یکم اردیبهشت، 30 رمضان در ایران و عید فطر در عربستان خواهد بود

به گزارش وبلاگ حرف دل، رصدگر هلال ماه و منجم آماتور در خصوص رویت هلال ماه شوال 1444 قمری گفت: رؤیت هلال ماه در شامگاه پنجشنبه 31 فروردین مصادف با 29 ماه رمضان سال جاری در پهنه ایران از نظر نجومی محتمل به نظر نمی رسد.

یکم اردیبهشت، 30 رمضان در ایران و عید فطر در عربستان خواهد بود

به گزارش ایرنا، رؤیت هلال به معنای تماشا هلال اول ماه، یکی از راه های شرعی اثبات شروع ماه قمری است. اگر هلال روز بیست و نهم ماه قمری رویت گردد، روز بعد، اول ماه نو است و اگر رویت نگردد، سی ام ماه گذشته است ولی اگر شامگاه سی ام ماه دیده نگردد، در هر حال روز بعد اولین روز از ماه نو است؛ زیرا ماه قمری 31 روزه نمی گردد. منجمان از گذشته های دور بر اساس ویژگی های ماه برای استخراج تقویم هجری قمری، رویت پذیری ماه در شامگاه بیست و نهم ماه قمری را پیش بینی می کردند.

هر چند به علت وابستگی بسیاری از عبادات و اعمال واجب و مستحب مانند حج، روزه، شب قدر و بعضی مسائل حقوقی مانند افزایش دیه در ماه های حرام، رویت هلال ماه در همه ماه های قمری مهم است، داستان رویت هلال ماه شوال به علت انتها ماه مبارک رمضان و حرمت روزه داری در اولین روز ماه شوال و عید فطر اهمیت رویت این ماه را برای بیش از یک میلیارد و 800 میلیون مسلمان سراسر دنیا دوچندان نموده است.

کاظم کوکرم در گفت وگو با خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا در شرح رویت پذیری ماه شوال گفت: بر اساس محاسبات نجومی در این روز (مطابق با 31 فروردین 1402) خورشید در ساعت 18:41 و ماه در ساعت 19:06 به افق تهران غروب می نماید؛ بنابراین ماه حدود 25 دقیقه در بالای افق مغرب واقع شده است. اما به دو علت نه با چشم غیرمسلح و نه با تلسکوپ رؤیت پذیر نیست.

چرا ماه شامگاه 29 رمضان در آسمان ایران آفتابی نمی گردد؟

وی در خصوص اینکه چرا ماه شامگاه 29 رمضان در آسمان ایران دیده نمی گردد، شرح داد: اول اینکه در شامگاه پنجشنبه 31 فروردین در افق بیشتر شهرهای ایران جدایی زاویه ای ماه و خورشید بسیار پایین است (کمتر از 5 درجه) و از این نظر هلال ماه در آسمان بسیار به قرص خورشید نزدیک دیده می گردد. به بیان ساده تر در شامگاه 29 رمضان، هلال ماه پس از غروب خورشید با اینکه بالاتر از افق وجود دارد و پس از خورشید غروب می نماید اما به علت جدایی یا زاویه ای بسیار پایین، می بینیم جدایی زاویه ای ماه از خورشید در آن روز حتی 2 درجه کمتر است و این باعث می گردد نسبت به رؤیت ناپذیر بودن این هلال از پهنه ایران مطمئن شویم.

سردبیر پیشین مجله نجوم در ادامه اضافه نمود: از طرف دیگر لحظه ماه نو (لحظه ای که مراکز خورشید، ماه و زمین روی یک صفحه قرار می گیرد) ساعت 7 و 42 دقیقه صبح همان روز (صبح پنجشنبه، 31 فروردین) اتفاق می افتد، این یعنی هنگام غروب خورشید، پارامتر سن ماه حدود 11 ساعت است که این عدد از رکورد دنیای رویت جوان ترین هلال ماه که 11 ساعت و 40 دقیقه بوده، باز هم کمتر است. به این ترتیب باز هم مطمئن می شویم این هلال را نمی توان با دوربین های دوچشمی قوی و حتی با تلسکوپ های بزرگ از ایران رؤیت کرد.

نقشه پیش بینی رؤیت پذیری هلال شوال 1444 شامگاه پنجشنبه 31 فروردین 1402، مطابق با 29 رمضان.

در منطقه ها سبز، هلال ماه با چشم غیرمسلح و در منطقه ها صورتی، هلال ماه احتمالا با چشم غیرمسلح دیده می گردد.

در منطقه ها آبی، رؤیت هلال ماه به ابزار اپتیکی مانند دوربین دوچشمی و تلسکوپ احتیاج دارد.

در منطقه ها سفید، رؤیت هلال ماه با هیچ ابزاری محتمل و در منطقه ها قرمز، رؤیت هلال ماه به هیچ وجه ممکن نیست.

این کارشناس رؤیت هلال ماه نتیجه گیری کرد: با توجه به این داده ها، در خصوص رؤیت پذیری هلال ماه شوال 1444 از نظر نجومی پیش بینی می کنیم به احتمال بسیار زیاد، آدینه اول اردیبهشت 1402 مطابق با 30 رمضان 1444 باشد و هلال ماه در شامگاه 29 رمضان با چشم مسلح یا غیرمسلح از پهنه ایران دیده نگردد.

کوکرم در پاسخ به سوالی در خصوص زمان احتمالی اعلام عید سعید فطر و رویت هلال ما شوال در دیگر کشورهای اسلامی از جمله عربستان گفت: شیوه استخراج تقویم در عربستان و دیگر کشورهای اسلامی که در موضوع عید فطر از عربستان سعودی تبعیت می نمایند، با ایران فرق دارد.

وی تاکید نمود: بر این اساس انتظار داریم در خصوص اعلام زمان عید فطر سال جاری، با توجه به اینکه هلال ماه بعد از غروب خورشید در ایران و همین طور در عربستان نمایان می گردد، صرف نظر از بحث رؤیت پذیری، طبق شیوه معمول استخراج تقویم در عربستان سعودی، ماه رمضان 29 روزه و آدینه یکم اردیبهشت عید سعید فطر اعلام گردد.

کوکرم گفت: به احتمال زیاد آدینه یکم اردیبهشت، روز اول ماه شوال و عید سعید فطر در عربستان و بقیه کشورهای اسلامی خواهد بود که در موضوع عید فطر از عربستان پیروی می نمایند. اما از آنجا که شیوه استخراج تقویم قمری در ایران با عربستان فرق دارد و طبق اصول فقهی مبتنی بر رؤیت هلال با چشم مسلح یا غیرمسلح انجام می گردد، روز یکم اردیبهشت به احتمال بسیار زیاد روز سی ام رمضان 1444 خواهد بود.

منبع: فرارو

به "یکم اردیبهشت، 30 رمضان در ایران و عید فطر در عربستان خواهد بود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یکم اردیبهشت، 30 رمضان در ایران و عید فطر در عربستان خواهد بود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید