سایکل باتری مک بوک چیست و چرا باید به آن توجه کنیم؟

به گزارش وبلاگ حرف دل، سایکل باتری مک بوک یکی از مهم ترین پارامترهایی است که باید به آن توجه کنید. با این اوصاف، اگر شما هیچ ایده ای ندارید که منظور از تعداد سایکل باتری مک بوک چیست، در این مقاله قصد داریم به طور مفصل درباره این مولفه صحبت کنیم.

سایکل باتری مک بوک چیست و چرا باید به آن توجه کنیم؟

سایکل باتری مک بوک چیست؟

تعداد سایکل باتری مک به کاربر یاری می نماید تا تعداد مرتبه ای که باتری دستگاه به طور کامل شارژ شده را ارزیابی کند. این موضوع شاید در نگاه اول بی اهمیت به نظر برسد اما از دید بسیاری از کاربران، تعداد سایکل های باتری یک موضوع بسیار مهم تلقی می گردد؛ چرا که تمام مک ها یک مقدار سایکل تعیینی متناسب با نوع مدل دارند. اگر تعداد سایکل از حد تعیین شده فراتر برود، می توان انتظار داشت که کیفیت و سلامت باتری دستگاه کاهش پیدا کند.

به زبان بسیار ساده تر، یک سایکل شارژ باتری برابر است با یک مرتبه شارژ تا 100 درصد و در نهایت رسیدن شارژ به صفر درصد. اگر شما تنها نیمی از مقدار باتری مک را در طول یک شبانه روز استفاده نموده باشید و مجدد آن را شارژ کنید، باز هم یک واحد سایکل محاسبه می گردد.

حداقل مقدار سایکل باتری مناسب برای مک بوک

قطع به یقین این سوال بسیاری از کاربرهاست که تعداد سایکل ایده آل برای مک بوک چیست. با وجود این موضوع که این متغیر کاملا بستگی به نوع مدل دستگاه دارد، به طور میانه می توان تعداد سایکل تقریبی 1000 را گزینه مناسب تلقی کرد. با این اوصاف برای دسترسی به اطلاعات دقیق تر، بهتر است با کلیک روی این لینک که متعلق به سایت اپل است، اطلاعات دقیق تری را کسب کنید.

چگونه تعداد سایکل باتری مک بوک را آنالیز کنیم؟

دانستن این موضوع که چطور می توان تعداد سایکل های باتری مک بوک را چک کرد بسیار ساده به نظر می رسد. حداقل با دانستن این موضوع با احتیاط بیشتری با مک بوک کار می کنید تا عمر باتری خیلی سریع به اتمام نرسد. برای آنالیز تعداد سایکل های باتری تنها کافی است مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید:

1. دکمه Option را انتخاب و نگه دارید، سپس روی منوی اصلی اپل کلیک کنید.

2. بخش System Information را انتخاب نموده و سپس از نوار جانبی Power را پیدا کنید.

بخش Health Information را با دقت بیشتری آنالیز کنید. در این بخش شما اطلاعات مربوط به تعداد سایکل ها به انضمام شرایط باتری را می توانید مشاهده کنید. در ادامه خلاصه ای از شرایط های مختلف را مشاهده خواهید کرد:

  • حالت Normal: باتری به طور بی نقص در حال کار است.
  • حالت Service Battery: باتری به تعمیر یا عیب یابی احتیاج دارد.
  • حالت Replace Soon: باتری به احتمال زیاد از تعداد تعیین سایکل فراتر رفته است. با این که باتری همچنان می تواند کارکرد داشته باشد اما مدت زمان شارژ بسیار طولانی تر از حالت طبیعی خواهد بود و از طرفی دیگر، مک بوک قادر نیست شارژ را در خود نگه دارد.
  • حالت Replace Now: این مورد بدترین شرایط به شمار می رود و باتری همواره باید به پریز شارژ متصل باشد. در صورت نمایش این شرایط، در اسرع وقت نسبت به تعویض باتری اقدام کنید.

اگر تعداد سایکل ها نگران نماینده باشد اما شرایط باتری طبیعی به نظر می رسد، شما می توانید با انجام بعضی ترفندها کاری کنید تا عمر باتری تا حد امکان حفظ گردد. در ادامه به طور خلاصه چند راهکار را شرح می دهیم.

چگونه عمر باتری مک بوک را بیشتر کنیم؟

شما با انجام چند راهکار ساده می توانید روند تحلیل رفتن باتری مک بوک را تا حد به سزایی کند کنید.

شناسایی نرم افزارهایی که از باتری انرژی زیادی می کشند

اغلب هنگام کار با مک بوک ممکن است چند نرم افزار به طور همزمان در پس زمینه سیستم عامل در حال انجام باشند و شما هیچ ایده ای از این بابت نداشته باشید. بعضی نرم افزارها می توانند به شدت باتری را مصرف نمایند؛ به خصوص اگر کوشش نکنید تا برنامه های مسبب این اتفاق را ببندید. بنابراین، اگر به یک باره با افزایش مصرف باتری مک بوک روبه رو شده اید، بهتر است مراحل زیر را به ترتیب اجرا نموده تا عوامل اصلی این ماجرا را شناسایی کنید:

1. در یک پنجره Finder تازه، از منوی جانبی Applications را انتخاب کنید.

2. به مسیر Utilities > Activity Monitor بروید.

3. در بخش CPU، ردیف ها را آنالیز کنید.

4. هر نرم افزاری که فکر می کنید از باتری بیش از میزان در حال کشیدن انرژی است را با انتخاب آنها و سپس کلیک روی X ببندید.

اگر شما ایده ای ندارید که باید در بخش Activity Monitor دقیقا به چه چیزی نگاه کنید، راه چاره آسان تری برای شناسایی نرم افزارهای تخلیه نماینده باتری مثل CleanMyMac X وجود دارد. این نرم افزار از یک حالت بهینه سازی هم بهره می برد تا به شما در کنترل برنامه های مک بوک یاری کند. با استفاده از این برنامه شما حتی می توانید برنامه های سیستمی مک را هم آنالیز کنید. برای این کار باید مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید:

1. به وسیله این لینک شما می توانید تازهترین نسخه رایگان نرم افزار را دانلود و نصب کنید.

2. از منوی جانبی گزینه Optimization را انتخاب کنید.

3. روی گزینه View All Items کلیک کنید.

4. ابتدا آیتم های در حال انجام را مشاهده نموده و سپس هر گونه برنامه ای که به آن احتیاج ندارید را حذف کنید.

5. با دنبال کردن دستور العمل های سایر بخش ها می توانید سایر برنامه های تخلیه نماینده باتری را هم پیدا کنید.

سیستم را همواره آپدیت نگه دارید

توصیه می کنیم که به طور مرتب سیستم عامل macOS را آپدیت کنید؛ چرا که در هر آپدیت یک سری از ایرادات و باگ های فنی مک رفع شده و بعلاوه بهینه سازی های مختلف به انضمام قابلیت های تازه رونمایی می گردد. بعلاوه سیستم عامل مک در هر آپدیت از جنبه بهینه سازی باتری نیز بهبود چشمگیری به طور معمول پیدا می نماید. برای آپدیت سیستم عامل مک باید مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید:

1. به مسیر main Apple menu > System Settings > General > Software Update بروید.

2. اگر بسته آپدیت موجود باشد، تنها کافی است که دستور العمل های مربوطه را دنبال کنید.

از تنظیمات بهینه سازی باتری اپل بهره ببرید

خوشبختانه شرکت اپل پیروز شده ابزاری را برای بهینه سازی باتری مک بوک ارائه کند تا سلامت باتری تا حد امکان حفظ گردد. برای استفاده از این ابزار باید مراحل زیر را انجام دهید:

1. به مسیر main Apple Menu > System Settings > Battery بروید.

2. در بخش Battery Options، تیک تمام باکس ها را زده و سپس دکمه خاموشی صفحه نمایش (Display Shut Downtime) را روشن کنید.

3. در بخش تحتانی Power Adapter، گزینه Wake for network access و Low Power Mode را انتخاب نموده و سپس دکمه Display shutdown timer را بر حسب احتیاجهای خود تنظیم کنید.

کاهش نور صفحه نمایش و کیبورد

کاهش مقدار روشنایی صفحه نمایش و نور پس زمینه کیبورد می تواند انرژی را ذخیره نموده و از تخلیه سریع باتری جلوگیری کند. در ادامه شرح می دهیم که چطور می توانید مقدار نور صفحه نمایش را تنظیم کنید:

1. به مسیر Apple menu > System Settings > Displays بروید.

2. مقدار نور را تا حد دلخواه خود تنظیم کنید.

3. گزینه تنظیم اتوماتیک را روشن کنید.

شما بعلاوه می توانید از F1 یا F2 برای کم یا زیاد کردن نور صفحه نمایش بهره ببرید. به منظور تنظیم نور پس زمینه کیبورد باید مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید:

1. به مسیر Apple menu > System Settings > Keyboard بروید.

2. نور پس زمینه را در این بخش می توانید روی نور کم (Low light) تنظیم نموده و سپس با فعال سازی گزینه Turn Keyboard backlight off after inactivity روی مدت زمان دلخواهتان می توانید به مک بوک دستور دهید اگر شما تا مدت زمان تعیینی از مک بوک استفاده نکردید، نور پس زمینه کیبورد به طور اتوماتیک خاموش گردد.

3. از منوی کیبورد شما می توانید زمان دلخواهتان را تعیین کنید.

مهم ترین نکته: مک بوک خود را متصل به پریز برق رها نکنید!

به طور فنی شما نمی توانید مک بوک خود را به اصطلاح اور شارژ (Over-charge) کنید اما اگر شما دستگاه را مدام در پریز برق به حال خود رها کنید، به مرور زمان ظرفیت شارژ کاهش یافته یا حتی باتری دچار تخریب می گردد. بنابراین، حتی اگر تا به حال این رویه را در پیش گرفته بودید، از امروز به بعد پس از شارژ کامل دستگاه، باید مک بوک را از پریز برق جدا کنید.

خوشبختانه حالا که دقیقا متوجه شده اید سایکل باتری مک بوک چیست و از طرفی کاملا مطلع شده اید که چطور باید شرایط سلامیت باتری مک بوک را آنالیز کنید، قطع به یقین مقدار عمر باتری مک بوک شما بیشتر حفظ خواهد شد چون از حالا به بعد، چهار چشمی حواستان به مدیریت سلامتی باتری مک بوک خواهد بود!

منبع: وبلاگ حرف دل مگ

منبع: دیجیکالا مگ

به "سایکل باتری مک بوک چیست و چرا باید به آن توجه کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سایکل باتری مک بوک چیست و چرا باید به آن توجه کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید