بهسازی و سامان دهی موزه شوش در ایام کرونا

به گزارش وبلاگ حرف دل، مدیر پایگاه میراث جهانی شوش از انجام تحولات اساسی در موزه 50 ساله این پایگاه در راستای بهسازی و سامان دهی آن خبر داد.

بهسازی و سامان دهی موزه شوش در ایام کرونا

میراث آریا: روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان، بیژن حیدری زاده چهارشنبه 26 آذرماه 99 با اعلام این که در فرصت پیش آمده در ایام کرونا و تعطیلی موزه ها به منظور رعایت شیوه نامه های بهداشتی، موزه شوش سامان دهی و بهسازی شد، گفت: طی این مدت با رنگ آمیزی سالن ها، کنترل رطوبت و دمای ویترین ها، اصلاح چیدمان اشیای موجود و جانمایی اشیای جدید، تعریف حرکت در فضای گالری نمایش آثار(سیرکلاسیون)، نصب تابلوها و گاه شمارها و همچنین اصلاح نور داخلی همه سالن ها، روح و جلوه تازه ای به فضای موزه بخشیدیم.

او بیان نمود: تحولات در موزه شوش، با حفظ ویترین های موجود، ایجاد پایه های جدید و اضافه نمودن اشیا و با توجه به بودجه محدود در نظر گرفته شده برای پایگاه میراث جهانی شوش، در چند فاز مختلف در دستور کار قرار گرفت و اجرایی شد.

مدیر پایگاه میراث جهانی شوش با اشاره به تعریف سیرکلاسیون در موزه سامان دهی شده، ادامه داد: در راستای آماده سازی موزه شوش برای بازدیدهای پس از دوران کرونا تمهیداتی نیز برای بازدیدکنندگان در نظر گرفته شده تا آن ها از بدو ورود به موزه و تا زمان ترک آن، از سیرکلاسیون حرکتی و راستاهای معلوم و پیش بینی شده ای به منظور بازدید و بهره مندی هرچه بهتر از فضای موزه برخوردار شوند.

او در این باره اضافه نمود: با توجه به این که فضای داخلی موزه شوش دارای چهار سالن هم اندازه و هم شکل به لحاظ ساختمانی است، با استفاده از تابلوهای راهنما و معرفی و همچنین رنگ آمیزی موزه برای ایجاد جذابیت های بصری، راستاهای صحیح حرکت و بازدید از موزه تعریف و با معرفی راستا هدایت، سعی بر آن شده تا از سرگردانی بازدیدکنندگان در فضای نمایشگاهی جلوگیری شود.

حیدری زاده همچنین با تأکید بر نقش عمده نور، رنگ و سیستم گرمایشی و سرمایشی(رطوبت) موزه ها در ایجاد فضای نمایشگاهی مناسب و استاندارد، از انجام اقداماتی از جمله استفاده از نور بازتابی، جلوگیری از تابش مستقیم نور به اشیا و کم یا حذف کردن نور در ویترین ها و سالن های نمایش به منظور کنترل نور و رطوبت سالن های نمایشگاهی موزه به عنوان یکی از اصلی ترین مؤلفه های تأثیرگذار درحفاظت و طول عمر اشیا خبر داد.

او در ادامه به اهمیت وجود ارتباط منطقی و تعریف شده در هم جواری اشیای موزه و ضرورت بازنگری به چیدمان پیشین اشیا اشاره کرد و گفت: در موزه سامان دهی شده، ارائه و نمایش آثار در داخل تالارها، قرار دادن برخی آثار روی دیوار و استقرار برخی دیگر از آثار در داخل ویترین های موزه در دستورکار قرار گرفت و اجرایی شد.

موزه شوش با بیش از 50 سال قدمت یکی از مهمترین موزه های ایران است. این موزه که در میان باغی بزرگ ساخته شده، دارای چهار تالار بزرگ است و آثار به نمایش درآمده در آن حاصل بخشی از حفاری های شوش و دیگر محوطه های باستانی استان و کشور است. آثار این موزه به دوره پیش از تاریخ(هزاره پنجم ق.م) تا دوران اسلامی(قرن هشتم ه .ق) تعلق دارد.

منبع: توریسم آنلاین

به "بهسازی و سامان دهی موزه شوش در ایام کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بهسازی و سامان دهی موزه شوش در ایام کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید