قلعه دختر نماد تاریخی و باشکوه در باکو

به گزارش وبلاگ حرف دل، باکو از جمله شهرهای توریستی و گردشگرپذیری است که سالانه مسافران زیادی به این شهر سفر می کنند و به دلیل فاصله نسبتا کمی از ایران دارد در بین ایرانی ها بسیار محبوب است. این شهر که مرکز کشور آذربایجان است دارای جاذبه های بسیاری است و بعد از کشف اولین میدان نفتی جهان در باکو، این شهر به شدت معروفیت یافت به همین دلیل مراکز و خیابان های مهمی در دوران شوروی سابق باکو ساخته شده است. در این مطلب از مجله گردشگری خبرنگاران قصد داریم تا درباره قلعه دختر در باکو خدمتتان اطلاعاتی را بدهیم. این جاذبه یکی از مهمترین نمادهای تاریخی آذربایجان و نمادی از شهر باکو به شمار می رود و همچنین بسیاری معتقدند که این قلعه در ابتدا یک آتشکده برای پیروان دین زرتشت بوده که در دوره ساسانیان ساخته شده است. در ادامه همراه ما در سفر به باکو باشید تا بیشتر درباره قلعه دختر در باکو بدانید.

قلعه دختر نماد تاریخی و باشکوه در باکو

نگاهی کلی به قلعه دختر در باکو

همانطور که در بالا نیز اشاره کردیم، قلعه دختر در باکو یکی از مهمترین نمادهای تاریخی کشور آذربایجان هستند و معینه شهر باک به شمار می فرایند. از بالای این برج می توانید شهر قدیمی باکو و سازه های مدرن و معروفش را ببینید و اهمیتی که این قلعه برای آذربایجانی ها دارد این است که عکس آن بر روی اسکناس 10 مناتی دیده می گردد. به غیر آذربایجان قلعه دختر در باکو به عنوان یکی از جاذبه های گردشگری پر اهمیت در لیست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. جالب است بدانید که قلعه دختر در باکو را بسیاری متقدند که آتشکده ای زرتشتی در دوره ساسانیان به شمار می آمده است.

قلعه دختر در باکو

قلعه دختر در باکو به زبان آذری Qiz qalasi خوانده می گردد و از جمله مهمترین نمادهای تاریخی کشور آذربایجان به شمار می رود. این قلعه از لحاظ جغرافیایی در جنوب شرقی باکو قرار گرفته و در کنار قصر شیروان شاه مجموعه ای مهم در مرکز این آذربایجان یعنی باکو به شمار می رود. هر دوی این سازه ها در سال 2000 در لیست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده اند و هنگامی که به سراغ قلعه دختر در باکو می روید، ساختمانی با ارتفاع 30 متر را خواهید دید. این قلعه در 8 طبقه ساخته شده است که در تمام طبقاتش مجموعه هایی تاریخی در معرض دید هستند و موزه قلعه را تشکیل می دهند. از پله های قدیمی قلعه که بالا بروید و خودتان را به بالای قلعه برسانید می توانید چشم اندازی بی نظیر از کوچه پس کوچه های باکو داشته باشید و بافت قدیمی شهر را بهتر ببنید.

هنگامی که در تاریخ، معماری و هدف ساخت قلعه دختر جستجو می کنیم سوالات بسیاری از ساخت این قلعه برایتان به وجود می آید که در دیوارهای پر رمز و راز می توان بسیاری از آن ها را متوجه شد. به طور مثال قدمت دقیق قلعه دختر یکی از موضوعاتی است که پس از سالیان طولانی هنوز به اثبات نرسیده و محل اختلاف بسیاری است. به عقیده گروهی از پژوهشگران در 3000 سال پیش ساخته شده و به عقیده برخی دیگر، متعلق به قرن دوازدهم میلادی است. در هر حال این موضوع باعث نشده تا به قلعه دختر بی توجهی گردد و برعکس، همواره محملی برای ادبیات داستانی و نمایشی آذربایجان بوده است. به این ترتیب ردپای قلعه دختر در بسیاری از افسانه های این کشور به چشم می خورد که ریشه های فرهنگی، مذهبی و تاریخی سرزمین را به نمایش می گذارند.

چاه آب در قلعه دختر

یک موضوعی که باعث جذابیت بیشتر قلعه دختر در باکو شده است وجود چاه آبی است که در آن وجود دارد. این چاه آب 21 متری در طبقه سوم قلعه دختر در باکو قرار گرفته است و قطر دهانه آن 70 سانتی متر است که در دیوار قلعه جاسازی شده است. باستان شناسان با بررسی بخش هایی از چاه قلعه دختر متوجه شدند قدمتش به قرن دوازدهم میلادی برمی گردد. این چاه همچنین یک ورودی در طبقه همکف هم دارد که اخیرا در یکی از کاووش های یک باستان شناس به نام عباس اسلاموف کشف شد. با بررسی هایی که بر روی آب چاه انجام شد، معین شد که برای نوشیدن مناسب است.

عملکرد انتقال آب از باران از این چاه به این صورت بود که لوله ای سفالی با قطر 25 تا 30 سانتی متر از طاقچه قلعه تا چاه نیز ادامه دارد و آب باران را به درون چاه انتقال می دهد. به هر کدام طبقات دوم تا هفتم قلعه دختر در بامو ناودان های نیم دایره ای شکل کشیده شده که در پایان به چاه آب می رسیدند. جالب است بدانید که آب این قلعه با توجه به نزدیکی آن به دریای آب شیرین و همینطور جمع آوری آب باران قابل آشامیدن محسوب می شده است و از همین رو برای مردم این منطقه بسیار ارزش و اهمیت داشته است.

دلیل نام گذاری قلعه دختر در باکو

فلسفه نام گذاری قلعه دختر در باکو از نظر یکی از اساتید برجسته باکو به نام پروفسور ماهر خلیفه زاده کلمه دختر به این اشاره دارد که ساختمانی مستحکم و غیر قابل نفوذ بود و هیچ وقت به دست دشمن نیوفتاده است. همچنین از نقطه نظر دینی می توان این گونه تفسیر کرد که اهریمن هیچگاه فرصت لمس قلعه را پیدا نکرده است. البته این گفته ها هیچ دلیل باستان شناسانه و دقیقی ندارد و نمی توان آن ها دلیل محکم برای اثبات این موضوع دانست.

مختصری از تاریخ قلعه دختر

مشابه قلعه دختر در باکو خیلی کم می تواند یافت که باستان شناسان بسیاری بر روی قدمت آن اختلاف نظر داشته باشند. عده از مورخان این جاذبه های ارزشمند تاریخی باکو را متعلق به دوره سومریان می دانند و گروهی دیگر آن را به قرن دوازده میلادی ربط می دهند. به این ترتیب ما با اختلاف نظری 3 هزار ساله روبرو هستیم و به همین دلیل تاریخ دقیق قلعه دختر در باکو کمی مبهم است. با توجه به اهمیت تاریخی این قلعه در سال 2000 به همراه بافت تاریخی که در اطراف آن است در سازمان میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید. اما بعد زلزله ای که در این شهر رخ داد بخش هایی از آن نیز دچار آسیب گشت. از همین رو یونسکو برچست در خطر نابودی را به این منطقه در باکو اعطا کرد اما مدیران آذربایجانی برای برطرف کردن این مشکل در سال 2009 اقدام به بازسازی مجموعه تاریخی قلعه دختر نمودند.

موزه قلعه دختر در باکو

با توجه به این که در زمان های گذشته افراد بسیاری در قلعه دختر در باکو زندگی می کردند وسایل زیادی از آن ها به جای مانده است که در موزه ای با همین نام جمع آوری شده اند و شما می توانید تعدادی ظرف و قاشق را به همراه چند کوزه و تعدادی وسایل دیگر که از آن ها به جای مانده را مشاهده کنید. به گشت و گذارتان ادامه بدهید تا در طبقه دوم به اطلاعاتی تاریخی درباره هدف و نحوه ساخت قلعه دست پیدا کنید. اگر باز هم بالاتر بروید، در طبقه سوم ماکتی از قلعه دختر و شواهدی از وجود چاه در این ساختمان را خواهید دید. در طبقه چهارم از این موزه می توانید نقشه ای بزرگ و دیجیتال از شهر تاریخی باکو را مشاهده نمایید و با نمادهای مشهور این شهر آشنا شوید. در طبقه پنجم مجموعه ای از کتاب های الکترونیک در اختیار بازدیدکنندگان گذاشته شده است و در طبقه ششم نیز تعدادی سلاح و خنجر تاریخی در معرض دید قرار گرفته است. در طبقه هفتم موزه نیز می توانید آتشکده قدیمی قلعه را نیز ببینید.

دسترسی به قلعه دختر در باکو

به منظور دسترسی به قلعه دختر در باکو باید به نزدیکی بافت تاریخی شهر و دریای کاسپین بروید چرا که این قلعه در آن محدوده واقع است. از جمله وسایل نقلیه عمومی که می توانید برای رسیدن به این قلعه از آن ها استفاده کنید نیز عبارت از اتوبوس، مترو و تاکسی هستند، اگر با اتوبوس یا مترو خواستید بروید مقداری پیاده روی هم باید انجام دهید.

هزینه ورود: 10 منات آذربایجان

ساعت بازدید: 9:00 تا 18:00

آدرس: Downtown Baku, Baku, Azerbaijan

دیدنی های اطراف قلعه دختر

پس از این که بازدیدتان از قلعه دختر در باکو به سرانجام رسید می توانید از بناهای دیگری که در این شهر وجود دارد نیز دیدن فرمایید.

  • بافت تاریخی شهر باکو | Baku Old City
  • قلعه شیروان شاه | Palace of The Shirvanshahs
  • موزه ملی تاریخ آذربایجان | The National Museum of History of Azerbaijan
  • تئاتر عروسکی باکو | Baku Puppet Theatre
  • موزه فرش آذربایجان | Azerbaijan Carpet Museum
منبع: الی گشت

به "قلعه دختر نماد تاریخی و باشکوه در باکو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قلعه دختر نماد تاریخی و باشکوه در باکو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید