چگونه سفر نوروزی و حفاظت از محیط زیست را کنار هم داشته باشیم؟

به گزارش وبلاگ حرف دل، مسافر نوروزی مسئولیت پذیری بودن از نظر تئوری ساده به نظر می رسد. کافیست به فکر حافظت از محیط زیست باشید. بااین حال، زمانی که نوبت به عملی کردن این تئوری می رسد، احتمالا کمی با مشکل روبه رو شوید. اینکه از کجا آغاز کنید و چه نکاتی درباره سفر نوروزی و حافظت ار محیط زیست اهمیت دارند را باید در نظر بگیرید. در این مقاله، اهمیت حفاظت از محیط زیست در طول سفرهای نوروزی و نکاتی که باید در نظر بگیرید را می خوانید.

چگونه سفر نوروزی و حفاظت از محیط زیست را کنار هم داشته باشیم؟

اهمیت حفاظت از محیط زیست در سفرهای نوروزی

داشتن سفری سازگار با محیط زیست و تجربه ای که در درازمدت به جاذبه های طبیعی و فرهنگی آسیبی نمی رساند، اهمیت بسیاری دارد. سفر نوروزی باید طوری باشد که اثرات منفی گردشگری را به حداقل برساند و در ایده آل ترین حالت برای منطقه ای که به آن سفر می کنید، مفید باشد.

گردشگری سازگار با محیط زیست صنعتی است که در آن تأثیرات مالی، اجتماعی و زیست محیطی فعلی و آینده سفر کاملا در نظر گرفته می گردد. اگر سفر نوروزی با توجه به مسائل زیست محیطی باشد، احتیاجهای گردشگران، صنعت گردشگری، محیط زیست و جوامع محلی را در کنار یکدیگر رفع می سازد. در برترین حالت، سفرهای نوروزی باید کمترین تأثیر را بر محیط زیست و فرهنگ محلی داشته باشند و در عین حال، به ایجاد اشتغال در آینده برای مردم محلی یاری کند.

توجه به نکات محیط زیستی در سفرهای نوروزی از آن جهت اهمیت دارد که در حین ایجاد تجربه ای مثبت برای شما، مردم محلی، زیست بوم طبیعی مقصد و حتی شرکت های گردشگری را بی نصیب نمی گذارد. اگر در سفرهای نوروزی به مقدار کافی به محیط زیست توجه کنید، هم منظره ها طبیعی مقصد همیشه سالم باقی می مانند و هم در نهایت، خودتان تجربه دلنشینی خواهید داشت.

چگونه در تعطیلات نوروزی دوست دار محیط زیست باشیم؟

سفر نوروزی و حفاظت از محیط زیست نکته ای است که باید قبل از آغاز سفر و در حین آن در نظر داشته باشید. بر این اساس، می توانید با 8 راه ساده سفر نوروزی را به تجربه ای لذت بخش و سازگار با محیط زیست تبدیل کنید.

1. پرواز کمتر برای کاهش فراوری کربن

مهم ترین نکته مربوط به سفر نوروزی و حفاظت از محیط زیست این است که پرواز کمتری داشته باشید. سفر و تجربه فرهنگ های مردم دیگر، لزوما به این معنا نیست که با هواپیما به همه جا سفر کنید. سفرهای هوایی مقدار قابل توجهی از گازهای گرمایشی زمین را به خود اختصاص می دهند. در حقیقت، صنعت هوانوردی 2 درصد از انتشار دی اکسیدکربن ناشی از فعالیت های انسان را شامل می گردد و هر سال این صنعت نزدیک به 859میلیون تن دی اکسیدکربن فراوری می نماید. در چنین شرایطی، برترین کار این است که سفرهای هوایی کمتری داشته باشیم. اگر قصد سفر با هواپیما را دارید، پروازهای مستقیم و بدون توقف یا با کمترین توقف ممکن را انتخاب کنید.

کار دیگری که می توانید انجام دهید این است که رد پای کربن خطوط هوایی را در نظر بگیرید. به جای اینکه ایرلاینی با مقرون به صرفه ترین نرخ سفر را انتخاب کنید، سراغ یک شرکت هواپیمایی مطلع به محیط زیست بروید که از سوخت مناسب محیط زیست استفاده می نماید، پروازهای بدون پلاستیک دارد یا کارهایی مانند آن را در اولویت برنامه های خود قرار می دهد.

2. ابزارهای بدون ضایعات زیست محیطی

برترین راه برای جلوگیری از ایجاد ضایعات پلاستیکی یا زباله های فراوان در سفر، با وسایلی که زباله ای فراوری نمی نمایند، سفر کنید. وقتی چنین ابزارهایی را در اختیار داشته باشید، در سفرهای نوروزی یا هر سفر دیگری به راحتی زباله کمتری فراوری می کنید. به این منظور، بهتر است که بسیاری از وسایلی که در سفر به آن ها احتیاج دارید را همراه خود ببرید. به این ترتیب، موقع سفر مجبور نیستید که وسایل یک بار مصرف بخرید و طبیعت را آلوده نمی کنید.

بعضی از ابزارهایی که می توانید موقع سفرهای نوروزی همراه خود ببرید، عبارت اند از:

  • کیسه های خرید پارچه ای؛
  • لیوان قهوه؛
  • بطری آب قابل استفاده مجدد و خودتمیزشونده؛
  • نی و ظروف قابل استفاده مجدد؛
  • حوله مناسب با قابلیت خشک شدن سریع؛
  • کیسه لباسشویی؛
  • شارژر خورشیدی قابل حمل؛
  • مسواک بامبو؛
  • شامپو و نرم نماینده بار؛
  • دستمال مرطوب سازگار با محیط زیست؛
  • پدهای پاک نماینده آرایش قابل استفاده مجدد.

3. استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی، پیاده روی و دوچرخه سواری

ممکن است این مسئله بدیهی به نظر برسد اما بسیاری از مسافران نوروزی عادت دارند که هنگام سفر از خودروهای کرایه ای استفاده نمایند. در صورت امکان، در زمان سفر از وسایل حمل و نقل عمومی بهره ببرید. قطار و اتوبوس برای سفرهای بین شهری و دوچرخه سواری برای سفرهای درون شهری از جمله روش های حمل و نقل با کمترین مقدار انتشار کربن هستند و برای بازدید از اماکن گردشگری و طبیعی راهی عالی به نظر می رسند. برای سفرهای کوتاه در اطراف شهر نیز از برنامه های اینترنتی درخواست خودرو بهره ببرید.

در بعضی از شهرها نیز ایستگاه های دوچرخه وجود دارد. می توانید با استفاده از دوچرخه های رایگان در این شهرها رد پای کربن خود هنگام سفر نوروزی را کاهش دهید. پیاده روی هم همیشه برترین گزینه است. این کار هم نوعی ورزش مفید برای سلامتی است و هم انتشار کربن به وسیله شما را به طرز قابل توجهی کاهش می دهد.

4. انتخاب فعالیت ها و تورهای گردشگری دوست دار محیط زیست

تنها در تورهایی ثبت نام کنید که زندگی مردم محلی، حیوانات و محیط زیست مقصد را هم در نظر می گیرند. به هرحال، سفر نوروزی ما باید چیزی فراتر از تصاویر زیبا باشد. گرفتار شدن در لحظه های سخت و انتخاب کاری بدون در نظر گرفتن تأثیرات آن بر محیط زیست ساده است اما می تواند مسئله حفاظت از محیط زیست در طول سفر نوروزی را به دست فراموشی بسپارد.

از فیل سواری در تایلند گرفته تا جمع کردن خاک رنگی در سواحل خلیج فارس، مطمئن شوید که خرج کردن پول در سفر نوروزی بر محیط زیست تأثیر منفی ندارد. بسیاری از باغ وحش ها زندگی طبیعی حیوانات را به خطر می اندازند یا استفاده بی رویه از منابع طبیعی محلی می تواند زندگی مردم محلی مقصد سفر را با مشکلاتی روبرو کند.

درباره مجریان تورهای گردشگری نوروزی تحقیق کنید. شرکت های مسئولیت پذیر داشتن تجارب غیراخلاقی و مضر برای محیط زیست را ترویج نمی نمایند یا مجاز نمی دانند. این شرکت های مسئولیت پذیر همیشه در سفرها برای بهبود زندگی مردم محلی کوشش می نمایند و حامی پروژه های محیط زیستی هستند.

با مردم محلی مقصد سفر نوروزی خود نیز آشنا شوید. از آن ها درباره کارهایی که می توانید انجام دهید و جاذبه های مقصد سؤال کنید. با خارج شدن از مسیرهای گردشگری عادی که اغلب حامی محیط زیست نیستند، تجربه های منحصر به فردی خواهید داشت که به حفظ طبیعت و جاذبه های طبیعی مقصد یاری می نمایند.

5. رزرو اقامتگاه های بومگردی

با رزرو کردن اقامتگاه های بومگردی و استراحتگاه هایی که نوآورانه و دوست دار محیط زیست هستند، سفر نوروزی و حفاظت از محیط زیست هر دو به تجربه هایی لذت بخش تبدیل خواهند شد. در سراسر ایران و دنیا، اقامتگاه هایی وجود دارند که با نوآوری برای کاهش تأثیر بر محیط زیست کوشش می نمایند. هر چه تقاضا برای اقامتگاه هایی با این ویژگی بیشتر گردد، مردم و صاحبان اقامتگاه های گردشگری در پی کردن روش های حامی محیط زیست علاقه بیشتری نشان خواهند داد. در نتیجه، با گذشت زمان، شیوه های رایج سفر به روش هایی سازگار با محیط زیست تبدیل می شوند.

برای اینکه مطمئن شوید یک اقامتگاه دوست دار محیط زیست است، باید در پی چنین ویژگی هایی باشید:

  • از منابع انرژی تجدیدپذیر استفاده می نماید؛
  • ظروف یکبار مصرف پلاستیکی کمتری به کار می برد یا آن ها را از چرخه مصرف خود حذف نموده است؛
  • از وسایل و لوازم بازیافتی استفاده می نماید؛
  • مصرف آب را کاهش می دهد و به فکر راه هایی برای استفاده مجدد از آب استفاده شده است؛
  • از محصولات شوینده یا باغبانی غیرسمی و سازگار با محیط زیست استفاده می نماید؛
  • از مردم محلی و محیط زیست محافظت می نماید؛
  • به طور فعالانه کوشش می نماید تا کسب وکاری سبز داشته باشد؛
  • غذاهای محلی سرو می نماید یا باغ ها و مزارع سبزیجات در اطراف خود دارد؛
  • از لامپ های کم مصرف برای روشنایی استفاده می نماید؛
  • مصرف کاغذی را به حداقل رسانده است؛
  • ضایعات مواد غذایی را کاهش می دهد یا آن ها را به کمپوست تبدیل می نماید.

اگر قبلا هتلی را رزرو نموده اید، اشکالی ندارد. می توانید در هتل های عادی نیز با روش هایی مانند امتناع از مصرف وسایل پلاستیکی یکبار مصرف، خاموش کردن چراغ ها هنگام خروج از اتاق ها، دوش گرفتن برای مدت زمان کوتاه تر، شستن حوله ها به صورت روزانه و نگه داشتن دمای ترموستات اتاق در دمای مناسب می توانید تأثیر مخرب خود بر محیط زیست را کاهش دهید.

6. حمایت از کسب وکارهای محلی

آژانس های مسافرتی را رها کنید و از رزرو تورها و فعالیت های گردشگری به صورت آنلاین خودداری کنید. اجاره اقامتگاه از مردم محلی به این معنا است که به جای سودآوری کسب وکارهای بزرگ، به اقتصاد مردم محلی یاری می کنید. علاوه براین، بهتر است به جای خرید سوغاتی های کارخانه ای که اغلب با شرایط وحشتناک فراوری می شوند، سراغ سوغاتی های محلی بروید. از مردم محلی صنایع دستی یا سوغاتی های محلی را بخرید که محصولات منحصر به فردی هستند.

7. خوردن غذاهای فصلی و محلی

بدون شک یکی از برترین بخش های سفر نوروزی خوردن غذاهای خوشمزه است. این کار روشی فوق العاده برای تجربه و درک بهتر فرهنگ ها و شهرها یا کشورهای دیگر محسوب می گردد. برای اینکه این بخش از سفر نوروزی شما نیز سازگار با محیط زیست باشد، بهتر است از غذاهای محلی و ارگانیک فصل بهار بهره ببرید. از این راه، از مردم محلی و اقتصاد آن ها نیز حمایت می کنید.

غذاخوری هایی را انتخاب کنید که در آن ها غذا از مزرعه و باغ های اطراف تهیه می گردد. علاوه براین، همان استانداردهای غذایی که در خانه خود دارید را در سفر نوروزی هم در نظر بگیرید. برای صرف هر وعده غذایی از فروشنده سؤال کنید که مواد اولیه غذاها را از کجا تأمین می نماید. آیا گوشت حیوانات پرورش داده شده به وسیله خود را برای تهیه غذاها به کار می برد یا آن ها را از طبیعت شکار می نماید؟ چند لحظه وقت بگذارید و از رستوران ها بپرسید که مواد اولیه شان را از مردم محلی تهیه می نمایند یا نه. از مردم محلی هم بپرسید که ترجیح می دهند در کدام رستوران ها غذا بخورند.

موارد دیگری که باید برای سفر غذا در سفر نوروزی و حفاظت از محیط زیست در نظر بگیرید، عبارت اند از:

  • کاهش مصرف گوشت و خوردن غذاهای گیاهی؛
  • خودداری از استفاده از بطری های پلاستیکی یکبار مصرف؛
  • خودداری از مصرف ظروف یکبار مصرف با تهیه غذا و قهوه خود؛
  • همراه داشتن لیوان و ظروف خود برای خودداری از استفاده از لیوان و ظروف یکبار مصرف.

8. یاری به بازیافت منابع

مهم نیست که برای سفر نوروزی کدام مقصد را انتخاب می کنید. به هرحال، باید دقت داشته باشید که منابع گران بهای طبیعی هدر نشوند. کارهایی که به شما در این راه یاری می نمایند، عبارت اند از:

  • مراقب مصرف آب و برق خود باشید.
  • ابزارهای ضروری برای سفر را همراه خود ببرید تا ضایعات و زباله های کمتری فراوری کنید.
  • همیشه از بطری آب قابل حمل مخصوص خود بهره ببرید تا مصرف بطری ها یا لیوان های یکبار مصرف در هواپیما، هنگام ورود به هتل یا موقع گردش در جاذبه های طبیعی کاهش یابد.
  • به جای استفاده از هدفون های یکبار مصرف با پوشش پلاستیکی که در هواپیما ارائه می شوند، از هدفون خود بهره ببرید.
  • کیسه های خرید پارچه ای همراه خود ببرید تا موقع خرید از مغازه ها و فروشگاه ها از کیسه های پلاستیکی استفاده نکنید.
  • از مصرف لوازم پلاستیکی به هر قیمتی اجتناب کنید چون متأسفانه تنها 9 درصد از لوازم پلاستیکی قابل بازیافت هستند. از آن گذشته، بازیافت همیشه راه چاره مناسبی نیست. بنابراین، بهتر است به جای اتکا به سیستم بازیافت زباله ها، ضایعات پلاستیکی کمتری فراوری کنیم.
  • زباله ها را در طبیعت رها نکنید و آن ها را به درستی دور بیاندازید.
  • اگر به سواحل دریا، دریاچه یا رودخانه ها سفر می کنید، از کیسه های بازیافتی خود برای جمع آوری زباله های دریایی، ساحلی یا میکروپلاستیک هایی که در سواحل می بینید، بهره ببرید.

ترویج فرهنگ حفاظت از محیط زیست در بین مسافران نوروزی

توجه به سفر نوروزی و حافظت از محیط زیست اهمیت دارد اما مهم تر از آن این است که دیگران را هم به این مسئله ترغیب کنید. برای ترویج فرهنگ حفاظت از محیط زیست، اول از همه، می توانید در تورهای گردشگری حامی محیط زیست شرکت کنید. علاوه براین، سعی کنید در طول سفر همراهان خود را به روش های مختلف مانند جمع آوری زباله ها در جاذبه های طبیعی یا صحبت کردن درباره خطراتی که محیط زیست را تهدید می نمایند، از نقش مسافران نوروزی در حفاظت از محیط زیست مطلع کنید.

آموزش بچه ها نیز در حفاظت از محیط زیست نقش مهمی دارد. اگر همراه با بچه ها خود راهی سفر نوروزی شده اید، سعی کنید آن ها را به روش های مختلف درباره محیط زیست و لزوم حفاظت از آن مطلع کنید. نباید فراموش کنید که تغییرات بزرگ از گام های کوچکی که هر یک از ما برمی داریم آغاز می شوند.

کلام آخر

برای داشتن آینده ای روشن و همیشه لذت بردن از جاذبه های طبیعی، باید برای حفاظت از آن ها کوشش کنیم. واقعیت این است که در مسافرت هایی که در تعطیلات نوروز انجام می شوند، به طبیعت و جاذبه های آن آسیب های فراوانی وارد می گردد. کم نیستند سواحل یا جنگل هایی که با تمام شدن تعطیلات نوروز زیبایی خود را از دست می دهند. برای اینکه شاهد چنین مسائلی نباشیم، بهتر است موضوع سفر نوروزی و حفاظت از محیط زیست را جدی بگیریم. سفرها را طوری برنامه ریزی کنید که به محیط زیست آسیب چندانی وارد نگردد و در عین حال، خاطره ای خوش از سفر باقی بماند.

منبع: cntraveler

منبع: دیجیکالا مگ

به "چگونه سفر نوروزی و حفاظت از محیط زیست را کنار هم داشته باشیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه سفر نوروزی و حفاظت از محیط زیست را کنار هم داشته باشیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید