شرایط عجیب رمان ها در عصر آمازون ، فیل بزرگ شده اتاق تاریک ادبیات معاصر

به گزارش وبلاگ حرف دل به نقل از نیشن، آمازون در سال 1994 اولین بار کارش را با فروش آنلاین کتاب شروع کرد و حال تبدیل به یکی از غول های صنعت فروشگاه های آنلاین در دنیا شده است که سرمایه اصلی آن از همه شرکت های موجود در دنیا بیشتر شده است. در سال های اخیر آمازون با راه اندازی پلتفرم های گودریدز و اودیبل و 16 شرکت انتشاراتی در حال حاضر تقریباً نیمی از کتاب های چاپ شده در آمریکا را می فروشد که البته بسیاری از کارشناسان حوزه کتاب و ادبیات چندان با این سهم بزرگ موافق نیستند.

شرایط عجیب رمان ها در عصر آمازون ، فیل بزرگ شده اتاق تاریک ادبیات معاصر

آمارهای عجیب و غریب فروش یک کتاب نوشته شده به وسیله مک کنزی اسکات همسر سابق جف بزوس، موسس آمازون و عصر الماس نیل استفنسون نویسنده وابسته به بزوس نشان می دهد که این سلطه بر بازار کتاب چندان هم بدون هدف انجام نمی گردد. کتاب های اسکات پنجاه برابر بیشتر از داستان های رولینگ فروخته و شاید همین یکی از دلایل اصلی چاپ کتاب مارک مک گورل درباره آمازون باشد.

مک گورل نویسنده و استاد ادبیات دانشگاه استنفورد آمریکا اخیراً در کتابی با عنوان رمان در عصر آمازون اعتقاد دارد این فروشگاه بزرگ کتاب و همه چیزهای دیگر هرطوری که می خواهد جریان داستان در زندگی بشر را تغییر می دهد و می نویسد این شرکت با تمام جزئیات و فرآیندهای تجاری خود در حال تغییر فرایند علاقه به داستان ها و رمان ها در عصر حاضر است. درواقع آمازون با سیستم های پیچیده خود شرایطی برای محبوبیت کتاب های مورد علاقه خود در دیدگاه مشتریان و کاربرانش فراهم نموده است که به عقیده استاد دانشگاه استنفورد این فرایند باعث تغییر رمان ها و حتی سبک نوشتن نویسندگان شده است.

مک گورل در کتابش می نویسد: اگر به فرایند چند سال اخیر فروش کتاب ، داستان و رمان ها نموده باشید، متوجه خواهید شد که بسیاری از رمان ها با ارزش ادبی در رقابت با دیگر داستان های مورد علاقه مسئولان آمازون کمتر فروش می فرایند و در حقیقت فرهنگی که آمازون ایجاد نموده است باعث پرفروش شدن رمان ها می گردد. آمازون مشخص می نماید که چه رمانی و چه نویسنده ای محبوب گردد و حتی کاربران و خوانندگان نیز از این مسئله آگاهی ندارند.

ظهور داستان های آنلاین و نویسنده های آنلاین سرویس های کتابخوان کیندل موجب مستحکم شدن این فرهنگ خودساخته آمازون شده است که می توان آن را به فیل بزرگ شده اتاق تاریک زندگی ادبیات معاصر تشبیه کرد و این همان چیزی است که باید بگوییم که نوعی ژانر تازه در تاریخ ادبیات دنیا ایجاد شده است. کتابخوان کیندل همه چیز را برای خواندن داستان راحت نموده و علاقه بیشتر قشرها حتی پیرترها نیز به این پدیده باعث شده آنها داستان ها را به راحتی منتشر نمایند و به خورد مخاطب هایشان دهند.

استاد ادبیات دانشگاه استنفورد اعتقاد دارد بسیاری از داستان ها و رمان های موجود در کیندل و فروشگاه آمازون لزوماً آنهایی نیست که ما دوست داریم؛ ولی وضع موجود همین است که آنها مشخص می نمایند. آنها زندگی راحت را برای ما فراهم می نمایند و خواندن رمان های کم هزینه با امکاناتی مثل بزرگ کردن فونت های داستان یکی از همین چیزهایی است که روزانه در معرض مخاطبان قرار داده می گردد. موج بزرگ و هر روزه رمان ها و داستان های مقرون به صرفه قیمت آمازون در معرض ساحل نشینان مرفه موجب شده که کیفیت داستان ها کمتر گردد.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "شرایط عجیب رمان ها در عصر آمازون ، فیل بزرگ شده اتاق تاریک ادبیات معاصر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شرایط عجیب رمان ها در عصر آمازون ، فیل بزرگ شده اتاق تاریک ادبیات معاصر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید