آیا جام جهانی قطر مجذوب کننده ترین جام تاریخ است؟

به گزارش وبلاگ حرف دل، بیست ودومین دوره جام دنیای فوتبال به روز های پایانی خود نزدیک می گردد و تنها 6 مسابقه تا مشخص قهرمان دنیا به جای مانده. روز های پرتب وتاب در سواحل شرقی شبه جزیرۀ قطر به سرعت سپری می گردد و بار دیگر تقویم فشردۀ فوتبال از یک تورنومنت پراهمیت، اما بدموقع جدا می گردد و به روال عادی خود باز خواهد گشت. جام دنیای تا همین جا هم صحنه های دراماتیک و به یادماندنی زیادی به جا گذاشته؛ از برد های پرگل تا نتایج غیرمنتظره؛ از پیروزی های تحسین برانگیز ژاپن در مقابل قهرمانان سابق دنیا تا شکست شوکه کنندۀ آرژانتین در مقابل عربستان؛ از صعود مراکش به جمع 8 تیم برتر دنیا تا حذف زودهنگام آلمان و اسپانیا. تازه پرهیجان ترین قسمت جام هنوز از راه نرسیده؛ آیا جام بیست ودوم مجذوب کننده ترین جام تاریخ است؟

آیا جام جهانی قطر مجذوب کننده ترین جام تاریخ است؟

صحبت های مفتخرانه رئیس فیفا

جانی اینفانتینو در مصاحبۀ نوش، جام پائیزی قطر را برترین جام تاریخ نامید؛ من همۀ بازی ها را دیدم. ساده و واضح بگویم؛ این برترین دور گروهی تاریخ جام دنیای بود؛ مسابقات عالی در استادیوم های عالی برگزار گردید. طرفدار ها فوق العاده بودند؛ به طور میانگین، 51 هزار تماشاگر در هر مسابقه. ما بیش از 2 میلیارد بینندۀ تلویزیونی داشتیم که واقعاً باورنکردنی است و علاوه بر آن، 2 و نیم میلیون نفر در خیابان های دوحه که چندصد هزارنفر از آنان هر روز کنار هم در استادیوم ها حاضر می شدند، همراه هم دست به تشویق می بردند و از تیم ملی خود حمایت می کردند؛ یک جو عالی، گل های عالی و مجذوب نمایندهیت و غافلگیری فوق العاده.

دیگر تیم قوی و ضعیف نداریم!

برای نخستین بار در تاریخ جام دنیای، هر قاره حداقل یک نماینده در دور حذفی جام دنیای داشت. در جامی که ابتدا تا انتهای تاریخ آن تحت سیطرۀ تیم هایی از اروپا و آمریکای جنوبی بوده و فقط یک بار تیمی از آسیا یا آفریقا به نیمه نهایی راه یافته، همین اندازه هم غافلگیرنماینده و معجزه آساست. 3 تیم آسیایی به دور حذفی صعود کردند؛ در حالی که ایران و عربستان تا واپسین روز شانس صعود داشتند. این اتفاق برای نخستین بار رخ داد و صعود همزمان 2 تیم آفریقایی برای دومین بار در تاریخ پیش آمد. رئیس فیفا که از شگفتی های جام به وجد آمده می گوید: دیگر تیم های کوچک و بزرگ نداریم. سطح تیم ها کاملاً برابر است. برای نخستین بار در تاریخ، تیم هایی از همۀ قاره ها به دور حذفی رسیدند. این نشان می دهد فوتبال واقعاً در حال دنیای شدن است. من مطمئنم به رکورد 5 میلیارد بیننده خواهیم رسید.

پرگل ترین جام تاریخ؟

با وجود این که پیروزی های پرگل و بازی های پرحادثه شور و شوق طرفداران فوتبال از جام دنیای را چندبرابر نموده، جام بیست ودوم هنوز راهی طولانی برای تبدیل شدن به پرگل ترین جام دنیای تاریخ دارد. از زمان افزایش تعداد تیم ها و مسابقات تا کنون، جام دنیای 98 فرانسه و 2014 برزیل با 171 گل و جام 2018 با 169 گل پرگل ترین جام ها بوده اند درحالی که 6 مسابقه مانده به خاتمه تورنمنت قطر، 154 گل در تمام بازی ها به ثمر رسیده. معمولاً بازی های حساس روز های آخر به اندازۀ ملاقات های دور گروهی پرگل نمی شوند.

تحت تأثیر رسانه ها

درحالی که حواشی پرتعداد اعطای میزبانی به قطر سروصدای زیادی در رسانه های دنیا به پا کرد و موضع گیری های غیرمنتظرۀ فیفا که تیم های اروپایی آن را نفی آزادی بیان می دانستند، باعث بازتاب نظرات منفی فراوانی شد، سطح بالای مسابقات فوتبال در حالی که بازیکنان این بار بدون فشار و خستگی حاصل از یک فصل طولانی به محل برگزاری جام دنیای می رسیدند، باعث شد کلیدواژۀ برترین یا بدترین جام به تیتر پرتکرار رسانه ها تبدیل گردد؛ مسابقاتی که بیرون از زمین صحنه هایی پر از شرم و غم انگیز خلق کرد، اما داخل زمین به یکی از مجذوب نماینده ترین تورنمنت های فوتبالی هزارۀ نو تبدیل شد. البته واقعیت این است که جام دنیای هیچ وقت از مسابقات مجذوب نماینده، نمایش های خیره نماینده و شگفتی سازی خالی نبوده. شگفتی سازی کرۀ جنوبی و ترکیه در نخستین جام آسیایی را به خاطر بیاورید؛ صدرنشینی کاستاریکا در گروه مرگ جام دنیای 2014 و شکست خردنمایندۀ اسپانیا مقابل هلند در حالی که ماتادور ها 6 سال تمام به هیچ تیم اروپایی اجازۀ نفس کشیدن نداده بودند. شکست آلمان مقابل کرۀ جنوبی و حذف قهرمان سابق در حالی که کرواسی به فینال جام دنیای قبلی رسید. حتی جام دنیای 2010 آفریقای جنوبی که از آن به عنوان خسته نماینده ترین جام تاریخ یاد می نمایند با شگفتی سازی سوئیس و صربستان مقابل اسپانیا و آلمان و مسابقات دراماتیکی مانند اروگوئه-غنا همراه شد. جام دنیای همواره مجذوب نماینده بوده، اما میزبانی قطری ها از متفاوت ترین جام فیفا، مجذوب نمایندهیت های خاص خود را به همراه داشته که باید دید تا کجا ادامه پیدا می نماید.

منبع: فوتبال 360

منبع: فرارو

به "آیا جام جهانی قطر مجذوب کننده ترین جام تاریخ است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا جام جهانی قطر مجذوب کننده ترین جام تاریخ است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید