنای دشت است.

طبق روایت دیگری نیز باز با نگاه کردن به نقشه، متوجه می شویم که این رود در مسیرش از بخشی از استان گلستان عبور می کند. این قسمت از گلستان، منطقه ترکمن نشین آن است و به دلیل اینکه این ناحیه محل زندگی ترک ها بوده است به آن اتراک گفته می شده که در واقع جمع کلمه ترک است. با گذشت زمان و کمی تحول، اتراک نیز تغییر کرده و به صورت مخفف اترک درآمده و از آن زمان به بعد نیز با همین نام شناخته شده است.

منبع: توریسم آنلاین

به "اترک خشک شد، پنجمین رود بزرگ ایران بود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اترک خشک شد، پنجمین رود بزرگ ایران بود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید