آیا کاهش شنوایی قابل درمان است؟

به گزارش وبلاگ حرف دل، افت حسی عصبی، شایع ترین نوع کم شنوایی است که در اثر آسیب به سلول های مویی در حلزون گوش ایجاد می گردد. این شرایط پیشرونده است زیرا در انسان و سایر پستانداران، سلول های مویی حلزون پس از از بین رفتن یا آسیب دیدگی نمی توانندبازسازی شوند.

آیا کاهش شنوایی قابل درمان است؟

به نقل از ارث، افرادی که اغلب در معرض صداهای بلند هستند، مانند نوازندگان و کارگران ساختمانی، بیشترین خطر ابتلا به کمشنوایی حسی عصبی را دارند اما به مرور زمان ممکن است هر فردی را تحت تاثیر قرار دهد.

محققان در یک مطالعه نو از مرکز پزشکی دانشگاه روچستر آمریکا، در حال کار بر روی شناسایی مکانیسم هایی هستند که ممکناست باعث بازسازی سلول های مویی حلزون شوند.

دکتر پاتریشیا وایت گفت: ما از کار قبلی خود می دانیم که بیان یک ژن رشد فعال به نام ERBB2 می تواند رشد سلول های مویی نو (درپستانداران) را فعال کند اما به طور کامل علت آن را درک نکردیم.

این مطالعه خاص به رهبری دکتر جینگیوان ژانگ، نشان داد که فعال کردن مسیر ژن رشد ERBB2 باعث ایجاد مجموعه ای از وقایعسلولی آبشاری می گردد که به وسیله آن سلول های پشتیبان حلزون آغاز به تکثیر نموده و ایجاد سلول های مویی حسی نو را فعالمی نمایند.

دکتر وایت گفت: این مطالعه نو به ما می گوید که چگونه این فعال سازی اتفاق می افتد و پیشرفتی قابل توجه به سمت هدف نهایی تولیدسلول های مویی حلزون نو در پستانداران است.

این گروه از توالی یابی RNA تک سلولی در موش برای تجزیه وتحلیل سلول های دارای ژن رشد بیش از حد فعال (سیگنال دهی ERBB2) استفاده کردند. نتایج نشان داد که ERBB2 رشد سلولی را با تحریک بیان پروتئین های متعدد و ترویج میتوز؛ فرآیندی که طی آن یکسلول به دو سلول تقسیم می گردد، افزایش داد.

نویسنده اول این مطالعه گفت: زمانی که ما این فرآیند را در موش های بالغ آنالیز کردیم، توانستیم نشان دهیم که بیان ERBB2 باعثبیان پروتئین SPP1 می گردد که برای فعال کردن CD44 و رشد سلول های مویی نو لازم است.

این کشف روشن نموده است که بازسازی تنها به مراحل اولیه توسعه محدود نمی گردد. ما معتقدیم که می توانیم از این یافته ها برای تحریکبازسازی در بزرگسالان استفاده کنیم.

دکتر وایت گفت: ما قصد داریم این پدیده را آنالیز کنیم تا تعیین کنیم که آیا می تواند عملکرد شنوایی را پس از آسیب در پستاندارانبهبود بخشد یا خیر.

این مطالعه در مجله Frontiers in Cellular Neuroscience منتشر شده است.

منبع: فرادید

به "آیا کاهش شنوایی قابل درمان است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا کاهش شنوایی قابل درمان است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید