مهم ترین خطرات و عوارض سولاریوم برای بدن چیست؟

به گزارش وبلاگ حرف دل، با فرا رسیدن فصل های گرم سال یعنی بهار و تابستان بسیاری از افراد بنا بر عادت همیشگی به سراغ برنزه کردن بدن خود با استفاده از روش سولاریوم می روند. اما متاسفانه تعداد زیادی از مردم درباره عوارض سولاریوم هیچ اطلاعاتی ندارند و نمی دانند که با یک بار امتحان کردن این روش خودشان را در معرض چه خطراتی قرار می دهند.

مهم ترین خطرات و عوارض سولاریوم برای بدن چیست؟

برای آغاز فقط کافی است بدانید که طبق گزارش بنیاد بین المللی سرطان پوست فردی که کمتر از 35 سال سن دارد و تنها یک بار از روش سولاریوم برای برنزه کردن بدن خود استفاده نموده است 75 درصد بیشتر از افراد دیگر در معرض خطر ابتلا به سرطان پوست ملانوما قرار خواهد گرفت. در این مطلب از وبلاگ حرف دل مگ قرار است به سراغ آنالیز و صحبت درباره عوارش سولاریوم برویم. با ما همراه باشید.

سولاریوم چیست و چگونه انجام می گردد؟

سولاریوم که با نام های دیگری چون تخت آفتاب یا تخت برنزه هم شناخته می گردد، روشی جایگزین برای تیره کردن رنگ پوست است. برای برنزه کردن پوست با این دستگاه، فرد روی یک تخت دارای محفظه ای شیشه ای می خوابد و از لامپ های اطراف آن اشعه های UVA و UVB روی تمام اعضای بدن او می تابد. لازم به ذکر است که تقریبا تمام اشعه های این دستگاه از نوع UVA است و فیلتر های تعبیه شده روی آن بخش زیادی از اشعه UVB را مسدود می کنند.

فرآیند برنزه شدن در خارجی ترین لایه پوست انسان یعنی اپیدرم (Epidermis) اتفاق می افتد. این لایه از پوست حاوی سلول های خاصی به نام ملانوسیت است که وظیفه فراوری ملانین یا همان رنگدانه های پوستی را بر عهده دارند. با تابیده شدن اشعه UVA به پوست شما، ملانوسیت ها نسبت به حالت عادی رنگدانه های بیشتری فراوری می کنند. با بیشتر شدن مقدار ملانین در سطح پوستتان رنگ آن هم به سمت تیرگی می رود.

بیشتر افراد فرآیند برنزه کردن پوست خود را به آرامی آغاز می کنند. در اولین جلسه استفاده از دستگاه سولاریوم شما ممکن است تنها 5 دقیقه در معرض اشعه های UV قرار بگیرید. اگر می خواهید پوستتان تیره تر گردد باید چندین جلسه و برای مدتی طولانی تر از این روش بهره ببرید. البته شما می توانید سولاریوم ایستاده را هم امتحان کنید که در آن با پوشیدن یک لباس و عینک مخصوص همه پوستتان تیره می گردد. برای جواب گرفتن از سولاریوم ایستاده باید نسبت به سولاریوم خوابیده تعداد جلسات بیشتری را بگذرانید.

برنزه کردن پوست بدن با سولاریوم بهتر است یا با نور خورشید؟

اگر در پی یک جواب مثبت درباره برنزه کردن پوست بدن با سولاریوم هستید، متاسفانه باید ناامیدتان کنیم. تخت های برنزه به همان مقدار ای که قرار گرفتن در معرض نور خورشید خطرناک است، برای سلامتی انسان مضر هستند. هم نور آفتاب و هم دستگاه سولاریوم حاوی پرتوهای فرابنفش هستند. اشعه های UVA که عامل اصلی برنزه شدن پوست بدن به شمار می آیند، می توانند باعث پیری زودرس پوست و بروز چین وچروک شوند. احتمالا برایتان جالب باشد که بدانید تخت های برنزه 10 تا 15 درصد بیشتر از خورشید اشعه ی UVA از لامپ های خود ساطع می کنند. همین عوارض سولاریوم می تواند به شما ثابت کند که این روش نسبت به آفتاب گرفتن در تابستان هیچ فزونی ندارد و بهتر است به جای آن به سراغ یک محصول برنزکننده بروید.

خطرات و عوارض سولاریوم

عوارض برنزه کردن پوست با سولاریوم آنقدر زیاد است که انجام این کار می تواند باعث بروز بیش از 7 نشانه ی پوست ناسالم روی بدن شما بگردد. در این قسمت از مطلب به آنالیز تمامی عوارض سولاریوم مردان و زنان می پردازیم.

ارتباط پیری زودرس پوست با عوارض سولاریوم

بسیاری از افراد برای داشتن یک ظاهر زیبا و جوان تر به سراغ تیره تر کردن رنگ پوست خود می روند. اما آن ها اطلاع ندارند که استفاده از دستگاه سولاریوم می تواند باعث پیری زودرس و همینطور آسیب تماشا سد دفاعی پوستشان گردد. اشعه های UVA که طول موج بیشتری دارند به صورت عمیق تری به درون پوست شما نفوذ می کنند و به بلوک اصلی ساختار پوست یعنی کلاژن و بعلاوه الاستین آن آسیب می رسانند. با بروز این اتفاق، دیگر از بین بردن لکه های قهوه ای روی پوست و چین وچروک ها به کار بسیار سختی تبدیل خواهد شد. پوست شما لایق مراقبت و محافظت بی مقدار از جانب شما است، به همین علت پیشنهاد می کنیم به جای این کار از کرم های ضد آفتاب و لباس های محافظ در برابر نور خورشید استفاده نمایید.

  • 7 نشانه ی پوست ناسالم

عوارض بعد از سولاریوم و سرطان پوست

احتمالا شما هم جزو آن دسته افرادی هستید که از این طرف و آن طرف درباره عوارض سولاریوم برای زنان و مردان شنیده اید. تحقیقات متخصصان پوست نشان داده اند که استفاده از تخت برنزه با افزایش خطر ابتلا به انواع سرطان های پوستی ارتباط مستقیم دارد و این مشکل در افراد جوان بیشتر بروز پیدا می نماید. آموزشگاه پوست آمریکا گزارش داده است که استفاده از دستگاه سولاریوم ریسک ابتلا به سرطان سلول سنگفرشی (CSS) را تا 58 درصد و سرطان سلول بازال را تا 28 درصد افزایش می دهد.

علاوه بر این همانطور که قبلا گفتیم برنزه کردن پوست با این روش می تواند خطر ابتلا به بدترین نوع سرطان پوستی یعنی ملانوما را چندین برابر کند. در چند سال اخیر مقدار ابتلا به این نوع سرطان چندین برابر شده است و از آنجایی که بیشتر افراد علاقه مند به برنزه کردن پوستشان به این بیماری مبتلا می شوند، پزشکان معتقدند که دستگاه های سولاریوم عامل اصلی بروز این عارضه هستند.

عوارض سولاریوم آقایان و زنان و بروز مسائل بینایی

عینک های رنگارنگی که اپراتورهای سالن های برنزه کردن پوست به منظور محافظت از چشم هایتان به شما می دهند، برای جلوگیری از عوارض سولاریوم ایستاده و خوابیده کافی نیستند. استفاده از تخت برنزه می تواند به ساختار داخلی چشم ها و پلک هایتان آسیب برساند و شما را در معرض ابتلا به بیماری های خطرناکی چون آب مروارید، سوختگی قرنیه و ملانوم چشمی یا همان سرطان چشم قرار دهد. اگر با وجود همچین خطراتی همچنان برای تیره تر کردن رنگ پوستتان به سراغ استفاده از دستگاه سولاریوم می روید، ضروری است برای مراقبت از چشم های خود از عینک آفتابی مناسب استفاده نمایید. بعلاوه پیشنهاد می کنیم به طور مرتب با مراجعه به یک پزشک متخصص از سلامت چشم هایتان اطمینان حاصل کنید.

عوارض سولاریوم و آفتاب سوختگی

آفتاب سوختگی یکی از بارزترین عوارض قرار گرفتن در معرض پرتوهای فرابنفش و آسیب تماشا سد دفاعی پوست است. این در این عارضه پوستی سلول های لایه خارجی پوست یا همان اپیدرم آسیب می بینند و سیستم ایمنی بدن هم در پاسخ به این مشکل، جریان خون را در منطقه ها آسیب دیده افزایش می دهد. این جریان خون همان چیزی است که در هنگام آفتاب سوختگی باعث قرمز شدن پوست می گردد و سطح آن را داغ می نماید.

آفتاب سوختگی اغلب با قرمزی، خارش و سوزش غیرقابل تحملی همراه است و پس از مدت کوتاهی بهبود پیدا می نماید؛ اما اگر شدت زیادی داشته باشد تاول ها و زخم های ملتهب هم روی سطح پوست به وجود می آیند. مطالعات نشان داده اند که بین آفتاب سوختگی شدید و سرطان ملانوم، کشنده ترین نوع سرطان پوست، ارتباط مستقیمی وجود دارد. به همین علت است که باید از خودتان در برابر اشعه فرابنفش محافظت کنید و به هیچ وجه سراغ سولاریوم نروید.

بروز کراتوز اکتینیک (AK) روی پوست

کراتوز اکتینیک یا خورشیدی نوعی اختلال پوستی است که باعث به وجود آمدن لکه های پوستی زبر و خشن روی پوست بدن می گردد. این لکه ها که معمولا روی صورت، گردن، گوش ها و دست ها به وجود می آیند با گذر زمان مانند یک زگیل سفت خواهند شد. این بیماری به عنوان اولین مرحله ابتلا به سرطان پوست شناخته می گردد و در اثر قرار گرفتن در معرض نور اشعه های فرابنفش رخ می دهد. بنابراین بهتر است به طور کلی از سولاریوم و برنزه کردن پوستتان خودداری نمایید؛ مخصوصا اگر در گذشته دچار آفتاب سوختگی شده اید و پوست نازکی دارید.

عوارض سولاریوم و سرکوب سیستم ایمنی

به گفته سازمان جهانی بهداشت (WHO) سیستم ایمنی بدن همه افراد، صرف نظر از رنگ پوست آن ها، نسبت به اشعه های فرابنفش آسیب پذیر است. قرار گرفتن در معرض نور خورشید عملکرد سیستم ایمنی بدن را مختل می نماید و سد دفاعی پوست را به طور کلی از بین می برد. این موضوع باعث می گردد پوستتان نسبت به نور خورشید و حتی محصولات پوستی هم حساسیت پیدا کند.

عوارض سولاریوم بر کبد

استفاده مداوم از سولاریوم برای برنزه کردن پوست می تواند خطر ابتلا به بیماری های کبدی و کلیوی را بیشتر کند. همه بیماری های کبدی می توانند باعث بروز لکه های قهوه ای روی پوست بدن شوند که از بین بردن آن ها وقت و هزینه زیادی را می طلبد. به طور کلی اثرات غیرمستقیم اشعه های فرابنفش بر شرایط سلامت انسان، در طولانی مدت باعث بروز بیماری های خطرناکی می گردد. بنابراین اگر قصد برنزه کردن پوست خود را دارید بهتر است همه جوانب این اقدام را به خوبی بسنجید.

برترین روش برنزه کردن پوست بدن چیست؟

از آنجایی که قرار گرفتن در معرض اشعه های فرابنفش به هر روشی برای بدن مضر است و شما براس سلامتی خودتان باید از امتحان کردن آن ها خودداری کنید، هیچ چیزی مانند یک محصول برنز کننده ی مناسب نمی تواند به دردتان بخورد. اگر دلتان می خواهد پوستتان چند درجه تیره تر گردد می توانید با خیال راحت و با استفاده از برنزکننده ها این کار را انجام دهید. در زیر به معرفی چند نمونه از برترین لوسیون ها و اسپری های برنزکننده موجود در بازار می پردازیم.

ژل کرم برنز کننده پریم مدل Corpex Auto Bronzing

برند پریم که یکی از برترین برندهای مراقب پوستی ایران به شمار می آید در فراوری این ژل کرم برنز کننده هم پیروز عمل نموده است. این محصول با داشتن عصاره ب شاه بلوط هندی، عصاره میوه انار، عصاره آلوئه ورا، عصاره کلئوس و عصاره میوه پاپایا برای تیره تر کردن پوست بدن و صورت به صورت طبیعی و یکدست مناسب است و می تواند به عنوان یک جایگزین عالی برای دستگاه های سولاریوم مورد استفاده قرار بگیرد.

روغن برنز کننده و ویتامینه سی گل حاوی رنگدانه های طلایی SPF4

روغن برنز کننده شاین دار برند سی گل برای کسانیکه می خواهند در کوتاه ترین مدت پوست خود را برنزه کننده مناسب است. این محصول با داشتن عصاره هویج و ویتامین E می تواند برای استفاده در تمامی قسمت های بدن، حتی صورت، مناسب باشد. روغن برنزکننده سی گل را بدون استفاده از ضد آفتاب در هنگام آفتاب گرفتن برای خوش رنگ تر شدن پوستتان مصرف کنید.

روغن برنز کننده گارنیه مدل Bronzlastirici Yag

روغن برنزکننده گارنیه یکی از برترین محصولاتی است که می توانید برای تیره تر کردن رنگ پوست خود تهیه و استفاده نمایید. این محصول با داشتن کره درخت روغن قلم یا همان شی باتر، هم برای آفتاب گرفتن و هم برای استفاده در خانه مناسب است. از ویژگی های برتر روغن برنزکننده گارنیه نسبت به محصولات دیگر می توان به جلوگیری از چرب و چسبناک شدن پوست اشاره نمود.

لوسیون برنز کننده نیوآ مدل Protect and Hydrate

لوسیون برنز کننده برند نیوآ نسبت به برنزکننده های دیگر موجود در بازار عملکرد متفاوتی دارد. این محصول برای کسانیکه به آفتاب گرفتن در روزهای گرم تابستان علاقه مند هستند مناسب است و علاوه بر رنگ دهی بالا می تواند از پوست آن ها در برابر آسیب های احتمالی نور خورشید محافظت کند. لوسیون برند نیوآ با داشتن عصاره هویج در ترکیبات خود، یک رنگ کاراملی زیبا و دلنشین را به پوست شما هدیه می نماید. نباید فراموش کنید که این محصول برای استفاده شدن در هنگام آفتاب گرفتن و قبل از آن طراحی شده است.

فوم برنزه پریم سری Corpex Auto Bronzing

فوم برنزکننده برند پریم از برترین محصولات مخصوص تیره کردن رنگ پوست است که در بازار وجود دارد. این محصول حاوی ویتامین های A و E است و ذقیقا به همین علت می تواند مانند یک ضدآفتاب از پوست شما در برابر اشعه های فرابنفش و عوارض سولاریوم محافظت کند. فوم برنزکننده پریم دارای ترکیبات دی هیدروکسی استون (DHA) و اریترولوز است؛ این ویژگی باعث خواهد شد پوستتان به صورت طبیعی و یکنواخت برنزه گردد. این محصول به همراه یک دستکش مخصوص که دارای عایق رطوبت هم هست به دست شما می رسد.

کرم برنزه کننده فلورسان مدل solar life

کرم برنزکننده برند روسی فلورسان یکی از آن محصولات فوق العاده ای است که می تواند رنگ پوست بدن شما را علاوه بر تیره کردن، درخشان و براق جلوه دهد. این محصول مخصوص استفاده روی صورت و بدن است و برخلاف بسیاری از محصولات برنزکننده دیگر می توانید آن را همراه با جلسات سولاریوم خود هم مصرف کنید. برنزکننده فلورسان حاوی عصاره میوه هایی چون انبه ، قهوه، کاکا ئو، نارگیل و چای سبز است و به همین علت خیلی سریع و بدون لکه کردن پوستتان یک رنگ شکلاتی زیبا را به شما هدیه می نماید.

روغن برنز کننده موزیلا مدل Carrots

روغن برنز کننده برند موزیلا با داشتن عصاره گیاهانی چون جوانه هویج، جوانه گندم و آلوئه ورا برای تیره تر کردن رنگ پوست بدن فوق العاده است. این محصول بعلاوه دارای ویتامین E، روغن جوجوبا و روغن نارگیل است و به همین علت علاوه بر برنز کردن پوست به حفظ لطافت، درخشندگی و نرمی آن یاری می نماید. اگر پوست خشک و روشنی دارید و در پی یک برنزکننده با قیمتی مناسب و کیفیت بالا می گشت روغن برنز کننده موزیلا برایتان مناسب خواهد بود.

چه کسانی به هیچ وجه نباید به سراغ سولاریوم بروند؟

شاید دانستن همه این عوارض برنزه کردن با سولاریوم برای شما کافی نباشد و با وجود اطلاع از آن ها همچنان بخواهید این روش را امتحان کنید. در این صورت باید بگوییم که حتی اگر تصمیمش را داشته باشید، همه افراد نمی توانند به راحتی به سراغ برنزه کردن بدنشان بروند و باید پیش از انجام آن مسائل جسمانی و پوستی خود را در نظر بگیرند.

  • افرادی که در قسمت های مختلف بدنشان خال، کک ومک و لکه های پوستی دارند.
  • افرادی که پوست روشن و حساسی دارند.
  • افرادی که از داروهای دارای ترکیبات حساسیت زا استفاده می کنند.
  • افرادی که در کودکی دچار سوختگی یا آفتاب سوختگی شدید شده اند.
  • افرادی که یک الی سه هفته قبل از جلسه سولاریوم خود تتو یا فیشال پوست انجام داده اند.
  • افرادی که سنشان زیر 13 سال است و به بیماری های پوستی مختلفی چون اگزما و آکنه مبتلا هستند.
  • همینطور به طور کلی و به علت ریسک بالای ابتلا به سرطان، افراد زیر 35 سال باید تا جای ممکن از برنزه کردن بدن خود با دستگاه سولاریوم خودداری کنند.

چه زمانی باید برای عوارض سولاریوم پزشک متخصص مراجعه کرد؟

اگر جزو آن از دسته افرادی هستید که برای مدتی طولانی خودشان را بدون استفاده از ضد آفتاب در معرض نور خورشید قرار داده اند یا فریب تبلیغات سالن های برنز کننده پوست را خورده و سولاریوم پوست را امتحان نموده اند، بهتر است چکاپ های سالیانه خود را جدی تر دنبال کنید. بعلاوه اگر پس از سولاریوم علائم زیر را روی پوست بدن خود مشاهده کردید در اسرع وقت به یک متخصص پوست مراجعه نمایید.

  • تغییر مقدار، بافت و رنگ خال ها و لکه های روی پوست
  • به وجود آمدن خال و لکه های پوستی تازه پس از سولاریوم
  • بروز مسائلی چون خارش، قرمزی، تاول، درد یا خونریزی روی پوست

کلام پایانی

حال که با تمام خطرات و عوارض سولاریوم بر بدن آشنا شده اید، حتما دیگر می دانید که قرار گرفتن در معرض اشعه های فرابنفش آن هم به طور عمدی چه قدر می تواند برای سلامتی جسمانی شما مضر باشد. به همین علت ما پیشنهاد می کنیم حتی هر چند سال یک بار هم به سراغ امتحان کردن این روش نروید و سعی کنید زیبایی پوست و بدنتان را همانطور که هست دوست بدارید.

این مطلب فقط جنبه آموزش و اطلاع رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه های این مطلب حتما با یک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر بیانیه برطرف مسؤولیت وبلاگ حرف دل مگ را بخوانید.

منابع: FDA, Cleveland Clinic

منبع: دیجیکالا مگ

به "مهم ترین خطرات و عوارض سولاریوم برای بدن چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مهم ترین خطرات و عوارض سولاریوم برای بدن چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید