تفاوت ترمووود ایرانی و فنلاندی

به گزارش وبلاگ حرف دل، چکیده : در این جا قصد داریم ضمن بیان ویژگی های چوب ترموود فنلاندی و ایرانی ، تفاوت های میان آن ها را از جهات مختلف مورد آنالیز و مقایسه قرار دهیم و در سرانجام بگوییم کدام چوب ترمو بهتر از دیگری است. پس تا سرانجام همراه ما باشید.

تفاوت ترمووود ایرانی و فنلاندی

یکی از متریال رایج و پرطرفدار در ساخت و ساز ساختمان های مدرن و مجلل، چوب است. چوب ها دارای فراورده های مختلفی هستند که یکی از پر کاربرد ترین آن ها ترمووود است. چوب ترمو جزو فراورده های طبیعی و بادوام چوب محسوب می گردد که به علت داشتن زیبایی و ویژگی های برجسته، به یک محصول پر استفاده در ساخت و ساز تبدیل شده است. این نوع چوب طی یک فرایند حرارتی در دمای بسیار بالا و بخار در کوره های مخصوصی فراوری می گردد. چوب های ترمووود طی این فرایند مقاومت بسیار زیادی را کسب می نمایند و بدون احتیاج به هیچ نوع ماده شیمیایی به یک محصول با دوام تبدیل می شوند. دو نمونه از پرکاربردترین ترموودها، ترمووود ایرانی و ترمووود فنلاندی هستند.

در ادامه ویژگی های این دو نوع مختلف از چوب ترمو و تفاوت های میان آنها آنالیز می گردد. پس تا پایان همراه ما باشید.

ترموود ایرانی و ویژگی های آن

از انواع پرکاربرد ترمووود در ساخت وسایل چوبی ساختمان که فراوری کشور ایران است، چوب ترمو ایرانی است. این چوب ترمووود مطابق استاندارد دیگر کشورها ساخته می گردد و توانسته بخش زیادی از بازار فروش ایران را به خود اختصاص دهد.

مهم ترین ویژگی های چوب ترمو ایرانی :

  • قیمت مناسب
  • مقاومت در برابر حشرات ، قارچ ها و باکتری ها
  • کاملا طبیعی و بدون استفاده از مواد شیمیایی در فرایند ساخت
  • مقاوم در برابر شرایط جوی مختلف
  • نصب ساده
  • وزن کم و سبک
  • دارای ثبات ابعادی
  • عایق حرارتی بسیار خوب

ترمووود فنلاندی و ویژگی های آن

از دیگر انواع چوب های ترمووود، ترمووود فنلاندی است. این چوب نیز مانند نمونه ایرانی خود در اثر بخار و حرارت زیاد فراوری می گردد که باعث افزایش خواص و کاربردهای آن شده است. این نوع ترموود به علت داشتن ویژگی های برجسته و مقاومت بالا در تمام دنیا معروفیت پیدا نموده و جزو محبوب ترین انواع ترمووود شناخته می گردد.

مهم ترین ویژگی های ترمووود فنلاندی :

  • مقاومت بالا در سخت ترین شرایط آب و هوایی
  • کاملا بی خطر برای سلامتی انسان و طبیعت
  • پایداری بالا از نظر ابعاد
  • دارای تاییدیه کیفیت از مراجع معتبر بین المللی
  • عدم احتیاج به نگهداری یا تعمیر زیاد
  • مقاومت بسیار بالا در برابر رطوبت و نفوذ آب، حشرات و باکتری ها

تفاوت ترمووود ایرانی و فنلاندی از جنبه های مختلف

همان طور که گفته شد دو نمونه از انواع ترموود که در کشور بسیار مورد استفاده قرار می گیرد، ترمووود فنلاندی و ایرانی است. این دو نوع چوب اگر چه طی فرایندهای یکسانی فراوری می شوند ولی دارای تفاوت هایی هستند. این تفاوت ها عبارتند از:

  1. تفاوت ترمووود ایرانی و فنلاندی از لحاظ کیفیت و دوام

    کیفیت و دوام تمام نمونه های چوب ترمووود بر اساس مقاومت آن در برابر عوامل مختلفی مانند: آب، رطوبت، حشرات موذی، باکتری ها و … مورد سنجش قرار می گیرد و داشتن این مزایا معیار رجحان ترموود نسبت به چوب های معمولی است و گویای این موضوع است که این ویژگی ها در طی فرایندهای خاصی در چوب طبیعی ایجاد شده اند. این مزایا در میان انواع مختلف چوب ترمووود فرق دارد و ممکن است یک نوع ترمووود مقاومت بیشتری در برابر نفوذ آب داشته باشد و نوع دیگر دارای مقاومت کمتری در این زمینه باشد. تمام این ویژگی ها بر اساس فاکتورهای تعیین و در آزمایشگاه های مجهز و پیشرفته سنجیده می گردد. برترین آزمایشگاه ها در این زمینه در کشورهای فنلاند، آلمان، استونی و سوئد قرار دارند ؛ پس بدون شک ترمووود فراوریی این کشورها که ترمووود فنلاندی نیز جزو آن ها است کیفیت و دوام بالاتری دارد.

  2. تفاوت ترمووود ایرانی و فنلاندی از لحاظ متریال و مواد اولیه ساخت

    در فراوری ترمووود ایرانی و فنلاندی از چوب های مختلفی استفاده می گردد و بر همین اساس نیز دارای کیفیت های متفاوتی هستند. برای مثال: در فراوری ترمووود فنلاندی از چوب درختانی مانند پاین یا کاج سوزنی استفاده می گردد که این درختان بیش تر در شمال فنلاند رشد می نمایند. چوب این نوع درختان دارای گره های پروانه ای شکل منظمی است که روی کیفیت چوب ترمووود بسیار موثر است. از طرف دیگر در فراوری ترمووود ایرانی از چوب های کاج روسی استفاده می گردد که نسبت به نمونه های قبلی دارای درجه کیفی پایین تری است. این نوع چوب دارای گره های ترک خورده ای است که تا حد زیادی می تواند کیفیت چوب ترمووود را پایین بیاورد و باعث کاهش مقاومت آن گردد.

  3. تفاوت ترمووود ایرانی و فنلاندی از لحاظ ظاهری

    موضوع دیگری که باعث تفاوت ترمووود ایرانی و فنلادی شده است ویژگی های ظاهری این دو نمونه چوب ترمو است. به طور کلی چوب ترمووود فنلادی دارای رنگ تیره تری نسبت به ترمووود ایرانی است. روشن تر بودن رنگ چوب ترمو ایرانی به این علت است که کوره های ترمووود ایرانی نمی توانند دما را همگن نگه دارند و احتمال سوختن چوب در دمای زیاد وجود دارد. به همین جهت درجه کوره را کم تر می نمایند که این موضوع در فرایند فراوری ترمووود ایرانی باعث روشن تر شدن رنگ آن نسبت به نمونه فنلاندی می گردد.از دیگر تفاوت های ظاهری این دو نوع چوب ترمووود می توان به مقدار صاف یا صیقلی بودن سطح آن ها اشاره نمود. ترمووودهای ایرانی بر عکس به نمونه فنلاندی دارای سطح صاف و صیقلی نیستند و از ترک های ریز و درشتی برخوردار هستند.

  4. تفاوت ترمووود ایرانی و فنلاندی از لحاظ قیمت

    همان طور که در موارد قبل نیز اشاره شد ترمووود فنلاندی مقاومت و دوام بیشتری نسبت به ترمووود ایرانی دارد و همین موضوع می تواند یکی از دلایلی باشد که این چوب ترمو از قیمت بالاتری نیز برخوردار باشد. البته گفتنی است که قیمت هر متر مربع ترموود به عوامل مختلفی از جمله ابعاد و تعیینات کیفی آن ها بستگی دارد ولی به طور کلی باید گفت ترمووود فنلاندی به علت داشتن مقاومت بیشتر و داشتن زیبایی ظاهری از قیمت بالاتری در مقایسه با ترمووود ایرانی برخوردار است. در نهایت باید گفت اگر قیمت چوب ترمو مقرون به صرفه باشد نشان دهنده پایین بودن درجه کیفی آن است.

ترمووود ایرانی بهتر است یا فنلاندی؟

همان طور که مشاهده کردید در موارد قبل ویژگی های ترمووود ایرانی و ترمووود فنلاندی را بیان کردیم و به مقایسه این دو چوب ترمو پرداختیم. با توجه به جمع بندی موارد قبل می توان گفت که امروزه کشور فنلاند جزو معتبر ترین کشورهای دنیا در زمینه فراوری ترمووود است و مسلما ترموود فنلاندی به علت گذراندن مراحل کیفی مختلف و انجام تحقیقات گسترده برای فراوری آن، از کیفیت بالاتری نسبت به ترمووود ایرانی برخوردار است. البته داشتن دانش فنی بالا، شرایط آب و هوایی، وجود درختانی با چوب های با کیفیت و موقعیت جغرافیایی کشور فنلاند نیز در بهتر بودن ترمووود فنلاندی نسبت به نمونه ایرانی بی تاثیر نیست.

به طور کلی باید گفت هر کدام از این دو نوع چوب ترمووود گفته شده بر اساس ویژگی هایی که دارند برای استفاده در بخش های مختلف یک ساختمان گزینه مناسبی هستند و شما می توانید با توجه به نوع استفاده و بعلاوه مقدار بودجه ای که برای این منظور در نظر گرفته اید یکی از انواع ترمووود ایرانی یا ترمووود فنلاندی را مورد استفاده قرار دهید و نسبت به خرید ترموود اقدام کنید.

منبع: اتاق

به "تفاوت ترمووود ایرانی و فنلاندی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تفاوت ترمووود ایرانی و فنلاندی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید