فراوری انبوه روبات انسان نما برای اولین بار در دنیا ، این روبات ها به جزء اصلی زندگی ما تبدیل می شوند؟

به گزارش وبلاگ حرف دل، روبات انسان نمای چینی به نام GR-1 تا انتها سال 2023 وارد مرحله فراوری انبوه می گردد.

فراوری انبوه روبات انسان نما برای اولین بار در دنیا ، این روبات ها به جزء اصلی زندگی ما تبدیل می شوند؟

به گزارش وبلاگ حرف دل و به نقل از ساوت چاینا مورنینگ پست، استارت آپ فوریه اینتلیجنس (Fourier Intelligence) مستقر در شانگهای میخواهد تا انتها سال 2023، فراوری انبوه روبات GR-1 را آغاز و سال آینده هزاران دستگاه از آن را عرضه کند. این شرکت امیدوار است بتواند با شرکت های بزرگ هوش مصنوعی همکاری کند تا بتواند مغز روبات دوپای خود را توسعه دهد.

هنگامی که Fourier Intelligence روبات انسان نمای لاغر و سیاه رنگ خود GR-1 را در کنفرانس دنیای هوش مصنوعی (WAIC) در شانگهای در ماه ژوئیه رونمایی کرد و توانست همه توجه ها را به خود جلب کند. در حالی که جامعه دنیای فناوری از زمان راه اندازی چت جی پی تی (ChatGPT) شرکت اوپن ای آی (OpenAI) در ماه نوامبر روی نرم افزار هوش مصنوعی (AI) متمرکز شده اند، GR-1 ساخت چین به دنیا پتانسیل روبات های دوپا را یادآوری می نماید که البته شرکت هایی از تسلا تا شیائومی هم روی آن کار می نمایند.

گفته می گردد روبات انسان نمای این شرکت چینی، می تواند روی دوپا با سرعت 5 کیلومتر در ساعت و در حالی که باری 50 کیلویی را هم با خود حمل می نماید، راه برود. این دستاورد برای فوریه، یک استارت آپ مستقر در شانگهای، پیروزی بزرگی بود.

تمرکز فوریه همواره روی روبات های انسان نما نبوده است. این شرکت که به نام ژوزف فوریه، ریاضیدان و فیزیکدان فرانسوی قرن نوزدهم نامگذاری شده، در ابتدا در سال 2015 در مرکز فناوری Zhangjiang در شانگهای با هدف توسعه روباتیک توانبخشی تاسیس شد.

محصولات فعلی این شرکت شامل یک دوچرخه ورزشی هوشمند، یک دستکش روباتیک بی سیم و یک سری ابزارهای راهنمایی شونده کامپیوتری است که به کاربران یاری می نماید تا حرکت بازوها و پاهای خود را بازیابی نمایند.

الکس گو، موسس و مدیر اجرایی فوریه،42 ساله که فارغ التحصیل مهندسی مکانیک از دانشگاه شانگهای جیائو تانگ است، مانند بسیاری از همسالانش، مدت هاست رویای ایجاد روبات انسان نما را در سر می پروراند. پس از اینکه فوریه دستگاه های توانبخشی هوشمند خود را در صدها بیمارستان و مرکز مراقبت های پزشکی در بیش از 10 کشور وارد و خود را در این صنعت تثبیت کرد، تصمیم گرفت یک سرمایه گذاری تازه را آغاز کند.

در آن موقع، تعداد کمی از شرکت ها در دنیا به علت موانع بالای فناوری و هزینه های توسعه، روبات انسان نمای پیروزی ساخته بودند. در ایالات متحده پروژه های انگشت شماری از جمله اطلس (Atlas) به وسیله بوستون داینامیکز، شرکتی که با سگ روبات اسپات (Spot) خود شناخته می گردد، و دیجیت (Digit) به وسیله اجیلیتی روبوتیکز (Agility Robotics) وجود داشت. در چین، بیشتر شرکت ها تصمیم گرفتند کوشش خود را روی محصولات سبک وزن مانند روبات های چهار پا اختصاص دهند وگو فکر کرد که می تواند محصول بهتری فراوری کند.

گو گفت: بسیاری از فناوری های مورد استفاده در روبات های توانبخشی برای روبات های انسان نما قابل اجرا هستند. روبات های انسان نما به موتورهای بسیار خوبی احتیاج دارند که هم قدرتمند و هم سبک باشند و ما قادریم آن را توسعه دهیم.

روبات GR-1 در یک آزمایشگاه کوچک در طبقه اول دفتر مرکزی فوریه به دنیا آمد. این تیم در سال 2022، سه سال پس از آغاز پروژه پیروز شد روباتی با قد 1.65 متری را بر روی هر دو پا بلند کند و و آن را راه ببرد و این برای شرکت پیروزیت بزرگی بود. فوریه بعدا ویدیویی آنلاین از پیاده روی GR-1 منتشر کرد که با تحسین بسیاری از بینندگان همراه شد، اما شک و تردیدهای زیادی را نیز در پی داشت.

گو گفت: بعضی از بینندگان خارج از کشور گفتند که این ویدیو به وسیله رایانه فراوری شده است. من می دانم که این حوزه هنوز در مراحل اولیه است و مردم نظرات متفاوتی خواهند داشت، درست مانند 20 سال پیش که بعضی بحث می کردند که آیا وسایل نقلیه الکتریکی می توانند در جاده ها حرکت نمایند یا خیر.

علاوه بر چالش های فنی، محققان و کارشناسان روباتیک هشدار داده اند که شرکت ها هنوز در تجاری سازی روبات های انسان نما در بازار مصرف گسترده تر با مسائل زیادی روبرو هستند. روبات های انسان نما در حال حاضر بیشتر در آزمایشگاه ها هستند و هزینه زیادی دارند، اما این مسائل مانع از کوشش شرکت ها نشده است.

بیشتر بخوانید:

  • تصاویر | تجربه زندگی روستایی در کلبه روستایی فولکس واگن

لی جون، موسس غول گوشی های هوشمند چینی شیائومی، در آگوست 2022 اولین روبات انسان نمای این شرکت را به نام سایبروان (CyberOne) به نمایش گذاشت که به نظر می رسید قادر به راه رفتن است، اما ویژگی خاص دیگری نداشت. کمتر از دو ماه بعد، ایلان ماسک، بنیانگذار میلیاردر تسلا، نمونه اولیه روبات اوپتیموس (Optimus) را رونمایی کرد. این روبات روی صحنه به صورت زنده راه می رفت و می رقصید. بعلاوه ویدئویی از اوپتیموس در حال اجرا کارهایی مانند حمل جعبه و جابه جایی میله های فلزی به حضار نشان داده شد.

ماسک گفت که هدف اوپتیموس داشتن هوش عالی نیست، بلکه برای یاری به انسان در کارهای خسته نماینده، تکراری یا خطرناک است. گو گفت که دیدگاه های مشابهی با ماسک داشت، اما اضافه کرد که روبات ها بعلاوه می توانند به دوستان بسیار خوبی برای انسان تبدیل شوند.

گو انتظار دارد روبات های انسان نمای فوریه، که به گفته او پتانسیل بالایی در سناریوهای مختلف از جمله مراقبت از سالمندان، آموزش و پذیرایی از مهمانان دارند، در سه تا پنج سال آینده عایدی بیشتری نسبت به روبات های توانبخشی آن داشته باشند و حتی ممکن است در 5 تا 10 سال آینده این روبات ها به بخشی از زندگی خانوادگی انسان ها تبدیل شوند.

منبع: همشهری آنلاین

به "فراوری انبوه روبات انسان نما برای اولین بار در دنیا ، این روبات ها به جزء اصلی زندگی ما تبدیل می شوند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فراوری انبوه روبات انسان نما برای اولین بار در دنیا ، این روبات ها به جزء اصلی زندگی ما تبدیل می شوند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید