آتش عدم تخصیص اعتبارات لازم بر جان جنگل های گلستان

به گزارش وبلاگ حرف دل، جنگل های گلستان هر ساله و حتی در زمستان دچار حریق می شوند و این در حالی است که معضل کمبود امکانات و تجهیزات، گریبان استان را رها نمی کند و اعتبارات این حوزه همچنان روی کاغذ مانده است.

آتش عدم تخصیص اعتبارات لازم بر جان جنگل های گلستان

بهار که تمام می گردد، انگار به جای تابستان فصل آتش سوزی جنگل های گلستان شروع می گردد. هر ساله شاهدیم چند صد هکتار از منابع ملی به صورت طبیعی یا عمدی در آتش می سوزند. اما مدت هاست که سرانجام تابستان، سرانجام آتش سوزی ها نیست و در پاییز و زمستان هم شاهد سوختن این منابع ملی هستیم.

با افزایش دما طی سال های گذشته و بعلاوه کاهش بارندگی، احتمال آتش سوزی ها در نیمه دوم سال هم افزایش یافته و تقریبا در تمام فصول سال خبر سوختن جنگل های استان روی خروجی محیط زیست و منابع طبیعی گلستان می رود.

آخرین آتش سوزی طی هفته آخر دی ماه رخ داد که خوشبختانه مساحت کمی از اراضی ملی در آتش سوخت.

طی سال های گذشته هم تعداد، مساحت و حجم آتش سوزی در عرصه های جنگلی استان فرایند صعودی داشته اما امکانات و تجهیزات این حوزه افزایش چشمگیری نداشته و حتی در بسیاری از سال ها حداقل امکانات و تجهیزات مستهلک شده نیز جایگزین نشده است.

به گفته کارشناسان، ضعف در کمبود اعتبار و تجهیزات از یکسو و کمبود نیروی انسانی در اطفاء حریق باعث شده طی سال های اخیر نیروهای محلی و ساکنان روستاهای حاشیه جنگل به یاری محیط بانان و یگان حفاظت منابع طبیعی و بعلاوه مدیریت بحران بیایند. از سوی دیگر مسئولان مرتبط در این حوزه معتقدند بیشتر حریق های سال های گذشته ریشه در مسائل فرهنگی داشته و عوامل انسانی چه در قالب جهانگرد و چه شکارچی غیرمجاز مسبب آتش سوزی ها شناخته شده اند.

به عقیده بعضی از کارشناسان حوزه محیط زیست و منابع طبیعی و بعلاوه واحد مدیریت بحران استانداری گلستان، در کنار عمدی بودن و یا دخالت عوامل انسانی در وقوع آتش سوزی ها، خشک سالی و کاهش بارش و بحران بی آبی باعث فرایند صعودی حریق در جنگل های سبز شمال شده است.

در همین رابطه، مدیرکل مدیریت بحران استانداری گلستان از افزایش اندازه آسیب پذیری عرصه های جنگلی استان به علت تغییر شرایط آب و هوایی و طبیعی اطلاع داد و گفت:

بعضی از خلاءهای قانونی به فرایند صعودی آتش سوزی های عرصه های جنگلی یاری نموده و این امر نیازمند انجام کارهای فرهنگی است.

صادق علی مقدم اظهار داشت:

در سال گذشته تخصیص 5 میلیارد اعتبار تملک و 1.5 میلیارد اعتبار هزینه ای برای افزایش تجهیزات و امکانات اطفاء حریق در استان گلستان مصوب شده بود که تا به امروز تنها 25 درصد از این اعتبارات تخصیص یافته است.

این در شرایطی است که فرایند آتش سوزی در عرصه های جنگلی افزایش داشته و بسیاری از این امکانات و تجهیزات صرف شده و جایگزین نداشته اند و از این رو گلستان با ایده آل ها در امکانات و تجهیزات اطفاء حریق فاصله زیادی پیدانموده است.

منبع: خبرگزاری مهر

منبع: کجارو

به "آتش عدم تخصیص اعتبارات لازم بر جان جنگل های گلستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آتش عدم تخصیص اعتبارات لازم بر جان جنگل های گلستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید