رگ های خشک گلستان تشنه تدبیر، رنج مردم از بی آبی در 7 کیلومتری قلب گلستان

به گزارش وبلاگ حرف دل، خبرنگاران/گلستان در حالی که کم آبی صبر گلستانی ها را لبریز کرده اما متأسفانه اقدامات مسئولان برای خروج از این بحران شفابخش نبوده و به نظر می رسد مردم به ناچار باید تابستان داغ سال آینده را هم در انتظار اقدام عاجل مسئولان با بی آبی سپری کنند.

رگ های خشک گلستان تشنه تدبیر، رنج مردم از بی آبی در 7 کیلومتری قلب گلستان

با وجود آنکه سال هاست مردم گلستان از بی آبی شِکوه می کنند اما به نظر می رسد واژه کم آبی در زیر لای های سرسبز نگارستان ایران و در ادبیات مسئولان معنا پیدا نمی کند شاید به همین دلیل است که تا به امروز هیچ اقدام اساسی برای رفع این معضل اندیشیده نشده است.

متأسفانه در حالی که کم آبی صبر گلستانی ها را لبریز کرده و گذران تابستان داغ برای مردم طولانی و نفسگیر شده اما بسکمک از طرح ها از سازگاری با خشکسالی تا انتقال آب از خزر به گرگان و همچنین شیرین سازی آب های لب شور بر روی کاغذ به جای مانده است، حتی احداث سدمیرداماد به عنوان یک طرح عاجل با اما و اگرهای زیادی از تامین اعتبار گرفته تا تملک اراضی رو به رو است.

کمتر کسی تصور می کند که در فاصله کمتر از هفت کیلومتر از مرکز استان گلستان مردمانی باشند که پس از گذشت سال ها از عمر با برکت انقلاب اسلامی از آب لوله کشی سالم بهره مند نباشند و در تابستان آب مورد نیاز خود را از بخش های کشاورزی تامین کنند و اگر مسئولان به جای آنکه این واقعیت ها را کتمان می کردند آن را می دیدند و سختی و مشقت مردم را بیش از پیش درک می کردند شبانه روز برای حل این بحران تلاش می کردند.

اما متأسفانه باید گفت با وجود شرایط سخت آبی در گلستان برخی مدیران به سخاوت آسمان چشم دوختند و امید دارند با کاهش بحران خشکسالی، این شرایط بهتر شود از طرفی بسکمک از مسئولان نیز معتقدند باید رفته رفته سپرهای دفاعی استان را برای رویارویی با بحران شدید خشکسالی بالا بگیریم.

برنامه ریزی برای حفر 45 حلقه چاه در گلستان

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب گلستان در این باره گفت: با توجه به مسئله ای که در حوزه آب شرب بود همه دست به دست هم دادند و استاندار گلستان نیز به صورت هفتگی موضوعات مربوط به آب را پیگیری و رصد می کنند و جلسات متعددی با حضور دستگاه های مرتبط برای پیشگیری و بهبود شرایط موجود برگزار می شود.

بهزاد هرمزی اضافه کرد: در حوزه تنش آبی در گلستان با پیگیری های اجرا شده توانستیم علاوه بر پروژه های آبرسانی برای شهرها، اعتباری را نیز به تنش آبی اختصاص دهیم به ویژه در حوزه شهر گرگان اتفاقات خوبی در حال انجام است و در کنار اجرای پروژه های آبرسانی در اقدام فوری و اضطراری حفر چاه نیز در دستور کار قرار گرفته است و دو حلقه چاه وارد مدار شده و فرایند انتخاب پیمانکار برای حفر سه حلقه چاه دیگر در دست اقدام است.

وی اضافه کرد: یکی دیگر از اقدامات ما در شهر گرگان تقویت زون جنوبی بود و توانستیم با استفاده از تغییر جهت پمپاژ و اصلاح شبکه های توزیع مقدار آب رسیده به گلشهر(کانون توزیع آب در شهر گرگان) را دو برابر کنیم و این مسئله کمک می کند تا در شرایط پیک مصرف شرایط بهتری داشته باشیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب گلستان از برنامه ریزی برای حفر 45 حلقه چاه در استان گلستان خبر داد و گفت: تا به امروز مناقصه 25 حلقه چاه برگزار شده است. همچنین هشت حلقه چاه به بهره برداری رسیده و عملیات اجرایی مابقی آن در دهه فجر آغاز شده است، در مجموع 167 کیلومتر شبکه توزیع، 231 کیلومتر خط انتقال و 43 باب مخزن به ظرفیت 20 هزار مترمکعب در دست اجرا است و 351 ایستگاه پمپاژ در سال جاری به مدار بهره برداری می رسد که همه این اقدامات برای بهبهود شرایط آبی نسبت به سال گذشته است.

هرمزی با بیان اینکه اگر برداشت های غیرمجاز از آب در بخش کشاورزی نباشد ما در مسئله آب مسئله ای نداریم، متذکر شد: تقریباً 88 درصد آب در حوزه کشاورزی استفاده می شود و از 36 هزار حلقه چاه آب کشاورزی تنها 600 حلقه در حوزه آب شرب است و مابقی چاه ها در حوزه کشاورزی استفاده می شود.

وی، نیاز آبی شهر گرگان در سال 1415 را یک هزار و 910 لیتر بر ثانیه گفت و متذکر شد: در شرایط خوب تقریباً می توان یک هزار و 350 لیتر بر ثانیه آب از چاه های شهر گرگان استحصال کرد حال آنکه در شرایط فعلی نیاز آبی شهر گرگان یک هزار و 750 لیتر بر ثانیه است، در حال حاضر مشکل آب شرب استان گلستان را باید در حوزه کشاورزی حل کرد و باید تدابیری برای چاه های غیرمجاز و برداشت های بی رویه از آب زیرزمینی اتخاذ شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان گلستان نیز در این باره اظهار کرد: شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور بهبود شرایط آبی و اجرای طرح های آبرسانی در 6 شهر گلستان را از ما درخواست کرده که در این راستا تجهیز و تحویل یک حلقه چاه دیگر در بندرترکمن و گمیشان، تجهیز سه حلقه چاه و حفر دو حلقه چاه نو در گرگان، تکمیل خط انتقال کلیدی از گرمابدشت به گرگان و همچنین ساخت مخزن 20 هزار مترمکعبی در دستور کار قرار گرفته است، همچنین برنامه های مختلفی نیز برای بهبود شرایط آبی در شهرهای آزادشهر، کلاله و رامیان در نظر گرفته شده است.

سید محسن حسینی به آخرین شرایط آب شیرین کن اشاره کرد و توضیح داد: در سفر معاون وزیر نیرو که به نیابت از وزیر محترم به گلستان سفر کردند موضوع استفاده از آبخوان های شور و لب شور و شیرین سازی آن در دستور کار ما قرار گرفت و مقرر شد در این بخش مطالعات لازم انجام شود که مطالعات در 6 محور انجام شد و کمیته های فنی نیز نتیجه مطالعات را تأیید کردند و به زودی اقدامات فراخوان سرمایه گذار انجام خواهد شد.

اعلام فراخوان جذب سرمایه گذار شیرین سازی آب دریا در اسفندماه

وی اضافه کرد: موضوع دیگر شیرین سازی آب دریا بود که بعد از مدت ها پیگیری در تابستان سال جاری توانستیم مجوز تخصیص آب از دریا را اخذ کنیم و در این خصوص نیز مطالعاتی انجام شد و سوم بهمن ماه برای معاون وزیر نیرو ارسال شد و در حال حاضر در کمیته های فنی در حال بررسی است و به نظر می رسد نتیجه بررسی ها تا انتهای بهمن ماه معین شود و در اسفندماه فراخوان آن و مسائل مربوط به جذب سرمایه گذار اجرایی خواهد شد.

به گفته کارشناسان؛ اتمام سد نرماب و چهل چای به تأمین آب شرب، صنعت و کشاورزی بیش از 550 هزار نفر از مردم استان گلستان به ویژه شهرهای دارای تنش آبی کمک خواهد کرد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان گلستان در خصوص آخرین شرایط تکمیل سد نرماب گفت: بدنه اصلی سد نرماب 92 درصد پیشرفت داشته است و اگر مسئله ای ایجاد نشود خاکریزی آن تا تابستان به اتمام می رسد و تاج سد آسفالت خواهد شد البته سد نرماب مسائلی هم دارد، سد نرماب از محل پیوست بودجه 155 میلیارد تومان اعتبار داشت و با پیگیری های اجرا شده توانستیم 45 میلیارد دیگر اعتبار جذب کنیم، از محل تهاتر نفت نیز حدود 500 میلیارد تومان برای این پروژه تصویب شد.

حسینی کل اعتبار موردنیاز برای تکمیل سد نرماب را دو هزار میلیارد تومان اعلام کرد و اضافه کرد: در حال حاضر با توجه به اعتباری که از محل تهاتر نفت تصویب شد و همچنین وعده هایی که در سفر رئیس جمهور به گلستان داده می شود امیدواریم فرایند اجرای این پروژه سرعت بیشتری بگیرد.

1500 لیتر بر ثانیه نیاز گلستان برای خروج از تنش آبی/ عقب ماندگی گلستان در بخش زیرساخت های سد

شرایط نگران کننده آب در گلستان به جایی رسید که استاندار گلستان مسئله آب را یکی از دغدغه های اساسی استان می داند.

علی محمد زنگانه با بیان اینکه نیاز آبی استان برای خروج از تنش آبی نزدیک به یک هزار و 500 لیتر بر ثانیه است، اضافه کرد: مقدار برداشت از آب های زیرزمینی در گلستان 140میلیون مترمکعب است که این مقدار باید به 70میلیون مترمکعب کاهش پیدا کند، متأسفانه جزو معدود استانی هستیم که بیش از 90 درصد آب موردنیاز را از آب های زیرزمینی تأمین می کنیم که این مسئله زمینه ساز بروز مسائلی از جمله فرونشست زمین شده است.

وی به برنامه های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت برای رفع تنش آبی در گلستان اشاره کرد و توضیح داد: در شهر گرگان حدود 500 لیتر بر ثانیه کمبود آب وجود دارد که این مسئله در عید نوروز و فصل تابستان مردم را با مشکل روبرو می کند، از محل اعتبارات تنش آبی اعتبارات خوبی را برای رفع مشکل کم آبی در گرگان در دستور کار قرار خواهیم داد.

زنگانه با بیان اینکه ایجاد مخزن، احداث چاه های آب در نقاط مختلف گرگان و خرید آب از زمین های کشاورزی به عنوان برنامه های کوتاه مدت به طور جدی در حال انجام است، یادآور شد: مخزن 20 هزار مترمکعبی آب در نزدیکی گرگان در حال راه اندازی است و تا به امروز تدابیر لازم برای جبران 220 لیتر بر ثانیه کسری آب برای گرگان اجرا شده است.

استاندار گلستان احداث آب شیرین کن را جزو اقدامات میان مدت برای رفع تنش آبی استان دانست و گفت: در حال حاضر سرمایه گذار برای آب شیرین کن آماده سرمایه گذاری است، گرچه تولید آب شیرین بخش اول کار است و ایجاد شبکه انتقال مسئله دیگری است، از طرفی در اقدام بلند مدت ساخت سد در دستور کار ما قرار گرفته است. متأسفانه گلستان از لحاظ زیرساخت های سد عقب ماندگی هایی دارد که باید رفع شود.

تابستان سال جاری هم دریغ از پارسال!

به گزارش وبلاگ حرف دل، براساس شاخص ها در صورتی که بیش از 40 درصد از منابع آب زیرزمینی مورد استفاده قرار گیرد آن جامعه دچار چالش خواهد شد و متأسفانه در گلستان بیش از 90 درصد منابع آب زیرزمینی برداشت و در حوزه کشاورزی استفاده می شود و شاید برای همین است که امروز چالش بی آبی یقه استان سرسبز گلستان را گرفت و مردم را با مشکل روبرو کرده است.

فصل زمستان به انتها نزدیک شده و قطعاً مردم دیگر تاب ندارند که در سراب تصمیمات مسئولان باقی بمانند، مردم گرگان در تابستان سال جاری 9 تا 11 ساعت از بی آبی رنج بردند و براساس گزارش های مردمی برخی از محلات تنها یک ساعت از شبانه روز به آب آشامیدنی دسترسی داشتند که این مسئله موجب شد تا مردم اعتراض و گلایه خود را به استانداری گلستان ببرند که مسئولان نیز وعده دادند در تابستان سال آینده مسائل را کمتر می کنند این در حالی است که اقدامات اجرا شده مسئولان تا به امروز نشان می دهد تابستان سال جاری هم دریغ از پارسال!

به طور قطع با حرف درمانی مسائل حل نخواهد شد و گلستانی ها به ویژه مردم گرگان خواهان اقدام عاجل برای رفع مشکل کم آبی هستند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "رگ های خشک گلستان تشنه تدبیر، رنج مردم از بی آبی در 7 کیلومتری قلب گلستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رگ های خشک گلستان تشنه تدبیر، رنج مردم از بی آبی در 7 کیلومتری قلب گلستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید