چند نکته درباره بیدار شدن از خواب شبانه

به گزارش وبلاگ حرف دل، بر اساس داده های مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های آمریکا (CDC) در سال 2020 بیش از 17 درصد بزرگسالان در این کشور بیشتر روزها یا هر روز با مسائل ناشی از بی خوابی درگیر بوده اند.

چند نکته درباره بیدار شدن از خواب شبانه

بعضی از دلایل اختلال خواب عبارتند از استرس و اضطراب، ناراحتی یا درد، اختلالات محیطی مانند سروصدا، حرکت و دمای خیلی گرم یا خیلی سرد. اختلالاتی مانند آپنه خواب یا سندرم پای بیقرار هم می توانند باعث بیدار شدن افراد در طول شب گردد.

دکتر بیکوان لو، کارشناس خواب در سانفرانسیسکو و مدیرعامل شرکت لوموس تک (LumosTech) که ماسک خواب هوشمند مناسب چرخه های شبانه روزی سالم فراوری می نماید به بعضی دلایل بیدار شدن در شب و نیز راه چاره های آن اشاره نموده است.

به باور لو، افراد به دلایل مختلف از خواب بیدار می شوند. از جمله اختلال در چرخه طبیعی خواب و بیداری بدن که باعث خواب آشفته و بریده بریده می گردد.

به گزارش فاکس نیوز، لو می گوید: وقتی نیمه شب از خواب بیدار می شوید، ابتدا بهتر است در رختخواب بمانید و سعی کنید استراحت کنید و ببینید آیا می توانید دوباره بخوابید یا خیر.

او پیشنهاد می نماید روش هایی مانند آرام سازی تدریجی، تمرین های تنفسی، گوش کردن به صداهای چندبسامدی (نویز سفید) و روش های دیگر را که به آرامش یاری می نماید، امتحان کنید و اگر بعد از 10 یا 15 دقیقه نتوانستید دوباره بخوابید، آن وقت از رختخواب بلند شوید. سعی کنید در یک جای آرام و راحت در خانه مثل کاناپه نشیمن بنشینید و فعالیتی آرام و کم تحرک تر مانند خواندن کتاب یا یک کار آرامش بخش مشابه انجام دهید تا زمانی که دوباره احساس خواب آلودگی کنید و به رختخواب برگردید.

اگر نیمه شب ناگهان از خواب بیدار شدید، برای نگاه کردن به گوشی یا ساعت مقاومت کنید. به باور لو، آنالیز زمان و ساعت وقتی نصف شب از خواب بیدار شده اید، یکی از رایج ترین اشتباهات است و دوباره خوابیدن را سخت می نماید.

او تاکید می نماید تماشا ساعت استرس را افزایش می دهد و دوباره خوابیدن را دشوارتر می نماید.

علاوه بر این، اگر ساعت را از روی گوشی نگاه کنید، ممکن است با پیغام های بیش از حد تحریک نماینده روی گوشی روبرو شوید که بیشتر جلوی به خواب رفتن مجدد و آرامش تان را می گیرد.

لو به این نکته هم اشاره می نماید که بیدار شدن از خواب در نیمه شب می تواند پیغامد هماهنگ نبودن ساعت داخلی بدن با برنامه خواب باشد. ساعت داخلی بدن که به سیگنال شبانه روزی معروف است، نقش مهمی در حفظ خواب دارد.

به گفته این کارشناس، دو عامل کلیدی، خواب ما را تنظیم می نماید. یکی تایم اوایل شب که در این زمان فشار خواب و احتیاج بدن به استراحت باعث می گردد به خواب برویم و در حالت خواب بمانیم. عامل کلیدی دوم هم بعد از نصفه شب است.

به گفته لو، در شرایط ایده آل این دو عامل با هم کار می نمایند تا فرد را در طول شب در خواب نگه دارند. اما اگر فشار خواب قبل از به خواب رفتن و آغاز کامل سیگنال شبانه روزی کاهش یابد، به بیدار شدن فرد در نیمه شب منتهی می گردد.

بنابر گزارش ایندیپندنت، به توصیه بنیاد خواب، بعضی راه های تنظیم چرخه شبانه روزی بدن عبارتند از: بیدار شدن سر یک ساعت معین در روز، قرار گرفتن در معرض نور، تغییر زمان وعده های غذایی، مصرف مکمل های حاوی ملاتونین، ورزش در ساعات مختلف روز و مصرف اندازه میانه کافئین هنگام صبح.

منبع: گردشبان

به "چند نکته درباره بیدار شدن از خواب شبانه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چند نکته درباره بیدار شدن از خواب شبانه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید