خبرنگاران حدود 23 هزار هکتار از مراتع کهگیلویه و بویراحمد برای مبارزه با آفت ملخ پایش شد

به گزارش وبلاگ حرف دل، گچساران - خبرنگاران - رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: طرح پایش مراتع و مزارع استان از پاییز سال گذشته برای شناسایی آفت ملخ شروع شده و تا به امروز 22 هزار و 900 هکتار از اراضی شهرستان های گرمسیری استان در برابر این آفت با مشارکت کارشناسان و نیروهای داوطلب پایش شده است.

خبرنگاران حدود 23 هزار هکتار از مراتع کهگیلویه و بویراحمد برای مبارزه با آفت ملخ پایش شد

الیاس تاج الدینی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار وبلاگ حرف دل گفت: تا به امروز 14هزار و 200 هکتار پایش مراتع در گچساران، چهار هزار و 500 هکتارباشت، یک هزار و 800بهمئی ،2هزار هکتار کهگیلویه و یکهزار و 500 هکتار در لنده اجرا شده است.

وی مطرح کرد:بی بی حکیمه،لیشتر، امامزاده جعفر،سرابننیز و پشتکوه از مهمترین مناطق پایش شده پاییز سال جاری تا به امروز در استان هستند.

وی تاکید نمود: در این مدت هنوز موردی از آفت ملخ در مزارع و مراتع کهگیلویه و بویراحمد مشاهده نشده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد ابراز داشت: اولویت ردیابی و پایش در مراتع و مزارعی است که دوره پایش پیش در بهار و تابستان پارسال آفت ملخ مشاهده شده است.

تاج الدینی با اشاره به ورود آفت ملخ به بعضی استان های کشور توضیح داد: سازمان حفظ نباتات نسبت حمله آفت ملخ به مزارع و مراتع استان اخطار داده و لازم است که بهره برداران در صورت مشاهده این آفت به نزدیکترین مدیریت جهاد کشاورزی محل زندگی خود گزارش دهند.

وی تاکید نمود:هم اکنون 120 نفر در حال اجرا عملیات پایش و ردیابی آفت ملخ در مراتع مناطق گرجهتی کهگیلویه و بویراحمد هستند.

تاج الدینی ابراز داشت: اعتبار اولیه،دستگاه های سم پاشی و سم مورد احتیاج برای مبارزه با ملخ های صحرایی در استان تامین شده است.

وی گفت: عملیات سم پاشی و مبارزه با ملخ صحرایی در سال گذشته در 11هزارو 500 هکتار از مراتع، اراضی و باغ های این استان با موفقیت انجام شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد توضیح داد: ستاد مبارزه با ملخ های صحرایی در هشت شهرستان استان تشکیل شده است.

وی ابراز داشت: در سال گذشته کار پایش ملخ های صحرایی در 125 هزار هکتار از مراتع مناطق مختلف استان انجام شد.

ملخ های مهاجر که بهمن ماه سال گذشته از کشورهای حوزه شبه جزیره عربستان از جمله امارات، عمان و کشور عربستان وارد بعضی استان های جنوب شرق کشور شده بود، تا به امروز در بعضی استان های کشور از جمله سیستان و بلوچستان، هرمزگان، کرمان، بوشهر، فارس، جنوب خراسان جنوبی، خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد و حتی اردبیل و گلستان مشاهده شده اند.

تخم گذاری ملخ به صورت خوشه ای انجام می گردد که در آینده منجر به فراوری 300 تا 400 ملخ می گردد.

ملخ های مهاجم تمام گیاهان زراعی، باغی و حتی علف های هرز را می خورند، این نوع ملخ قدرت پرواز بسیار زیادی دارد و در یک شبانه روز می تواند تا 150 کیلومتر پرواز کند.

ملخ صحرایی از کشوری به کشور دیگر و از استانی به استان دیگر می تواند مهاجرت کند.

این نوع از ملخ ها در جهت عبور خود با تغذیه از سبزینه های مختلف ازجمله جنگل ها، باغ های میوه، علوفه، غلات، صیفی و مراتع را از بین می برند و با توجه به قدرت تخریبی بالایی که دارند باعث قحطی در منطقه نیز می شوند.

تاج الدینی همچنین از انجام عملیات مبارزه با علف های هرز گندم در 43 هزار و 430 هکتار از مزارع گندم و 2 هزار و700 هکتار از مزارع کلزای کهگیلویه و بویراحمد در سال 1398 اطلاع داد.

وی ابراز داشت: انجام مبارزه با آفات بیماری های گندم در سطح 2 هزار و 200 هکتار و هکتاز از مزارع521 کلزا از دیگر خدمات اجرا شده برای حفظ محصولات کشاورزی در یک ساله گذشته بوده است.

سالانه 910 هزار تن انواع محصولات کشاورزی در استان کهگیلویه و بویراحمد فراوری می گردد.

این استان 270 هزار هکتار زمین کشاورزی دارد که 160 هزار هکتار آن زراعی است.استان 723 هزار نفری کهگیلویه و بویراحمد در جنوب غربی ایران واقع شده است

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران حدود 23 هزار هکتار از مراتع کهگیلویه و بویراحمد برای مبارزه با آفت ملخ پایش شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران حدود 23 هزار هکتار از مراتع کهگیلویه و بویراحمد برای مبارزه با آفت ملخ پایش شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید