اولین راه مبارزه با فشار خون چیست؟

به گزارش وبلاگ حرف دل، رییس گروه تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: در بسیاری از موارد فشارخون بالا دارای نشانه یا علائم خاصی نبوده و در چنین مواردی تنها راه تشخیص میزان گیری آن است؛ میزان گیری فشارخون یکی از اولین کار هایی است که پزشکان هنگام معاینه بیماران در هر نوبت انجام می دهند این کار نقش مهمی در تشخیص به هنگام این بیماری دارد.

اولین راه مبارزه با فشار خون چیست؟

به گزارش ایسنا، سیده سمیه اصغری اظهار کرد: فشارخون در واقع نیرویی است که خون به دیواره های عروق وارد می نماید و وقتی این فشار بیش از حد می گردد فعالیت قلب بسیار بالا می رود و آسیب های جدی به رگ ها وارد می نماید.

وی با بیان اینکه درمان نشدن این مشکل در طولانی مدت باعث مسائل قلبی، سکته و مسائل کلیوی می گردد، توضیح داد: فشار خون بالا حداکثر بین 100 تا 140 میلی متر و فشار خون طبیعی حداقل بین 60 تا 90 میلی متر است و در صورتی که فشار خون به مدت طولانی برابر یا بیشتر از 140 بر روی 90 میلی متر باشد فرد از فشار خون بالا رنج می برد و اگر این بیماری درمان نگردد در درون بدن آرام به قلب، ریه و رگ های خونی، مغز و کلیه ها آسیب می رساند.

این کارشناس تغذیه بیان نمود: در بسیاری از موارد فشارخون بالا دارای نشانه یا علائم خاصی نبوده و در چنین مواردی تنها راه تشخیص میزان گیری آن است؛ میزان گیری فشارخون یکی از اولین کار هایی است که پزشکان هنگام معاینه بیماران در هر نوبت انجام می دهند این کار نقش مهمی در تشخیص به هنگام این بیماری دارد.

اصغری بیان نمود: از بین هر چهار نفر محتمل است یک نفر مبتلا به فشار خون بالا باشد؛ بنابراین میزان گیری مرتب فشارخون حداقل هر 6 ماه یکبار به همه توصیه می گردد؛ یکی از علائم فشار خون بالا در برخی افراد سردرد صبحگاهی است که کم کم در طول روز از درد آن کاسته و رفع می گردد و بطور کلی این علائم گاهی بطور مستقیم و گاهی غیرمستقیم خبر از فشارخون بالا می دهد.

وی اضافه کرد: سردرد، سرگیجه، تپش قلب، خستگی و بی حالی، کم شدن دید یا تاری آن یا ضعیف شدن چشم، درد قفسه سینه، مشاهده خون داخل بینی، تنگی نفس شدید، کرختی و مور مور شدن دست و پا ها و تهوع و استفراغ از جمله این علائم است.

اصغری بیان نمود: در خصوص فشارخون می توان گفت هرچه سن بالا می رود احتمال ابتلا به فشارخون نیز بیشتر می گردد؛ البته فشارخون بالا ممکن است در هر سنی به سراغ انسان آید، ولی بیشتر مواقع افراد میانسال به آن مبتلا می شوند و افراد بالای 40 سال باید گوش به زنگ باشند و مرتب فشارخون خود را میزان بگیرند چراکه غالبا ابتلا به بیماری فشارخون در سنین بالاتر از 40 سالگی اتفاق می افتد.

با چند بار میزان گیری متوجه فشار خون بالا شویم؟

وی اضافه کرد: اگر در اولین باری که میزان گیری می کنید و فشارخون بسیار بالایی داشته باشید به طور مثال بیشتر از 180 به روی 110 میلی متر جیوه؛ در همان اولین ویزیت هم، چون عدد فشارخون بسیار بالا است دیگر به عنوان پرفشاری خون درنظر گرفته می گردد.

این کارشناس تغذیه بیان نمود: شایع ترین و اولین عامل مرگ و میر در ایران و جهان سکته های قلب و عروقی است و بعد از آن سکته های مغزی است و شایع ترین عاملی که باعث بروز سکته ها می گردد فشارخون بالا است.

اصغری اظهار کرد: فشارخون علامتی ندارد و زمانی علامت دار می گردد که کار از کار گذشته و دچار عوارض فشار خون می شویم یعنی دچار سکته های قلبی و مغزی و نارسایی کلیه و از دست دادن بیماری و از دست دادن عضو بشویم که عوارض فشارخون هستند؛ بنابراین می گردد که بدون هیچ علامتی فشار خون بالا داشت.

وی بیان نمود: موارد زیادی هستند که اولین علامت فشار خون بالا این است که فرد بستری شده و با یک سکته مغزی و فلج اندام و یا سکته قلبی بستری شده و بعد متوجه فشار فرضا 200 شدیم و قبل از آن اصلا علامتی نداشتند.

اصغری با بیان اینکه شایع ترین علامت فشارخون بی علامت بودن آن است، اضافه کرد: در مواردی که علامت دار است علائم غیراختصاصی است مثل سردرد، حالت تهوع و استفراغ، تنگی نفس، درد قفسه سینه و تپش قلب که این علائم بسیار زیاد نیستند و به گونه ای است که ارتباط مستقیمی بین عدد فشارخون این علائم وجود ندارد و اگر اولین فشاری که چک می گردد بیشتر از 180 به روی 110 میلی متر جیوه باشد مساوی است با تشخیص فشارخون بالا و باید درمان آغاز گردد.

اصغری با بیان اینکه برای کنترل فشار خون باید از غذا های متنوع بهره ببرید؛ به عبارت دیگر روزانه از مواد غذایی موجود در 5 گروه اصلی غذایی (نان و غلات، میوه ­ها، سبزیجات، شیر و لبنیات، پروتئین­ها) به میزان توصیه شده مصرف کنید، توضیح داد: از غذا های سرشار از فیبر نظیر (نان سنگک و جو) ماکارونی سبوس دار، میوه ­ها و سبزیجات تازه بهره ببرید و نان­هایی را مصرف کنید که در تهیه آن­ها جوش شیرین به کار نرفته است و از طرفی مصرف غذا های کنسروی و غذا های آماده را که در خارج از منزل تهیه می­ شوند را محدود کنید.

منبع: فرارو

به "اولین راه مبارزه با فشار خون چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اولین راه مبارزه با فشار خون چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید