اینفوگرافی: 10 نشانه فقر آهن و کم خونی در بدن

به گزارش وبلاگ حرف دل، آهن یکی از مواد معدنی مهم در بدن است. اگر اندازه آهن بدن از اندازه طبیعی کمتر باشد علائم نامطلوبی به همراه دارد. فقر آهن و کم خونی بیشتر در معرض بچه ها، دختران نوجوان، زنان باردار و سالمندان است. طبق آمار به دست آمده از هر 10 نفر افراد جامعه، پنج نفر مبتلا به فقر آهن هستند. مشخص کمبود این ماده غذایی بر عهده پزشکان و متخصصان تغذیه است. متخصصان تغذیه با ارائه راه حل و برنامه غذایی مناسب این مشکل را رفع می نمایند.

اینفوگرافی: 10 نشانه فقر آهن و کم خونی در بدن

کم خونی و فقر آهن چیست؟

فقر آهن، شایع ترین علت کم خونی در دنیا است. کم خونی ناشی از فقر آهن دو مرحله دارد:

مرحله اول زمانی است که مقدار هموگلبین و سایر فاکتور ها نرمال هستند و هیچ کمبودی نشان داده نمی گردد بعلاوه جواب آزمایش ها نرمال است اما یک سری علائم شامل خستگی مفرط، رنگ پریدگی و بی حالی، ضعف عمومی و ریزش مو وجود دارد. در این مرحله معمولا کم خونی تشخیص داده نمی گردد.

مرحله دوم زمانی است که مرحله اول درمان نشده و کم خونی تشدید پیدا کند، این مرحله را کم خونی ثانویه می نامند.

روش های مقابله با فقر آهن

در موارد اولیه کم خونی معمولا با مواد غذایی حاوی آهن بالا و حذف مواد غذایی که مانع جذب آهن می شوند، درمان می گردد. اما در کم خونی ثانویه و موارد شدید تر با تجویز مکمل آهن این مشکل را رفع می نمایند. برای کسب برترین نتیجه افراد باید سه ماه متوالی آهن مصرف نمایند سپس آزمایش دهند. اگر نتیجه آزمایش ها مورد قبول بود، مصرف مکمل آهن قطع می گردد.

برترین زمان برای مصرف مکمل آهن زمانی است که معده خالی است.

چطور آهن بیشتری جذب کنیم؟

بیشتر مواد غذایی مصرفی روزانه، از جذب آهن جلوگیری می نمایند. این مواد شامل تانن ها، اگزالات ها، فیتات ها، فسفات ها و مصرف بیش از میزان فیبر ها هستند.

یکی از رفتا رهای غذایی اشتباه نوشیدن چای بلافاصله بعد از غذا است. چای حاوی تئین و تانن است که از جذب آهن جلوگیری می نماید. در بسیاری از میوه ها و سبزیجات اگزالات یافت می گردد بعلاوه حبوبات منبع فیتات و نوشابه ها منبع فسفات هستند.

در ادامه به 10 نشانه کمبود آهن و مواد غذایی غنی شده با آهن می پردازیم.

منبع: کتاب کاله

به "اینفوگرافی: 10 نشانه فقر آهن و کم خونی در بدن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اینفوگرافی: 10 نشانه فقر آهن و کم خونی در بدن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید