موزه تاریخی فلک الافلاک به خارج از قلعه منتقل می گردد

به گزارش وبلاگ حرف دل، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان گفت: بافت تاریخی شهر خرم آباد علاوه بر200 خانه متعدد تاریخی دارای 11 کاروانسرا است که در لیست موقت ثبت جهانی قرار دارند.

موزه تاریخی فلک الافلاک به خارج از قلعه منتقل می گردد

عطا حسن پور مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان گفت:کوشش می گردد که این تعداد کاروانسرا طی سال آینده به صورت زنجیره ای ثبت جهانی شوند که کاروانسرای چشمک و گوشه شهنشاه در اولویت قرار دارند.

او اضافه کرد: قلعه فلک الافلاک خرم آباد بارزترین بنای تاریخی شهر محسوب می گردد که به نوعی هویت و شناسنامه مردم لرستان است، اما این شاهکار معماری لرستان طی سالیان اخیر دچار آسیب هایی شد که خوشبختانه جلوی تخریب آن گرفته شده و بازسازی این بنای ارزشمند نیز به وسیله تیم پایش مستقر در مجموعه قلعه در حال اجرا است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان با اشاره به اینکه بحث بازسازی بنا های تاریخی یک کار تخصصی است، تاکید نمود: تیم بازسازی قلعه تاریخی فلک الافلاک متشکل از اعضای با تجربه و متخصص است و عملیات اجرا شده همیشه از سوی وزارتخانه رصد و آنالیز می گردد تا علاوه بر بازسازی بنا شاهد استحکام بخشی این اثر فرهنگی تاریخی باشیم.

حسن پور توضیح داد: البته نباید نادیده گرفت که بیش از هزار سال از عمر این قلعه تاریخی می گذرد و خسارات های وارده طبیعی است، اما وظیفه ما را دو چندان می نماید که مراحل بازسازی و استحکام بخشی آن تخصصی تر و به روزتر انجام گردد.

او مطرح کرد:به منظور استحکام بیشتر این بنا باید موزه از درون قلعه خارج گردد چراکه این بنای تاریخی، خود موزه شگرفی از معماری منحصر به فرد است و بعلاوه تعدد کاربری ممکن است به آن آسیب بزند که در این راستا با حذف سرویس بهداشتی و رطوبت گیری درصدد حفاظت بیشتر از این اثر هستیم.

بیش از پنج هزار اثر تاریخی در لرستان شناسایی شده است که از این تعداد 2 هزار و 500 اثر در لیست اثار ملی به ثبت رسیده است.

وبلاگ حرف دل لرستان خرم آباد

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "موزه تاریخی فلک الافلاک به خارج از قلعه منتقل می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "موزه تاریخی فلک الافلاک به خارج از قلعه منتقل می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید