پل خواجو اصفهان ، یادگار صفویان در نصف دنیا!

به گزارش وبلاگ حرف دل، سفر به اصفهان بدون تماشا پل خواجو و سی و سه پل سفری ناتمام و ناقص است. هیچ گردشگری نیست که عکس پل خواجو اصفهان و سی و سه پل و… را ببیند و سفر به این شهر را در برنامه خود قرار ندهد. همین زیبایی ها باعث شده تا گردشگران زیادی از سراسر ایران و دنیا راهی این شهر تاریخی و زیبا شوند. پل خواجوی اصفهان یکی از آثار تاریخی منحصر به فردی است که رازهای نهانی در خود دارد. پلی که یادگار دوران سلطنت صفویان است و امروز یکی از محبوب ترین جاذبه های تماشای در قلب اصفهان به شمار می رود. برای آشنایی بیشتر با این پل زیبا، این مطلب از مجله گردشگری فلای تودی را دنبال کنید.

پل خواجو اصفهان ، یادگار صفویان در نصف دنیا!

تاریخچه پل خواجو اصفهان

قدمت پل خواجوی اصفهان به سال 1060 برمی گردد. زمانی که شاه عباس دوم دستور ساخت آن را صادر کرد. پل خواجو قدیم پیش از ساخت شکل و ساختار دیگری داشت و با نام حسن بیک شناخته می شد. پلی قدیمی که قدمت آن به دوره تیموریان بازمی گردد. اما شاه عباس با تخریب آن، دستور ساخت سازه جدیدی را داد که امروز آن را مشاهده می کنیم.

این پل روی زاینده رود ساخته و به علت شکوه و زیبایی به یکی از مشهورترین پل های ایران تبدیل شد. پل خواجو اصفهان به طول 133 متر، عرض 12 متر و 23 ستون ساخته شده و در بخش میانی آن سازه ای می بینید که طاق های زیبایی دارد و با نام بیگلر بیگی شناخته می گردد. این ساختمان به شاه عباس و خانواده او تعلق داشت تا بتوانند در آن سرگرمی و پس از گشت و گذار اقامت داشته باشند.

اگر نگاهی به تاریخچه پل خواجو اصفهان بیندازید، خواهید دید که این پل نام های متنوعی در ادوار مختلف داشته است. از تیموری، شاهی و بابا رکن الدین گرفته تا گیرها و خواجه و… که هر کدام علت خاص خود را داشته؛ به طور مثال به پل خواجو، پل شاهی می گفتند چون به دستور شاه عباس دوم صفوی ساخته شده بود. بعلاوه در برهه ای به علت وجود آرامگاه بابا رکن الدین در کنار این پل، با نام پل رکن الدین شناخته می شد.

پل خواجو کجای اصفهان است؟

در سفر به اصفهان حتما از پل خواجو بازدید کنید. پل خواجو اصفهان در بخش شرقی سی و سه پل و روی زاینده رود ساخته شده است.این پل در انتهای جنوبی چهارباغ عباسی قرار گرفته و خیابان کمال الدین اسماعیل اصفهانی و بلوار آیینه خانه را به یکدیگر متصل می نماید. بازدید از پل خواجو هزینه ای ندارد و شما در هر ساعت از شبانه روز می توانید از آن تماشا کنید و عکس های زیبا بگیرید.

نزدیکترین ایستگاه مترو اصفهان به پل خواجو، ایستگاه مترو سی و سه پل است. البته توجه داشته باشید که از سی و سه پل تا پل خواجو با ماشین حدود نیم ساعت فاصله خواهید داشت.

آدرس پل خواجوی اصفهان روی نقشه گوگل

دانستنی های پل خواجوی اصفهان

پل خواجوی اصفهان یکی از خاص ترین و در عین حال منحصر به فردترین سازه های تاریخی به شمار می رود. پل خواجو 24 دهانه و 26 چشمه دارد. طول پل خواجو 133 متر و عرض آن 12 متر ساخته و در بدنه آن 51 غرفه جانمایی شده است.

این غرفه ها در گذشته برای کاربری های مختلفی مانند قهوه خانه، سلمانی و آهنگری استفاده می شد. علاوه بر این آنچه در این پل خودنمایی می نماید، تزئینات کاشی کاری و نقاشی های زیبایی است که در آن به چشم می آید. در وسط پل، عمارتی به نام شاه نشین یا کاخ وسط آب واقع شده است که شاه و درباریان به عنوان محل استراحت از آن استفاده می کردند.

معماری پل خواجو

پل خواجوی اصفهان از نظر معماری، یک شاهکار هنری محسوب می گردد. تناسب و قرینه سازی در ساخت پل، استفاده از مصالح مرغوب و تزئینات زیبا، این پل را به یکی از تماشای ترین پل های دنیا تبدیل نموده است.

از جمله سازه های قرینه ای که در ساخت این پل به چشم می آید شامل موارد زیر است:

  • شیرهای سنگی: این شیرها در دو طرف پل به چشم می آید.حکاکی های هنری و خاصی که برگرفته از نمادهای ورزش باستانی ایرانی است روی بدنه این شیرهای سنگی به چشم می آید. نام سازنده هر کدام از این آثار را می توانید پشت این شیرها مشاهده کنید.
  • عقابی با بال های باز: این عقاب ها که تداعی کننده تماشای آسمان است، نشان دهنده کنگره های طبقات مختلف سازه شاه نشین است.
  • شمع های پنهان در طاق پل: این شمع ها به شکل اشک شمع در طاق های پل با زاویه ای 39 درجه قرار گرفته است. شما می توانید این شمع ها را در بخش طبقه پایینی و انتخاب لبه پل مشاهده کنید.
  • سنگ قبرهای مرموز: این سنگ قبرها با قدمت بسیار زیاد در سال 1388 در حین بازسازی پل مشاهده شد. در حال حاضر بخشی از این سنگ قبرهای سالم در موزه سنگ تخت فولاد اصفهان نگهداری می گردد.
  • تقارن پل خواجوی اصفهان روی پل: بخشی از تقارن پل تاریخی خواجو مربوط به قرارگیری آن روی زاینده رود است. این پل به گونه ای ساخته شده که در زمان جاری بودن زاینده رود تمام پایه های داخل آب قرار می گیرد، اما دوام بالای آن هیچ خللی در ساختار پل ایجاد نمی نماید.

جاذبه های تماشای اطراف پل خواجو

در سفر به اصفهان و بازدید از این پل می توانید از جاذبه های زیبایی که در اطراف وجود دارد هم تماشا کنید. نزدیک ترین جاهای تماشای اصفهان به پل خواجو را در ادامه معرفی می کنیم:

میدان نقش دنیا | تصویری هنری از نصف دنیا

بی جهت نیست که به اصفهان لقب نصف دنیا داده اند. این توصیف را وقتی درک می کنید که از نزدیک میدان نقش دنیا را ببینید. یکی از بزرگترین میدان های دنیا در فهرست میراث دنیای یونسکو هم ثبت شده است. گویی تاریخ در این میدان تبلور یافته و با هر قدم، قصه ای از شکوه و عظمت ایران را مشاهده خواهید کرد. کاخ عالی قاپو، مسجد شیخ لطف الله، مسجد امام و سردر قیصریه از جاهای تماشای میدان نقش دنیا اصفهان هستند.

سی و سه پل | تماشای غروب زاینده رود

پلی تاریخی که از دل زاینده رود عبور می نماید و خاطرات بسیاری را در خود جای داده است. سی و سه پل، تفرجگاهی محبوب برای مردم اصفهان به شمار می رود که در هر فصل، زیبایی خاص خود را به رخ می کشد. عظمت و شکوه این پل، شاهکاری از عصر صفوی را به نمایش می گذارد که گویی از دل تاریخ بیرون آمده است.

کاخ هشت بهشت | بهشتی زمینی در قلب اصفهان

قصری باشکوه با معماری بی نظیر و تزیینات خیره کننده کاخ هشت بهشت، گویی بهشتی زمینی است که با هشت بهشت مجلل و باغ های سرسبز، هر رهگذری را مجذوب خود می نماید. در این کاخ، گویی در دنیای دیگری سیر خواهید کرد و عظمت و ظرافت هنر ایرانی را به وضوح مشاهده خواهید کرد. این کاخ نیز یکی از آثار تاریخی به جا مانده از دوره صفویان است.

نزدیکترین هتل های اصفهان به پل خواجو

شاید دوست داشته باشید در سفر به اصفهان اطراف زاینده رود اقامت داشته باشید. خبر خوب اینکه می توانید محل اقامت خود را از هتل تا اقامتگاه های سنتی اصفهان در اطراف این پل رزرو کنید. نزدیک ترین هتل های اصفهان به پل خواجو عبارتند از:

هتل 5 ستاره کوثر اصفهان 4 دقیقه با خودرو

هتل 5 ستاره عباسی اصفهان 3 دقیقه با خودرو

هتل 4 ستاره پارسیان عالی قاپو 5 دقیقه با خودرو

هتل 3 ستاره سپاهان 5 دقیقه با خودرو

هتل 3 ستاره ملل اصفهان 2 دقیقه با خودرو

هتل 3 ستاره زهره اصفهان 3 دقیقه با خودرو

هتل 2 ستاره پارک اصفهان 4 دقیقه با خودرو

هتل 2 ستاره کاربات اصفهان 4 دقیقه با خودرو

هتل آپارتمان طوبی اصفهان 5 دقیقه با خودرو

اقامتگاه سنتی عمارت سهروردی اصفهان 4 دقیقه با خودرو

برترین رستوران های اطراف پل خواجو

بخشی از سفر به هر یک از شهرهای ایران با شکم گردی و امتحان کردن غذاهای سنتی آن اختصاص دارد. غذاهای سنتی اصفهان از بریانی گرفته تا خورش ماست را حتما امتحان کنید. پس وقتی از پل تاریخی خواجو تماشا می کنید و ساعت ها وقت می گذرانید حتما دوست دارید به سراغ برترین رستوران های نزدیک بروید و سفر خود را کامل کنید. در ادامه بعضی از برترین رستوران های اصفهان که در فاصله زیادی با پل خواجو نیز قرار ندارند، آشنا شوید.

رستوران بریانی اعظم اصفهان | برترین بریانی اصیل

این رستوران برترین رستورانی است که می توانید برای امتحان کردن بریانی های اصیل اصفهان انتخاب کنید. این رستوران قدیمی آوازه زیادی در میان جهانگرد های داخلی و خارجی دارد. پس طبیعی است که دقایقی منتظر بمانید.

آدرس رستوران بریانی اعظم: اصفهان، خیابان کمال اسماعیل، حد فاصل سی و سه پل و پل خواجو، جنب پمپ بنزین

رستوران سنتی نقش دنیا | رستوران اصفهان با موسیقی زنده

این رستوران نیز یکی از برترین رستوران های سنتی و مدرن که در نزدیکی میدان نقش دنیا واقع شده است. منوی مجذوب کننده و خوشمزه در کنار موسیقی زنده یکی از برترین تجربیاتی است که می توانید در طول سفر به این شهر داشته باشید.

آدرس رستوران سنتی نقش دنیا: اصفهان، میدان نقش دنیا، جنب مسجد شیخ لطف الله، بازار سنتی

پل تاریخی خواجو یکی از زیباترین و مشهورترین پل های ایران است که به علت معماری خاص، تزئینات زیبا و موقعیت مکانی مناسب، هر ساله گردشگران زیادی را به خود جذب می نماید. این پل تاریخی و جاهای تماشای اطراف آن تبلور تاریخ و تمدن در یک قاب است که شما را دعوت به تماشا این همه زیبایی می نماید. اصفهان یکی از زیباترین شهرهای ایران به شمار می رود که با خرید بلیط هواپیما، بلیط قطار و رزرو هتل به راحتی می توانید به آن سفر کنید.

اگر شما هم از این پل تاریخی بازدید کردید، تجربه های زیبای خود را با ما در میان بگذارید.

سوالات متداول درباره پل زیبای خواجو اصفهان

آدرس پل خواجو کجاست؟

این پل در انتهای جنوبی چهارباغ عباسی قرار گرفته و خیابان کمال الدین اسماعیل اصفهانی را به بلوار آیینه خانه متصل می نماید.

آیا پل خواجو اصفهان همان سی و سه پل است؟

خیر، پل خواجو یکی دیگر از پل های تاریخی اصفهان است و این دو پل 10 دقیقه با ماشین از یکدیگر فاصله دارند.

تفاوت پل خواجو و سی و سه پل چیست؟

پل خواجو 24 دهانه دارد در حالی که سی و سه پل دارای 33 دهانه است. این دو پل از نظر معماری و شکل ظاهری نیز با یکدیگر تفاوت هایی دارند. بعلاوه در وسط پل خواجو یک عمارت زیبا قرار گرفته است.

برترین رستوران های اطراف پل خواجوی اصفهان کدام است؟

رستوران های بریانی اعظم و نقش دنیا دو رستوران عالی در فاصله کمی از این پل تاریخی است.

نزدیک ترین هتل های 5 ستاره اصفهان به پل تاریخی خواجو کدام است؟

هتل ستاره و عباسی اصفهان دو هتل 5 ستاره لوکس در کمترین فاصله از این پل هستند.

جاذبه های تماشای اطراف پل خواجو اصفهان کدام است؟

سی و سه پل، میدان نقش دنیا، کاخ چهل ستون از نزدیک ترین جاذبه های نزدیک پل خواجو هستند.

منبع: فلای تودی

به "پل خواجو اصفهان ، یادگار صفویان در نصف دنیا!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پل خواجو اصفهان ، یادگار صفویان در نصف دنیا!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید