ترتیب درست استفاده از محصولات در روتین پوستی چگونه است؟

به گزارش وبلاگ حرف دل، فرقی نمی کند که در روتین پوستی خود از چند محصول مراقبتی بهره ببرید در هر صورت، ترتیب استفاده از این محصولات بسیار اهمیت دارد. درواقع باید محصولات مراقبتی که استفاده می کنید، فرصت و امکان نفوذ به پوست و اثرگذاری داشته باشند.

ترتیب درست استفاده از محصولات در روتین پوستی چگونه است؟

در ادامه با دیجی استایل همراه باشید تا در خصوص ترتیب استفاده از محصولات مراقبت پوستی بیشتر بخوانید.

در روتین صبح از چه محصولاتی استفاده کنیم؟

روتین های مراقبت پوستی که در صبح انجام می شوند مربوط به مراقبت هایی هستند که باعث حفاظت از پوست در برابر آسیب می گردد یا از ایجاد برخی مسائل پوستی جلوگیری می نماید. در ابتدای روز پوست صورت شما قرار است در معرض محیط بیرون قرار بگیرد پس استفاده از مرطوب نماینده و ضدآفتاب در این مرحله ضرورت دارد.

روتین پایه صبحگاهی

1. پاک نماینده: برای تمیز کردن آلودگی هایی که در طول شب روی صورت ایجاد شده است.

2. مرطوب نماینده: مرطوب نماینده به شکل ژل، کرم یا بالم برای حفظ رطوبت پوست، لازم است.

3. ضدآفتاب: استفاده از ضدآفتاب برای حفاظت از پوست در برابر تابش مستقیم آفتاب، لازم است.

این سه مورد از مهم ترین محصولات مراقبتی در روتین صبح هستند. اما از محصولات دیگر هم می توانید به این ترتیب بهره ببرید:

مرحله 1: پاک نماینده روغنی

پاک نماینده های صورت دو شکل دارند؛ بر پایه آب و بر پایه روغن. پاک نماینده های روغنی برای تمیز کردن چربی حاصل از فعالیت طبیعی پوست است.

پاک نماینده های روغنی معمولا قدرت بیشتری در تمیز کردن آلودگی های پوست و خالی کردن منافذ پوست از آلودگی دارند و برای پاک کردن لوازم آرایشی ضدآب مناسب اند.

مرحله 2: پاک نماینده بر پایه آب

این پاک نماینده ها حاوی سورفکتانت ها یا مواد فعال سطحی هستند. این مواد یاری می نمایند که آلودگی ها و عرق از روی پوست پاک گردد. این پاک نماینده می تواند چربی حاصل از پاک نماینده های روغنی را از روی پوست پاک کند.

اگر پاک نماینده روغنی شما حاوی سورفکتانت است و به خوبی آلودگی ها را پاک می نماید، می توانید از این مرحله صرف نظر کنید.

پاک نماینده ای بخرید که pH خنثی داشته باشد تا پوست را تحریک نکند. سورفکتانت های قوی تر می توانند باعث خشکی پوست شوند.

مرحله 3: تونر

تونر محصولی است که برای آب رسانی پوست و از بین بردن سلول های مرده پوست و آلودگی های به جای مانده بعد از شستن صورت، طراحی شده است.

برای استفاده از تونر مقداری از آن را روی پنبه ای بریزید و با آن صورت را پاک کنید. اگر پوست خشک دارید، از تونرهای حاوی الکل استفاده نکنید. درمجموع بهتر است از تونرهایی که الکل زیادی دارند استفاده نکنید چون پوست را تحریک می نمایند.

مرحله 4: سرم های آنتی اکسیدان

سرم های مراقبت پوستی حاوی مقادیر زیادی از یک ماده خاص مثلا آنتی اکسیدان ها هستند. این سرم ها از پوست در برابر آثار مخرب رادیکال های آزاد حفاظت می نمایند. رایج ترین سرم های آنتی اکسیدان موجود، سرم های ویتامین C و E است که برای بهبود بافت و استحکام پوست توصیه می شوند.

قبل از استفاده از هر سرم، ابتدا آن را روی بخش کوچکی از پوست خود امتحان کنید. سرم های آنتی اکسیدان باعث کاهش قرمزی پوست و کاهش چین وچروک می شوند. برخی از سرم ها به خصوص آن دسته که حاوی اسید هستند ممکن است در ترکیب با سایر محصولات حاوی اسید، باعث تحریک پوست شوند.

مرحله 5: محصولات درمانی جوش و لک

اگر جوش یا لک فعال نداشته باشید، در این مرحله می توانید از محصولاتی که برای درمان جای جوش و لک است بهره ببرید. دقت کنید که این محصولات برای زمانی است که جوش یا لک فعال نداشته باشید. یعنی عاملی که باعث ایجاد جوش یا لک شده، از بین رفته باشد و تنها آثار آن به جای مانده باشد.

این درمان ها باعث کاهش قرمزی پوست و کاهش التهاب آن می شوند. اما پوست ممکن است در برابر محصولاتی که قدرت بیشتری دارند، واکنش نشان دهد. از این محصولات تحت نظر پزشک و به آرامی بهره ببرید و واکنش پوست خود را آنالیز کنید.

مرحله 6: کرم دور چشم

پوست اطراف چشم معمولا نازک تر و حساس تر است. بعلاوه این پوست به شدت مستعد پیری زودرس و ایجاد مسائلی مثل چین وچروک، پف کردن و تیرگی است. یک کرم دور چشم خوب می تواند پوست این نواحی را روشن، نرم و محکم کند. البته این کرم ها نمی تواند به کلی مشکل شما را حل نمایند. فقط نشانه های آن را کم رنگ تر می نمایند.

اگر مرطوب نماینده یا سرم هایی که استفاده می کنید برای دور چشم هم مناسب اند، می توانید از این مرحله صرف نظر کنید. این کرم ها مخصوص پوست حساس و ظریف اطراف چشم طراحی شده اند و می توانند تا حد زیادی از ایجاد مسائل مربوط به این قسمت از پوست، جلوگیری نمایند.

مرحله 7: روغن های مراقبتی سبک

هر چقدر محصولی که استفاده می کنید سبک تر باشد، در روتین پوستی خود باید آن را زودتر استفاد کنید. روغن هایی که خیلی زود جذب می شوند، سبک اند و باید قبل از مرطوب نماینده از آن بهره ببرید. از این روغن ها زمانی بهره ببرید که پوست شما با مسائلی مثل خشکی زیاد، پوسته پوسته شدن و کم آبی دست وپنجه نرم می نماید.

قبل از اینکه از محصول بعدی بهره ببرید، مطمئن شوید که روغن کاملا جذب پوست شده است. برخی از این روغن ها می توانند کرم های ضدآفتاب را حل نمایند پس باید قبل از کرم ضدآفتاب از این روغن ها بهره ببرید. این روغن ها می توانند رطوبت را داخل پوست حفظ نمایند و پوست را مرطوب نگه دارند.

افرادی که پوست چرب دارند ممکن است بر اثر استفاده از این روغن ها شاهد افزایش جوش صورت باشند.

مرحله 8: مرطوب نماینده

مرطوب نماینده پوست را نرم و صاف می نماید. اگر پوست خشک دارید، کرم ها و بالم های مرطوب نماینده را انتخاب کنید. ژل های مرطوب نماینده برای کسانی مناسب است که پوست چرب دارند. مهم ترین مواد تشکیل دهنده مرطوب نماینده های گلیسیرین، آنتی اکسیدان و پپتیدها است.

اگر تونر یا سرمی که استفاده می کنید به میزان کافی پوست شما را مرطوب می نماید، می توانید از این مرحله صرف نظر کنید. به خصوص اگر پوست چرب دارید.

موقع استفاده از مرطوب نماینده باید دست های خود را بشویید به خصوص اگر بخواهید کرم را از داخل قوطی بردارید. اگر با دست کثیف به کرم یا صورت دست بزنید، آلودگی ها و باکتری ها را به کرم و پوست صورت منتقل می کنید.

استفاده منظم از مرطوب نماینده می تواند مانع از ایجاد لک و چین وچروک گردد. استفاده از مرطوب نماینده های سنگین و نشستن صورت، باعث ایجاد میلیا یا همان جوش های سفید و کوچک زیر پوست می گردد.

مرحله 9: روغن های مراقبتی سنگین تر

روغن هایی که به سختی جذب پوست می شوند، روغن های سنگین هستند. این روغن ها فقط برای کسانی که پوست های بسیار خشک دارند مناسب است و باید بعد از مرطوب نماینده از آن بهره ببرید.

اگر پوست شما دارای منافذ باز است، بهتر است که از این روغن ها استفاده نکنید. اگر از این روغن ها استفاده کردید، حتما در انتهای روز، پوست را عمیقا پاکسازی و تمیز کنید تا روغن در مناغذ پوست گیر نکند.

این روغن ها پوست را مرطوب می نمایند و مانع از دست رفتن رطوبت طبیعی پوست می شوند اما در افرادی که مستعد جوش زدن هستند ممکن است باعث ایجاد جوش شوند.

مرحله 10: ضدآفتاب

استفاده از ضدآفتاب مهم ترین و آخرین مرحله در روتین پوستی صبح است. استفاده از ضدآفتاب احتمال ابتلا به سرطان پوست را کاهش می دهد و نشانه های پیری پوست که ناشی از تابش اشعه فرابنفش است، کاهش می دهد. برای حفاظت از پوست در برابر اشعه UVA و UVB از کرم با SPF 30 یا بالاتر بهره ببرید.

کرم ضدآفتاب را باید 15 تا 30 دقیقه قبل از بیرون رفتن از خانه بهره ببرید. هرگز از محصولات دیگر روی کرم ضدآفتاب استفاده نکنید چون باعث رقیق شدن و حل شدن ضدآفتاب می گردد و آن را بی تاثیر می نماید.

وقتی بیرون و زیر آفتاب وقت زیادی را می گذرانید، هر دو ساعت یک بار باید مجددا از کرم ضدآفتاب بهره ببرید.

برخی از کرم های ضدآفتاب باعث ایجاد واکنش های آلرژیک در پوست می شوند. بنابراین مهم است که محلولی که می خرید ابتدا روی قسمت کوچکی از پوست امتحان کنید و بعد به صورت بزنید. برخی از این کرم ها ممکن است برای موجودات دریایی مضر باشند. اگر قرار است در دریا شنا کنید، حتما در خصوص مواد تشکیل دهنده ضدآفتاب خود تحقیق کنید.

در روتین شب از چه محصولاتی استفاده کنیم؟

در روتین شب باید روی محصولاتی تمرکز کنید که برای اصلاح آسیب های طول روز است. در شب می توانید از محصولاتی بهره ببرید که پوست را در برابر تابش آفتاب، حساس می نمایند مثلا لایه بردارها.

محصولات پایه روتین شبانگاهی

1. پاک نماینده های آرایش: حتی کم ترین آرایش را باید شب قبل از خواب پاک کنید.

2. پاک نماینده پوست: شب برترین زمان برای شستن صورت از تمام آلودگی ها است.

3. محصولات درمانی جوش و لک: در شب می توانید از محصولات ضدالتهابی درمانی بهره ببرید.

4. کرم های شب یا ماسک: این کرم ها و ماسک ها به بازیابی سلامت پوست و تقویت آن یاری می نمایند.

این چهار مورد از مهم ترین محصولات مراقبتی در روتین شب هستند. اما از محصولات دیگر هم می توانید به این ترتیب بهره ببرید:

مرحله 1: پاک نماینده آرایش مبتنی بر روغن

پاک نماینده های روغنی علاوه بر چربی طبیعی پوست، محصولات آرایشی را هم از روی صورت پاک می نمایند. اگر آرایش نمی کنید، پوست چرب دارید یا محصولات مبتنی بر آب را ترجیح می دهید، از این مرحله صرف نظر کنید. در استفاده از پاک نماینده های روغنی دقت کنید چون اگر روغن و پاک نماینده اضافه را از روی صورت خود پاک نکنید، ممکن است باعث بسته شدن منافذ پوست و ایجاد جوش گردد.

مرحله 2: پاک کنده مبتنی بر آب

این پاک نماینده ها با مواد آرایشی واکنش نشان می دهند و آن را در خود حل نموده و از روی صورت پاک می نمایند. موقع خرید این پاک نماینده ها سعی کنید محصولات ملایم تر را بخرید که pH خنثی دارند. موقع تمیز کردن صورت، پوست را بیش ازحد مالش ندهید. مالش دادن صورت باعث ایجاد التهاب می گردد و پوست را تحریک می نماید.

پاک کردن دومرحله ای پوست یعنی با دو شوینده مختلف، می تواند تمام آلودگی ها و چربی های پوست را از بین ببرد. اما برخی از مواد تشکیل دهنده این محصولات ممکن است پوست را خشک نمایند. اگر مسائلی مثل خشکی پوست یا التهاب دارید، بهتر است از محصولات دیگری بهره ببرید.

مرحله 3: لایه بردار یا ماسک

لایه برداری برای برداشتن سلول های مرده پوست و تمیز کردن منافذ پوست لازم است. برخی از ماسک ها نیز به خوبی می توانند منافذ پوست را از آلودگی پاک نمایند. این محصولات را بهتر است شب ها بهره ببرید تا تمام آلودگی های مانده روی پوست، از بین برود.

اگر پوست شما از قبل به خاطر استفاده از محصولات پرقدرت، دچار التهاب و تحریک شده، بهتر است که از این مرحله صرف نظر کنید. در استفاده از لایه بردارها زیاده روی نکنید. اگر پوست حساس دارید از محصولاتی که لایه بردار فیزیکی دارند، استفاده نکنید.

اگر یک محصول باعث تحریک پوست شما شد، استفاده از آن را متوقف کنید و بعد از درمان شدن پوست، از محصول دیگر بهره ببرید.

مرحله 4: تونر یا میست آب رسان

این محصولات می توانند رطوبت ازدست رفته پوست را به آن برگردانند. تونر را باید روی پنبه بزنید و روی صورت بمالید و میست های آب رسان را باید مثل اسپری روی صورت بپاشید. این محصولات معمولا حاوی هیالورونیک اسید، لاکتیک اسید و گلیسیرین هستند.

از تونرهایی که الکل زیاد دارند استفاده نکنید چون باعث خشک شدن پوست می گردد.

مرحله 5: محصولات اسیدی

برخی از محصولات اسیدی مثلا هیالورونیک اسید، سالیسیلیک اسید و… برای درمان جوش و مسائل پوستی توصیه می شوند. با توجه به توصیه پزشک یا توصیه روی بسته بندی محصولات از آن ها در روتین شبانه بهره ببرید. این محصولات را نباید در نزدیکی چشم های خود بهره ببرید.

اگر پوست حساس دارید یا فکر می کنید پوست شما در برابر این محصولات واکنش نشان می دهد، از محصولات اسیدی استفاده نکنید. این محصولات می توانند مانع از پیری پوست، ایجاد لک و تغییر رنگ پوست شوند اما استفاده از آن ها پوست را در برابر آفتاب حساس می نمایند.

مرحله 6: سرم و عصاره ها

سرم ها مواد مغذی را به پوست می رسانند. یکی از رایج ترین سرم ها ویتامین E است. اگر مستعد جوش هستید، رتینول یا ویتامین C را امتحان کنید. همواره قبل از استفاده از این محصولات، مقداری از آن را روی پوست خود امتحان کنید.

در انتخاب سرم دقت کنید و سرمی بخرید که تامین نماینده نیازهای پوست شما باشد. برخی از سرم ها گران قیمت هستند ولی در نظر داشته باشید که معمولا هر بار فقط چند قطره از آن را استفاده می کنید.

مرحله 7: محصولات درمانی جوش و لک

برای استفاده از این محصولات، حتما پوست را تمیز کنید. شب فرصت مناسبی برای استفاده از محصولات است. اگر پوست حساسی داشته باشید ممکن است موقع استفاده از این محصولات، کمی التهاب، سوزش و قرمزی را تجربه کنید.

مرحله 8: سرم ها یا ماسک های آب رسان

برخی از محصولات می توانند باعث بسته شدن منافذ پوست شوند ولی سرم های آب رسان از این دسته نیستند. می توانید ماسک های ورقه ای را قبل از استفاده در یخچال بگذارید تا از خاصیت ضدالتهابی آن هم بهره مند شوید.

مرحله 9: کرم دور چشم

کرم های دور چشم را می توانید شب ها هم بهره ببرید. کرم های مخصوص شب معمولا قدرتمندتر هستند و نقش مهمی در کاهش علائم پیری پوست دارند. این محصولات را با دست تمیز بهره ببرید. استفاده از محصولات در شب، باعث می گردد که بهتر نفود نمایند و تاثیرگذاری بیشتری داشته باشند.

مرحله 10: روغن های مراقبتی

این روغن ها برای کسانی که پوست خشک دارند مناسب است. شب برترین زمان برای استفاده از این روغن ها است. حتما صبح بعد از بیدارشدن از خواب، روغن اضافه را از روی صورت پاک کنید. اگر پوست چرب دارید سعی کنید از روغن های سنگین استفاده نکنید.

مرحله 11: کرم ها یا ماسک های شب

کرم های شب یکی از مراحل کاملا اختیاری روتین های پوستی هستند. این مرحله برای کسانی است که می خواهند بیشتر مراقب پوست خود باشند و از پیری زودرس آن جلوگیری نمایند. علت استفاده از این محصولات در شب این است که فرصت بیشتری برای نفوذ به پوست دارند.

سوالات رایج درباره روتین پوستی

چه روتینی برای پوست خشک مناسب است؟

برای پوست های خشک از محصولاتی که الکل ندارند بهره ببرید. استفاده زیاد از تونرها و لایه بردارها برای پوست های خشک توصیه نمی گردد. محصولات روغنی سبک برای پوست خشک مناسب تر است.

روتین پوستی را از چه سنی باید آغاز کنیم؟

هیچ وقت برای آغاز روتین پوستی دیر یا زود نیست. شما هر زمانی که یک روتین پوستی داشته باشید، از مزایای آن بهره مند می شوید. اما انتخاب کردن مراحل و محصولات، به سن شما بستگی دارد. می توانید محصولات متناسب با سن خود را از فروشگاه های محصولات آرایشی و بهداشتی بخرید. محصولاتی مثل کرم دور چشم، معمولا برای سن های بالاتر توصیه می گردد.

روتین پوستی باید چند مرحله داشته باشد؟

تعداد مراحل و محصولاتی که استفاده می کنید به خود شما و نوع پوستتان بستگی دارد. به غیر از پاک نماینده ها، مرطوب نماینده ها و ضدآفتاب، سایر مراحل روتین پوستی کاملا اختیاری است و می توانید آن را حذف کنید.

منبع: Healthline

منبع: دیجیکالا مگ

به "ترتیب درست استفاده از محصولات در روتین پوستی چگونه است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ترتیب درست استفاده از محصولات در روتین پوستی چگونه است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید