دریاچه سد مهاباد

به گزارش وبلاگ حرف دل، در این مقاله از وب سایت مجله گردشگری خبرنگاران درباره یکی از مکان های گردشگری شهر مهاباد بنام دریاچه سد مهاباد سخن خواهیم گفت . در ادامه با ما همراه باشید تا بیشتر با دریاچه سد مهاباد آشنا شوید

دریاچه سد مهاباد

به بند کشیدن طبیعت در تمام طول تاریخ برای انسان­ها مجذوب نماینده و چالش برانگیز بوده­است. چالشی که انگار قدرت انسان و توانایی­اش در رویا­رویی با طبیعت را به رخ می­کشد. مهار آتش، مهار باد یا مهار آب فرقی نمی­کند، هر کدام را که به بند بکشیم حس قدرت و هوشمندی تمام جانمان را در برمی­گیرد. گاه اما این به بند کشیدن­ها علاوه بر یاری به ادامه حیاتمان سبب خلق زیبایی­هایی می­گردد که شاید از ابتدا اصلا مد نظرمان نیست. مثل توربین­های بادی که قرار است برق فراوری نمایند اما در سینه یک دشت وسیع آنقدر زیبایند که می­توان ساعت­ها به تماشایشان نشست و یا مثل سدها که گاهی تبدیل می­شوند به دریاچه­هایی که برای آدم­های محصور در بین کوه­ها مثل یک معجزه­است. سد دریاچه مهاباد هم یکی از همان سدهایی است که قرار بود گره از کار و بار مردم شهر مهاباد بگشاید اما حالا علاوه بر این وظیفه خطیر تبدیل به همدم و مونسی زیبا و مجذوب نماینده برای اهالی شهر و حتی مردمان شهرهای اطراف شده­است. اگر می­پرسید سد مهاباد کجاست بهتر است با ما همراه شوید تا در 120 کیلومتری ارومیه مهاباد را بیابید. اگر هم در جستجوی سد مهاباد تصویر یا عکسی را جستجو می­کنید حتما در ادامه راه با ما همراه شوید. چوب ماهیگیری­تان را نیز به همراه داشته باشید چرا که در سد مهاباد ماهیگیری حال و هوای دیگری دارد.

سد مهاباد، نبض شهر

آدرس: استان آذربایجان غربی، مهاباد

مهاباد در جنوب غربی استان آذربایجان غربی شهری محبوب است که در بین تمامی شهرهای این استان زیبا از همه محبوب­تر است. برای اقامت در شهر و رزرو هتل­های مهاباد با تخفیف و تضمین کمترین قیمت، می­توانید سری به سایت http://www.iranhotelonline.com بزنید. هتل تارا و یا هتل کویستان مهاباد، قصد اقامت در هر کدام را که داشته­باشید بهتر است ابتدا سری به نظرات مسافرین قبلی بزنید و با فراغ بال هتل مورد نظرتان را رزرو کنید.سفرمان را از ابتدا بر مدار تاریخ شروع می­کنیم. اگر در تاریخ و پیشینه مهاباد سرک بکشید سر از سه هزار و اندی سال پیش در می­آورید. شهری با فراز و نشیب بسیار که در برهه­ای از تاریخ مرکز حکومت مکریان بود و همواره خدا در بین اقوام مجذوب نماینده کردزبان پرآوازه و محبوب. اما این­بار از این پیشینه سه­هزار و اندی ساله گذشته و خودمان را به دوران معاصر می­رسانیم به چیزی در حدود نیم­قرن پیش. حوالی سال 1346 شمسی بود که کار ساخت یک سد در مهاباد کلید خورد. سدی بزرگ با تاجی آنچنانی که قرار بود جزو چند سد بزرگ و مجهز کشور باشد. تامین آب شرب و آب کشاورزی مورد احتیاج شهر کوچک مهاباد آن­روزها و بعلاوه فراوری برق از جمله اهدافی بود که همه را مصمم به ساختن این سد می­کرد. مهاباد دشت حاصلخیزی بود که در میان کوه­های سربفلک کشیده و بلندبالایی محاصره شده­بود. شهری کوهستانی که آب­وهوای مطبوع و طبیعت سرسبز و استثنایی­اش آن را محبوب تمامی شهرهای اطراف نیز کرده­بود. اما سد قرار بود بر روی رودخانه­ای احداث گردد که درست از میانه شهر مهاباد عبور می­کرد و به رودخانه مهاباد شهره بود. رودخانه­ای پرآب و خروشان که زندگی را در شهر به جریان می­انداخت و سرسبزی و طراوت را در مهاباد به رخ می­کشید و با شادابی و خروشش نبض شهر نیز قوت می­گرفت.

اما رودخانه قصه درازی داشت. سه رودخانه زیبا که خودشان را از بلندای کوه­های سردشت گرفته تا پیرانشهر و کوه­های مهاباد به نزدیکی شهر مهاباد می­رساندند. بیطاس، کوتر و دهبکر مسیری طولانی را می­پیمودند تا در نهایت جایی نزدیک شهر از اتصال و هم­آغوشی­شان رودخانه مهاباد زاده می­شد. رودخانه شهر را پشت سر می­گذاشت و در انتهای مسیرش باید پشت یک سد متوقف می­شد.

سدی سنگریزه­ای و وسیع که از همان ابتدا جزو پرآب­ترین سدهای ایرنی بود و هنوز هم در بین ده سد وسیع و پرآب تمام ایران واقع شده است. سد اما با مشارکت شرکت­های انگلیسی و مهندسان یوگسلاویایی و به اصطلاح کارشناسان در بالادست شهر ساخته شد و از همان ابتدا یک تصفیه­خانه، یک نیروگاه برق و کلی امکانات دیگر به آن ضمیمه شد تا زندگی مردم و کشاورزان اطراف شهر رونقی تازه بیابد. اطراف سد هم پر بود از باغات سرسبز و مزارعی که در دامنه کوه­ها منظره ها زیبا و چشم­نوازی را به نمایش می­گذاشتند و حالا با تامین آب مورد احتیاجشان کاروبارشان حسابی رونق می­گرفت. حالا سال­ها از آن روزها گذشته­است. سد مهاباد اکنون چشم و چراغ شهر مهاباد است و درست در یک کیلومتری شهر جاخوش کرده­است. حتما می­پرسید چه لزومی داشته تا سد تا این­حد به شهر نزدیک باشد؟ سد در روزهای ابتدایی فاصله معقولی با شهر مهاباد داشته اما پیشرفت و توسعه شهری سبب شده تا شهر تا یک کیلومتری سد جلو بیاید و حالا لقب نزدیکترین سد به شهر در تمام دنیا را پیشکش این نگین زیبای مهاباد کند.

حالا که تقریبا نیم قرنی از آن روزها گذشته­است سد مهاباد دریاچه­ای زیباست که در محاصره کوه­ها آنقدر دلفریب است که همواره خدا مهابادی­ها و مردمان بوکان، نقده، پیرانشهر و …را به سمت و سوی خود می­کشد. دریاچه­ای وسیع و زیبا که هنوز هم مهم­ترین منبع تامین آب شرب و کشاورزی شهر و روستاهای اطراف مهاباد است و گاهی که باران سد را سیراب می­کند و به اصطلاح کارشناسان سد سرریز می­کند از سخاوت سد مهاباد، دریاچه ارومیه هم منتفع می­گردد. اما علاوه بر تامین آب و برق شهر اکنون این سد، تفرجگاه اصلی مهاباد است که از هر کس بپرسید شما را روانه نگین زیبای شهر می­کند. اطراف رودخانه و تاج سد مهاباد، پاتوق اصلی دورهمی­های محبت آمیز و خانوادگی مهابادی­هاست که اگر در شب­های بهار و یا تابستان سری به اطراف رودخانه و یا سد بزنید جای سوزن انداختن نیز پیدا نمی­کنید و بساط گاری­های فروش خوراکی و آش­های محلی هم داغ داغ است. پارک­های جنگلی و زیبا با انواع درخت­های بلندبالا اطراف سد را آراسته­اند و سرسبزی شهر را بیشتر به رخ می­کشند و پر از خانواده­هایی است که هر کدامشان یک گوشه بساط کرده­اند.

با فرارسیدن بهار زیبا هوای سرد زمستان آنقدر لطیف می­گردد که اصلا دلتان نمی­خواهد یک روز را هم در خانه بمانید. اطراف سد زلال و شفاف اما پر از درخت­هایی می­گردد که با شکوفه­هایشان دریاچه را مثل یک نوعروس زیبا می­آرایند. درخت­هایی که انگار روی یک­شیب ملایم رو به دریاچه سرخورده­اند و با ولع خود را به لب آب رسانده­اند. زمین نیز فرشی یکسره سبز به تن می­کند و گل­های بهاری دامنه کوه­های آن­سوی آب و این­طرف دریاچه را طوری می­آرایند که می­ترسید اگر پا بر روی زمین بگذارید این رویا تمام گردد و همه چیز ساخته ذهنتان باشد. تابستان اما با فرا رسیدنش اطراف سد را خواستنی­تر می­کند. سرسبزی منظره ها اطراف، باغ­ها و مزارع در کنار آب­وهوایی مطبوع، مردم خسته از گرمای شهر را در آغوش خود می­پذیر و رخوت تابستان را بدر می­کند. پاییز اما کم­کم سوز و سرما را میهمان دریاچه می­کند ولی هنوز هم با افسون پاییز هزار رنگ، دریاچه محبوب و خواستنی­است. بازهم طبیعت اطراف دریاچه سد مهاباد آنقدر زیباست که شما در کنار دریاچه آراممسحور می­کند.

زمستان که فرا می­رسد سوز و سرما با کسی تعارف ندارد. مهاباد به زمستان­های سرد و برنده خودش شهره­است. با سردشدن هوا اما گاه دریاچه یکسره یخ می­بندد و دامنه کوه­های مجاور دریاچه و جاده­های اطراف را برف فرش می­کند و دریاچه یخ­بسته دنیایی از آرامش را میهمان چشم­ها می­کند، البته اگر طاقت سوز و سرما را داشته­باشید. جاده مهاباد-سردشت را که پیش­رو بگیرید از مجاورت رودخانه زیبا و استشنایی مهاباد به سد خواهید رسید که مثل یک چشم شفاف در صورت سبز زمین به آسمان زل زده­است.

علاوه بر کمپ­زدن اطراف دریاچه اگر سری به اطراف دریاچه سد مهاباد بزنید چشمتان به مردمانی می­افتد که در سکوت اغوانماینده دریاچه با چوب­های ماهیگیری­شان لب دریاچه نشسته­اند و منتظر صیدی خوب و چشمگیرند. چند سالی­است که پرورش ماهی در این سد شروع شده و حجم زیادی ماهی همه ساله از شروع شهریور تا روزهای پایانی فروردین از این سد صید می­گردد. ماهی کپور، سیم­برگ، سوف، ماهی سفید، ماهی زرد، آمور و فیتوتاک همه و همه در دریاچه پیدا می­شوند و علاوه بر سرگرمی سبب اشتغال­زایی بسیاری در شهر شده­است. اگرچه چند سالی­است که حجم بالای صید صنعتی سبب شده تا گرفتن ماهی کمی سخت­تر گردد اما هنوز هم اطراف دریاچه محل مناسبی برای صید ماهی و یک سرگرمی حسابی­است.

علاوه بر ماهیگیری، قایق­سواری هم اینجا بسیار پررونق است. انواع قایق­های پدالی، موتوری و تک­نفره که بر روی دریاچه طناز می­نمایند و هواداران بسیاری هم دارند ولی متاسفانه گاهی حرکت قایق­های موتوری سبب آسیب رساندن به سد و آلودگی آب­ می­گردد. شنا در دریاچه هم از دیگر سرگرمیات رایج در دریاچه سد مهاباد است ولی متاسفانه این سرگرمی بارها جان بسیاری از میهمانان سد را گرفته­است. بهتر است به هشدارها توجه کنید و قید شنا در دریاچه سد مهاباد را بزنید. دریاچه سد مهاباد بدون شک یکی از زیباترین جاذبه­های شهر است که حتما ارزش تماشا دارد و آرامش زیادی را برایتان به ارمغان خواهد آورد اما به خاطر داشته­باشید این سد محل تامین آب مورد احتیاج هزاران شهروند مهابادی­است بنابراین نظافت بهداشت و تمیزی اطراف این دریاچه وظیفه همه ماست.

اگر روزی روزگاری راهی دیار آذربایجان غربی شدید حتما سری به مهاباد بزنید. طبیعت زیبا و مسحور نماینده و جاذبه­های تاریخی بسیاری در دل مهاباد جاخوش کرده­است و در کنار میهمان­نوازی کردهای جوانمرد این شهر، مهاباد را به یک مقصد ایده­آل تبدیل کرده­است. غار زیبای سهولان، گوردخمه فخریکا، کانی ره­ش، کانی برازان و بسیاری جاذبه­های دیگر در کنار سد مهاباد، تنها بخشی از زیبایی­های مهاباد است که حتما باید سری به آن بزنید.

منبع: تاپ تراول

به "دریاچه سد مهاباد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دریاچه سد مهاباد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید