معرفی کتاب شازده کوچولو عجیب و اگزوپری دوست داشتنی

به گزارش وبلاگ حرف دل، شازده کوچولو نوشته آنتوان دو سنت اگزوپری از پرطرفدارترین کتاب های دنیا بوده که به بیشتر زبان های زنده ترجمه شده است و رکورد بیشترین فروش را دارد. شازده کوچولو از سیاره ای دور به زمین آمده تا به ما درس محبت و زندگی بدهد.

معرفی کتاب شازده کوچولو عجیب و اگزوپری دوست داشتنی

شازده کوچولو با توجه به مقایسه تعداد کلمات و مفاهیم گفته شده، همچنین میزان فروش جهانی و مقبولیت عام یکی از کتاب های عجیب جهان است. شازده کوچولو نامی است که آنتوان دو سنت اگزوپری بر مسافری کوچک از سیارکی ناشناخته می گذارد. اگزوپری داستانی نقل می نماید که سخنان ارزنده بسیاری در خود گنجانده است. در مطلبی که پیش رو دارید با نویسنده این کتاب بیشتر آشنا می شوید، خلاصه داستان شازده کوچولو را می خوانید و به شما در انتخاب بهترین ترجمه یاری خواهیم کرد.

خلاصه داستان شازده کوچولو

داستان با صحبت های خلبان شروع می شود و خاطره ای از شش سالگی اش که نشان از بی استعدادی او در نقاشی دارد. در ادامه می گوید روزی در صحرای افریقا هواپیمایش خراب شده و او در حالی که عصبی و مشغول تعمیر هواپیما بوده، با پسرکی عجیب با صدای ظریف عجیبی روبرو می شود که از او می خواهد برایش بره بکشد. دیدن یک بچه در بیابان دور از سکنه تعجب برانگیز هست چه برسد به اینکه با سوالات و خواسته های عجیب و غریب او را گیج کند. آن هم بچه ای که از سیاره دیگری به نام ب612 آمده است. در نهایت خلبان ماجرای سفر او از سیاره ای دور را می شنود. نام شازده کوچولو را برای او انتخاب می نماید، شازده ای که دلبسته گل سرخی است و مدام دلواپس اوست. در انتهای داستان هواپیمای خلبان تعمیر می شود و شازده کوچولو به یاری زهر یک مار زرد رنگ به سیاره اش برمی شود.

درباره نویسنده کتاب

آنتوان دو سنت اگزوپری (به فرانسوی Antoine de Saint-Exupéry) در 29 ژوئن سال 1900 در شهر لیون فرانسه به جهان آمد. او اشراف زاده ای فقیر بود که در چهار سالگی پدرش را از دست داد. پس از آن آنتوان، برادر و دو خواهرش در ملک مادرعظیمش و توسط مادرش پرورش یافتند. اگزوپری د ر 1914 برای ادامه تحصیل به سوئیس رفت. او در دوران تحصیل گاهی شعر می سرود و بخاطر آنها تشویق می شد اما در کل دانش آموزی متوسط بود. در سال 1917 تنها برادرش فرانسوا به بیماری روماتیسم قلبی درگذشت و او عهده دار بار مسئولیت خانواده شد.

اگزوپری دوران خدمت سربازی خود را در نیروی هوایی گذراند و در سال 1923 به ارتش پیوست و از همان سال نویسندگی را نیز شروع کرد.

مشخصه زندگی اگزوپری سفر های متعدد او و چاپ کتاب هستند. از سال 1927 مدتی در امریکا به سر برد و در آنجا به چاپ کتاب دست زد، در سال 1930 به فرانسه بازگشت و ازدواج کرد. پس از آن به کشور هایی همچون آلمان، شوروی و... سفر کرد و پس از تسلیم کشور فرانسه به آلمان، به امریکا رفت.

اگزوپری در 31 ژوئیه 1944 با یک فروند هواپیمای غیرمسلح بر فراز جزیره کرس فرانسه به پرواز درآمد و پس از آن ناپدید شد. ابتدا این طور عنوان کردند که آلمان ها به هواپیمای او شلیک کرده اند اما در اواخر قرن بیستم و پس از پیدا شدن لاشه هواپیمایش اثر گلوله بر آن نبود و سقوط هواپیما را به دلیل نقص فنی اعلام کردند.

پیش از خواندن کتاب چه باید بدانیم؟

هواپیمای سنت اگزوپری در سال 1935 که برای شکستن رکورد پرواز بین پاریس و سایگون کوشش می کرد، در صحرای عظیم آفریقا دچار نقص فنی شد و به ناچار در همان جا فرودآمد. این دستمایه نوشتن شازده کوچولو شد و اگزوپری شازده کوچولو را در سال 1943 منتشر کرد که بیشتر شهرت نویسنده به خاطر این داستان است.

شازده کوچولو تا به امروز به بیشتر زبان های جهان ترجمه شده است و از آن به عنوان بهترین کتاب فرانسه یاد می نمایند و شازده کوچولو را سومین کتاب پرفروش جهان اعلام کرده اند.

این داستان تخیلی و آمیخته به واقعیت (سوررئال) است. رئالیسم جادویی که قسمتی از داستان از عقل و عادت پیروی می نماید و قسمت دیگر آن هیچ منطق عقلانی ندارد و زاده تخیل است.

کم سن و سال بودن شخصیت اصلی باعث شده بعضی این کتاب را در دسته کتاب بچه ها قرار دهند اما این کتاب اصلاً کتاب بچه ها نیست. محتمل است کلیت داستان سفر از یک سیاره ناشناخته به زمین برای بچه ها جالب و هیجان انگیز باشد اما کسانی که در طول سفر با شازده کوچولو دیدار می نمایند و صحبت های آنها برای بچه ها کمتر جذابیت دارد. با این حال فیلم ها و انیمه های مختلفی با اقتباس از این کتاب برای بچه ها ساخته شده است. البته خود اگزوپری هم مقصر است که از بچه ها (که شاید مقصود اگزوپری نوجوانان بوده است) عذرخواهی کرده و کتاب را به یکی از عظیمترها به نام لئون ورث تقدیم کرده است.

با به خاتمه رساندن این کتاب چه خواهیم یافت؟

مخاطب در خاتمه این داستان به زندگی نگاه متفاوتی خواهد داشت البته اگر کتاب را با تمام وجود خوانده باشد. مطالعه این کتاب فرصتی کوتاه است تا انسان به عشق، دوست داشتن و نعمت زیستن توجه کند؛ پول پرستی، توجه به عدد و رقم و بنده عادات خود بودن را کنار بگذارد و از تقلید کورکورانه بپرهیزد. شخصیت های مختلف ما انسان ها هستیم که خصوصیات ناپسند را در خود جمع کرده ایم.

این کتاب یکی از مهربانانه ترین و دوست داشتنی ترین کتاب هایی است که می توانید بخوانید و درس انسانیت بیاموزید یعنی توجه به اصالت و چیزهایی که آدم عظیم ها فراموش کرده اند. شخصیت های این داستان خاص و عجیب هستند و عجیب ترین آنها که در قسمت های انتهایی داستان وارد می شود، روباه است. روباهی که همه حرف و پیغام داستان را یک جا تحویل شازده کوچولو می دهد و از قضا این دیالوگ ها به صورت پیغام و متن حکمت آمیز در فضای مجازی دست به دست می چرخند: نهاد و گوهر را چشم سر نمی بیند... تو تا زنده ای نسبت به آنی که اهلی کرده ای مسئولی. تو مسئول گُلِتی...

بهترین ترجمه شازده کوچولو در ایران کدام است؟

شازده کوچولو از جمله پرترجمه ترین کتاب ها در ایران است. محمد قاضی (1333)، فریدون کار (1342)، احمد شاملو (مسافرکوچولو 1363 - از چاپ سوم به بعد تحت عنوان شازده کوچولو)، مصطفی ایلخانی زاده (1369)، محمدتقی بهرامی حران (1372)، اصغر رستگار (1379)، ابوالحسن نجفی (1379)، عباس پژمان (1386)، حمیدرضا بلوچ (1386)، مصطفی رحمان دوست (1387)، دل آرا قهرمان (1388)، ج. بهرامیان (1389)، محمد مجلسی (1390)، رضا طاهری (1393)، پرویز شهدی (1393)، ایرج انور (1394) و... از جمله مترجمان شازده کوچولو هستند.

انتخاب بهترین مترجم واقعاً سخت است، با این وجود ترجمه محمد قاضی و ابوالحسن نجفی می توانند دو انتخاب مناسب باشند. این دو ترجمه خوش خوان هستند و مترجمان به متن اصلی پایبند بوده اند؛ البته اگر پیش از آن ترجمه شاملو را خوانده باشید، این ترجمه ها زیادی عصا قورت داده به نظر می رسند! شاملو اصلاً و ابداً به متن اصلی کتاب وفادار نبوده است و از قضا همین رها بودن قلم مترجم است که کتاب را جالب و خواندنی کرده است. هرچند برای انتخاب ترجمه مناسب دست شما باز است، توصیه ما لذت بردن از ادبیات خاص احمد شاملو در کنار مفاهیم زندگی بخش آنتوان دو سنت اگزوپری است.

امیدواریم این مطلب توانسته باشد در خواندن شازده کوچولو به شما یاری کند. اگر این کتاب را خوانده اید یا قصد خواندنش را دارید، نظرات و پیشنهادات خود را با ما و دیگر مخاطبان وبلاگ حرف دل در میان بگذارید.

گروه فرهنگ و هنر وبلاگ حرف دل

منبع: setare.com

به "معرفی کتاب شازده کوچولو عجیب و اگزوپری دوست داشتنی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی کتاب شازده کوچولو عجیب و اگزوپری دوست داشتنی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید