قابل توجه کاربرانی که هنوز ساعت موبایلشان درست نشده است

به گزارش وبلاگ حرف دل، آنالیز ها نشان می دهد درباره اینکه تغییر ساعت یک مسئله دنیای است یا خیر می توان گفت در حال حاضر حدود 40 درصد از کشورهای دنیا ساعت تابستان و زمستانی دارند و باقی کشورهای دنیا تصویب نموده اند که ساعت را در تمام طول سال ثابت نگه دارند.

قابل توجه کاربرانی که هنوز ساعت موبایلشان درست نشده است

کاربرانی که ساعت گوشی های موبایل، رایانه و تبلت آنها با گذشت 14 روز از شروع سال تازه، درست نشده است، می توانند به وسیله تماس با مرکز تماس اپراتورهای تلفن همراه به صورت دستی ساعت گوشی و تبلت خود را تنظیم نمایند.

به گزارش ایسنا، تغییر ساعت به شکلی که ما می شناسیم برای اولین بار در 1895 پیشنهاد شد و نخستین باری که ساعت به صورت رسمی به مناسبت بهار تغییر کرد، 1908 در شهر تندربای انتاریو در کانادا بود و بعد از آن در 1916، آلمان اولین کشوری بود که به صورت کشوری تغییر ساعت را در دستور کار خود قرار داد و بریتانیا و فرانسه هم ظرف چند هفته به این تصمیم پیوستند. با این حال تا آخر جنگ دنیای دوم بیشتر کشورهای دنیا همچنان از قاعده ساعت استاندارد استفاده می کردند. بعد از جنگ دنیای دوم تغییر ساعت در شروع بهار و پاییز همه گیر شد و کشورهای بیشتری به این قاعده پیوستند. از آن موقع تا امروز، موافقان و مخالفان تغییر ساعت هر سال در شروع بهار و شروع پاییز یک بار دیگر بر سر این که آیا ساعت باید تغییر کند یا نه بحث می نمایند.

آنالیز ها نشان می دهد درباره اینکه تغییر ساعت یک مسئله دنیای است یا خیر می توان گفت در حال حاضر حدود 40 درصد از کشورهای دنیا ساعت تابستان و زمستانی دارند و باقی کشورهای دنیا تصویب نموده اند که ساعت را در تمام طول سال ثابت نگه دارند. آن 40 درصد کشورها که ساعت را تغییر می دهند هم از یک نظم واحد پیروی نمی نمایند. بعضی از کشورهای دنیا ساعت را در شروع بهار و پاییز تنها نیم ساعت جا به جا می نمایند، بعضی تنها 40 دقیقه جا به جا می نمایند، اما بیشتر کشورهایی که ساعت را تغییر می دهند، یک ساعت جلو و عقب شدن آن را پذیرفته اند.

70 کشور دنیا در حال حاضر ساعت را در شروع بهار و شروع پاییز جابه جا می نمایند. مدافعان تغییر ساعت معتقدند این کار باعث کاهش مصرف انرژی می گردد. بعد از ظهرهای طولانی به نفع صنعت توریسم است و مردم وقت بیشتری برای گشتن در تفرج گاه ها و استفاده از روشنایی روز دارند. مخالفان تغییر ساعت می گویند دلیلی وجود ندارد که تغییر ساعت باعث کاهش مصرف انرژی گردد، اما آمارهای زیادی وجود دارد که نشان می دهد تغییر ساعت باعث افزایش حوادث رانندگی، افزایش حوادث محل کار، مسائل خواب، مسائل خوردن، تشدید افسردگی و حتی افزایش خودکشی می گردد.

اما در ایران تغییر ساعت رسمی در شروع بهار و پاییز اولین بار در سال 1370 تبدیل به قانون شد. تغییر ساعت به مدت دو سال به تعویق افتاد اما در سال 1386، مجلس قانونا دولت را مجبور کرد که تغییر ساعت را اجرایی کند. در مجلس یازدهم نمایندگان طرحی را نوشتند که در آن خواستار لغو قانون تغییر ساعت و توقف جا به جایی ساعت در بهار و پاییز شده بودند.

درنهایت اردیبهشت سال گذشته با تصویب مجلس، اعلام شد ساعت رسمی کشور از سال 1402 تغییر نمی کند اما با وجود اینکه از قبل اعلام شده بود، با تغییر سال دیگر ساعت های تغییر نمی نمایند، بعضی کاربران از ابتدای سال 1402 گفتند ساعت های گوشی، تبلت و وسایل الکترونیکی آنها به طور اتوماتیک یک ساعت به جلو کشیده شده است.

در همین رابطه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در اطلاعیه ای گفت عدم تغییر ساعت تابستانی یا به عبارتی عدم اعمال DST(Daylight Saving Time) بر اساس قانون مصوب مجلس شورای اسلامی از ابتدای سال 1402، پس از ابلاغ قانون در اول خردادماه 1401 با پیگیری های اجرا شده به وسیله وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از مراجع دنیای مانند ICANN و IANA در نسخه های به روزرسانی شده زمان کشورها منتشر و بعلاوه در سرورهای زمانی نظیر time.is نیز از حدود شش ماه قبل تغییرات لازم اعمال شده است.

بعلاوه مکاتبه و پیگیری لازم از اپراتورهای همراه نیز از چند ماه قبل اجرا شده و آنها نیز تغییرات لازم را در سطح شبکه اعمال نموده و سامانه های خود را به روزرسانی نموده اند. ضمن اینکه در سایر ارائه دهندگان خدمات نیز پیش بینی لازم انجام گرفته و در سرورهای زمانی داخل کشور اعمال تغییرات از قبل اجرا شده است و سامانه هایی که از این مراجع برای تنظیم ساعت استفاده نموده اند، بدون مشکل خدمات الکترونیکی ارائه نموده اند.

براساس این اطلاعیه، برای اینکه در گوشی های تلفن همراه، عدم تغییر ساعت تابستانی به صورت اتوماتیک رخ دهد؛ ضروری است دو اقدام انجام گردد؛ ابتدا باید شبکه اپراتورها با سرورهای دنیای بر مبنای این سیاست تازه (عدم اعمال ساعت تابستانی) تنظیم گردد که از قبل پیش بینی های لازم بر اساس پیگیری وزارت ارتباطات انجام گرفته و تمام تغییرات لازم در سامانه ها و تجهیزات شبکه اپراتورها اعمال شده است. اقدام دیگر نیز در سمت گوشی کاربران است که تولیدنمایندگان گوشی تلفن همراه بر اساس مراجع معتبر بین المللی باید نسخه های به روزرسانی گوشی های تلفن همراه خود را منتشر می کردند تا عدم اعمال تغییر ساعت تابستانی به صورت اتوماتیک انجام گیرد.

بیشتر تولیدنمایندگان گوشی نیز نسخه های به روزرسانی شده خود را منتشر نموده اند اما در بعضی گوشی های تلفن همراه که تنظیمات به وسیله تولیدنماینده به روز نشده اند، با مشکل روبرو شدند. بنابراین پیگیری لازم از سایر تولیدنمایندگان گوشی که به عدم تغییر ساعت تابستانی در ایران توجه لازم را نداشته اند، در حال اجرا است تا این مشکل حل گردد. مراکز تماس اپراتورهای تلفن همراه نیز آماده ارائه هدایت به کاربران خود در خصوص تنظیم و به روزرسانی هستند.

اما با سرانجام تعطیلات گویا این مشکل همچنان برای بعضی کاربران وجود دارد، پیگیری ایسنا از اپراتورها حاکی از آن است افرادی که همچنان درگیر این مسئله هستند، می توانند برای هدایت بیشتر با مرکز تماس اپراتورها، همراه اول (9990) و ایرانسل (700) تماس بگیرند و به آنها شرح داده می گردد که به وسیله تنظیمات گوشی و دستگاه خود چگونه می توانند ساعت را تغییر دهند.

منبع: عصر ایران

به "قابل توجه کاربرانی که هنوز ساعت موبایلشان درست نشده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قابل توجه کاربرانی که هنوز ساعت موبایلشان درست نشده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید