آیا پنل های خورشیدی در هوای ابری یا در شب نیز کار می نمایند؟

به گزارش وبلاگ حرف دل، پنل های خورشیدی از نظر فنی هنوز در شب کار می نمایند، اما برق فراوری نمی نمایند، با این حال، آن ها همچنان در هوای ابری انرژی فراوری می نمایند. تا زمانی که مقداری نور خورشید وجود داشته باشد، پنل های خورشیدی برق فراوری می نمایند که اندازه آن به نور خورشید در دسترس بستگی دارد.

آیا پنل های خورشیدی در هوای ابری یا در شب نیز کار می نمایند؟

با توجه به تغییر رویکرد دنیای به سمت استفاده از پنل های خورشیدی برای ذخیره انرژی، این سوال برای کاربران پیش می آید که آیا این پنل ها در شب هم فعال هستند یا خیر.

خورشید منبع انرژی پاک و قابل دسترس است. پنل های خورشیدی نور رایگان خورشید را که هر روز دریافت می کنیم به برق تبدیل می نمایند تا انرژی خانه هایمان تامین گردد.

بر اساس داده های جمع آوری شده استفاده از انرژی خورشیدی در دنیا در حال افزایش است و تعداد تاسیسات مسکونی در سال 2021، 40 درصد افزایش یافته است. با این حال، یک باور نادرست رایج این است که پنل های خورشیدی در شب یا زمانی که هوا ابری است کار نمی نمایند.

پنل های خورشیدی از نظر فنی هنوز در شب کار می نمایند، اما برق فراوری نمی نمایند، با این حال، آن ها همچنان در هوای ابری انرژی فراوری می نمایند. تا زمانی که مقداری نور خورشید وجود داشته باشد، پنل های خورشیدی برق فراوری می نمایند که مقدار آن به نور خورشید در دسترس بستگی دارد.

جیمز فنتون، مدیر مرکز انرژی خورشیدی فلوریدا در مؤسسه تحقیقاتی دانشگاه مرکزی فلوریدا گفت: این پنل همواره کار می نماید. سوال این است که بر اساس مقدار نور چقدر برق از آن استخراج می گردد. شما در شب به برق نزدیک به صفر خواهید رسید، اما اگر کمی نور محیط وجود داشته باشد، گاهی اوقات حتی نور ماه منعکس شده می تواند این کار را انجام دهد.

پنل خورشیدی چیست و چگونه کار می نماید؟

به زبان ساده، پنل خورشیدی وسیله ای است که از نور خورشید برای فراوری برق استفاده می نماید. دو نوع اصلی از فناوری پنل خورشیدی وجود دارد: فتوولتائیک یا PV و انرژی خورشیدی متمرکز یا CSP. با این حال، از آنجایی که فناوری CSP عمدتا در نیروگاه های بزرگ استفاده می گردد و برای مصارف خانگی کاربردی نیست، تمرکز اصلی در اینجا فناوری پنل های خورشیدی PV است. این همان چیزی است که احتمالا به تماشا آن در پشت بام ها عادت نموده اید.

چگونه یک پنل خورشیدی PV از نور خورشید برق فراوری می نماید؟ یک پنل حاوی لایه های زیادی از سلول های فتوولتائیک است. این سلول های PV فوتون ها (ذرات ریز تابش الکترومغناطیسی) را از نور خورشید جذب نموده و یک میدان الکتریکی در سراسر لایه های سلول PV ایجاد و الکتریسیته فراوری می نمایند.

یک سلول PV تنها می تواند یک تا دو وات کوچک فراوری کند که فقط به میزان برق یک ماشین حساب است؛ به همین علت است که پنل های خورشیدی حاوی تعداد زیادی سلول PV هستند. یک پنل خورشیدی معمولا بین 250 تا 400 وات برق فراوری می نماید. سیستم خورشیدی میانه خانگی دارای 20 تا 25 پنل خورشیدی است.

آیا پنل های خورشیدی در روز های ابری یا در شب کار می نمایند؟

پنل های خورشیدی تا زمانی که نور خورشید برای جذب آن ها وجود داشته باشد، برق فراوری می نمایند. در اینجا نحوه عملکرد آن ها در دوره های هوای ابری و در شب آمده است.

هوای ابری

پنل های خورشیدی همچنان در هوای ابری، باران یا هر دوره دیگری از نور غیرمستقیم خورشید، الکتریسیته فراوری می نمایند، البته نه به همان میزان کارآمد. پنل های خورشیدی در نور مستقیم خورشید بیشترین کارآیی را دارند و در شرایط ابری برق کمتری فراوری می نمایند. اگر در منطقه ای زندگی می کنید که روز های ابری زیادی دارد، پنل های خورشیدی شما احتمالا برترین عملکرد خود را در روز نخواهند داشت.

فنتون گفت: حتی در یک روز بسیار ابری یا بارانی، مقداری برق خواهید داشت. اما در روز های ابری واقعی، ممکن است فقط نصف برقی که در یک روز آفتابی دریافت می کنید، داشته باشید؛ و اگر نگران باران هستید، نباشید. پنل های خورشیدی ضد آب هستند و باران در واقع می تواند با شستن هر گونه آلودگی به تمیز کردن پنل های خورشیدی شما یاری نموده و آن ها را به طور کارآمد حفظ کند.

شب

به این پنل ها از آن جهت خورشیدی گفته می گردد که آن ها برای فراوری برق احتیاج به جذب نور خورشید دارند. پنل خورشیدی شما از نظر فنی همواره کار می نماید، اما بدون نور خورشید هیچ برقی دریافت نخواهید کرد. تنها راه برای تامین انرژی خانه با انرژی خورشیدی در شب، نصب یک سیستم ذخیره سازی خورشیدی مانند باتری خورشیدی است.

اگر پنل های خورشیدی داشته باشیم چگونه می توانیم در شب برق بگیریم؟

با یاری باتری، هنوز هم می توان از انرژی خورشیدی برای تامین برق خانه در شب استفاده کرد. با این حال باتری های خورشیدی گران هستند و ممکن است برای راه اندازی پنل خورشیدی شما مناسب نباشند. بسته به نوع و میزان باتری، می تواند به میزان پنل های خورشیدی شما هزینه داشته باشد؛ از سوی دیگر می توانید به شبکه برق متصل بمانید و همچنان در طول شب و دوره هایی که پنل های خورشیدی شما انرژی کافی فراوری نمی نمایند، برق دریافت کنید.

ذخیره سازی باتری خورشیدی

در حالی که درست است که پنل های خورشیدی به علت کمبود نور خورشید نمی توانند در شب کار نمایند، اما همچنان می توانید از انرژی خورشیدی برای تامین انرژی خانه خود در شب با یاری یک سیستم ذخیره سازی خورشیدی بهره ببرید. رایج ترین شکل ذخیره سازی خورشیدی، باتری خورشیدی است.

باتری خورشیدی به شما این امکان را می دهد که انرژی اضافی فراوری شده از پنل های خورشیدی خود را ذخیره کنید، سپس می توانید از آن برای تامین برق خانه خود در شب و در هنگام قطع برق اگر به شبکه وصل هستید، بهره ببرید.

یکی دیگر از مزایای داشتن باتری خورشیدی این است که در ساعات اوج مصرف از پرداخت هزینه های بیشتر برق خودداری می کنید. این ساعاتی است که افراد بیشتری با استفاده از برق در خانه هستند و معمولا صبح و عصر روز های هفته است. بعضی از شرکت های خدمات شهری در ساعات اوج مصرف، نرخ برق بالاتری را دریافت می نمایند.

میزان گیری خالص

داشتن پنل خورشید به این معنی نیست که برای داشتن انرژی باید کاملا به انرژی خورشیدی متکی باشید. باتری های خورشیدی گران هستند و ممکن است برای بعضی از صاحبان خانه ارزش سرمایه گذاری نداشته باشند.

اگر بخواهید به شبکه متصل بمانید، خانه شما در طول شب یا دوره های فراوری انرژی محدود، برق را از شبکه دریافت می نماید، بنابراین حتی زمانی که پنل های خورشیدی شما برق فراوری نمی نمایند، همچنان برق خواهید داشت.

منبع: باشگاه وبلاگ حرف دل

منبع: فرادید

به "آیا پنل های خورشیدی در هوای ابری یا در شب نیز کار می نمایند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا پنل های خورشیدی در هوای ابری یا در شب نیز کار می نمایند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید