به داد موزه هنر های معاصر اهواز برسید!

به گزارش وبلاگ حرف دل، مکانی است که پنجره ای کوچک از امید را به روی هنرمندان اهوازی برای نمایش آثار خود باز می نماید. پنجره ای که سال هاست متروکه شده و حالا چنین به نظر می رسد که مدت های طولانی است که به فراموشی سپرده شده است؛ موزه هنر های معاصر اهواز. مکانی فرهنگی و هنری که زنگ خطر سلامت گنجینه کوچک آن نیز اکنون به صدا درآمده است.

به داد موزه هنر های معاصر اهواز برسید!

به گزارش ایسنا؛ چند روزی است که تصاویری نو از موزه هنر های معاصر اهواز و شرایط نامناسب آن منتشر شده که نشان می دهد این مکان فرهنگی و هنری که برای نمایش آثار هنری در شهر اهواز وجود دارد، کم و بیش رو به نابودی است.

موزه هنر های معاصر اهواز در دو طبقه و با پنج گالری در سال 1388 افتتاح شد. گنجینه این موزه 70 اثر دارد که 60 اثر آن متعلق به هنرمندان استان خوزستان و 10 اثر متعلق به هنرمندان دیگر استان های کشور است. در این موزه همایش، کارگروه ها، دوره های آموزشی هنری مختلف و سمینار های هنری برگزار می شد. در مواردی نیز گالری های آن به عنوان نمایشگاه انفرادی هنرمندان مختلف مورد استفاده قرار می گرفت. مهمترین آثار موزه هنر های معاصر اهواز را کار هایی تشکیل می دهند که از موزه هنر های معاصر آبادان به اینجا آمدند. در این زمینه آثاری از هنرمندانی، چون هانیبال الخاص، کوروش شیشه گران، محمد احصایی و... را می توان نام برد.

این موزه شهریور 94 در قراردادی هفت ساله به بخش خصوصی واگذار شد که واگذاری آن واکنش و اعتراض بعضی هنرمندان را در پی داشت. اما در سال های اخیر آسیب زیادی به ساختمان موزه هنر های معاصر اهواز، فضای داخلی موزه و گنجینه موزه که در برگیرنده آثار ارزشمندی است، وارد شده است. بخش هایی از ساختمان موزه دچار آتش سوزی شده و چندین بار مورد سرقت قرار گرفته است.

تصاویری از اعتراض هنرمندان به واگذاری موزه هنر های معاصر اهواز

تصویری از اعتراض هنرمندان به واگذاری موزه

نمایی دور از موزه هنر های معاصر اهواز در بدو تاسیس که با شرایط حال حاضر این بنا بسیار تفاوت دارد.

امروز، اما هفت سال از واگذاری موزه هنر های معاصر اهواز سپری می گردد و حالا که این مکان فرهنگی و هنری به وضوح در شرایط نامناسبی به سر می برد، دوباره مورد توجه رسانه ها قرار گرفته است.

مریم حسینی و بیتا حسنی دو هنرمندی هستند که پیش تر در اعتراض به این اقدام پرفورمنسی را با عنوان دور باطل در محیط اطراف موزه هنر های معاصر اهواز اجرا کردند. مریم حسینی در گفت وگویی با خبرنگار ایسنا درباره این پرفورمنس می گوید: قبل از ما چند حرکت اعتراضی دیگر هم آنجا صورت گرفته بود؛ برای مثال یک بار تجمع هنرمندان فراخوان داده شد که هنرمندان از همه صنف ها تجمع و مصاحبه کردند. آن موقع در بدو واگذاری موزه بود.

نمایی از شرایط حاضر موزه هنر های معاصر اهواز

او ادامه می دهد: بعد از آن هم باز بعضی اقدامات دیگری انجام شد منتها پرفورمنسی که من به همراه خانم بیتا حسنی اجرا کردیم، فکر می کنم به لحاظ شیوه اجرا، شاید از بقیه کمی بیشتر دیده شد. نحوه فعالیت ما شاید باعث این اتفاق شده بود که یکسری نوار سیاه دور کل ساختمان موزه پیچیدیم و بعد از آن یک برچسب هایی با عنوان دور باطل دور ساختمان چسباندیم که در واقع مفهوم آن این بود که این فرایند واگذاری وارد یک دور باطلی شده و هر مدیر کل یا مسئولی که می آید، در اولین روز های انتصابش عنوان می نماید که اولین دغدغه من در زمینه هنر، پس گرفتن ساختمان موزه هنر های معاصر است.

این هنرمند درباره اهمیت این مکان می گوید: تن ها محلی که هنرمندان می توانند در آنجا نمایش اثر هنری داشته باشند موزه هنر های معاصر اهواز است؛ چون همان طور که اطلاع دارید، ما به غیر از این مکان، جای دیگری برای نمایش دادن اثر هنری نداریم. اما متأسفانه بعد از مدتی که از مدیر کلی افراد سپری می گردد، بازپس گیری موزه هنر های معاصر وارد دور باطل میگردد.

شرایط نامناسب موزه هنر های معاصر اهواز

حسینی رویکرد انجمن علمی هنر های تجسمی اهواز درباره این مسأله را چنین بیان می نماید: آن موقع که ما این پرفورمنس را اجرا کردیم، انجمن علمی هنر های تجسمی همراهی از خودش نشان نداد و در واقع نمایش را توهین به خودشان تلقی کردند در صورتی که قصد ما این بود که بگوییم داستان موزه هنر های معاصر خیلی کش دار و طولانی می گردد و از طرفی وارد چرخه های باطل می گردد که متأسفانه انجمن علی هنر های تجسمی قبلی به نظرم کمی در این نقش دخیل بود. انجمن قبلی تا جایی که سرکار بودند، قضیه موزه هنر های معاصر اهواز متروک به جای مانده بود.

او درباره گره احتاقتصادی بازپس گیری این مکان می گوید: شخصی که موزه را به آن سپرده اند، درخواست مطالباتی نموده و گفته که من هزینه هایی برای این مکان نموده ام که باید دریافت کنم و ظاهرا همین موضوع، محل مناقشه اصلی است. اما طبق شواهد، این شخص بیشتر ضرر اقتصادی به این مکان وارد نموده است. این موضوع باید با حضور هنرمندان و مراجع ذی صلاح آنالیز گردد، اما همواره به عقب رانده شده تا امروز که موزه هنر های معاصر اهواز تبدیل به یک ویرانه شده است.

با مطرح شدن دوباره مسأله باز پس گرفتن مالکیت موزه هنر های معاصر اهواز، ناصر چنانی (سرپرست معاونت توسعه مدیریت و منابع اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان) در مصاحبه با یکی از رسانه ها اظهار نموده است: اقدام حقوقی برای باز پس گیری موزه هنر های معاصر اهواز از بخش خصوصی، از ابتدای سال جاری شروع و به مدیریت فعلی موزه ابلاغ شده تا تشریفات و مراحل اداری بازگرداندن آن به اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان صورت گیرد.

منبع: فرارو

به "به داد موزه هنر های معاصر اهواز برسید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "به داد موزه هنر های معاصر اهواز برسید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید