تیبا صندوق دار بخریم یا ساینا اس؟ قبل از خرید خودرو حتما بخوانید
به گزارش وبلاگ حرف دل، تیبا صندوق دار بهتر است یا ساینا اس؟ هر دو خودرو از یک پلتفرم استفاده می نمایند و روی کاغذ توان یکسانی دارند. اما واقعیت هم همین طور است؟ اگر قصد خرید دارید حتما این گزارش مقایسه ای را بخوانید.
وبلاگ حرف دل - مجتبی اسماعیلی: تیبا صندوق دار و ساینا اس هر دو از پلتفرم X200 سایپا استفاده می نمایند. موتورشان M15 سایپا یا همان موتور پراید بهینه است. در این میان طراحی ظاهری و داخلی ساینا اس تازهتر و بهتر از تیبا است و امکانات بیشتری هم دارد. از طرف دیگر سیستم برق و الکترونیک ساینا اس تغییر یافته و دریچه گازش برقی است.
موتور تازه ایران خودرو رونمایی شد ؛ موتور تازه ریرا را در کانال یوتیوب وبلاگ حرف دل پلاس دیدن کنید:
با وجود یکسان بودن پلتفرم و قوای محرکه هر دو خودرو، عملکرد آن ها اما فرق دارد. کدام خودرو کم آزارتر است و ارزش خرید بیشتری دارد؟
خوش اشتها و تنبل با دریچه گاز برقی!
پیشرانه تیبا صندوق دار با کد M15 ساخته شده بر پایه موتور B3 مزدا و در واقع همان پیشرانه ریو اما با هشت سوپاپ است که نقطه ضعف اصلی این پیشرانه است. این پیشرانه قادر به فراوری 87 اسب بخار قدرت و 128 نیوتون متر گشتاور است. گیربکس این خودرو همان گیربکس 1100 مزدا است که در پراید هم استفاده شده است. هر چند این گیربکس در پراید عملکرد قابل قبولی دارد، اما هنگام رانندگی حس می کنید که گشتاور موتور تیبا را تحمل نمی نماید.
ساینا اس نیز دقیقا از همین قوای محرکه استفاده می نماید. با این تفاوت که سیستم EMS آن تغییر نموده و دریچه گاز آن هم برقی است. اگر پشت فرمان تیبا نشستید و حس کردید شتاب ندارد، حتما پشت فرمان ساینا اس هم بنشینید تا درک تازهی از کُند بودن یک خودرو داشته باشید.
ویدیو کامل تست و آنالیز تیبا و ساینا را در کانال یوتیوب وبلاگ حرف دل پلاس دیدن کنید:
در مجموع می توان گفت که تیبا شتاب خوبی ندارد، اما به واسطه دریچه گاز مکانیکی اش با ارفاق از پس وزن خود و راننده اش بر می آید. ساینا اس اما این توانایی را هم ندارد. پس برای شتاب بهتر تیبا صندوق دار گزینه بهتری است.
تعویض دنده و سواری
گیربکس تیبا صندوق دار علاوه بر تعویض تقریبا نرم دنده ها، هماهنگی خوبی با موتور خودرو دارد. اما آنچه حس می گردد نبود قدرت تحمل نیروی گشتاور خودرو به وسیله گیربکس است؛ خودرو در بعضی مواقع گاز می خورد، اما به همان میزان شتاب نمی گیرد.
صدای موتور به ویژه در دور موتور بالای 4000 RPM بیش از حد به داخل کابین نفوذ می نماید.
ضرایب دنده خودرو به گونه ای مشخص شده است که شما با دور پایین به سرعت خوبی دست پیدا می کنید، اما این موضوع و در کنار آن توزیع حداکثر گشتاور در دور 4000 باعث می گردد تا خودرو در این دور به بیشترین راندمان خود برسد و گاز دادن پس از این دور بی فایده است و فقط صدای ناله موتور بدون شتاب گیری به گوش خواهد رسید.
ساینا اس نیز عملکردی مشابه تیبا صندوق دار ارائه می دهد، با این تفاوت که به علت دریچه گاز برقی، کُپ بین تعویض دنده های آن بیشتر است و در نتیجه افت توان بیشتری دارد.
هر دو خودرو سواری نرم و تعلیق کم صدایی مشابه ریو دارند.
هزینه های نگهداری
هزینه های نگهداری تیبا صندوق دار کمی از پراید بیشتر است. قطعات تزیینی آن هم گران تر از پراید اما در دسترس است. در مقابل نگهداری و تعمیرات ساینا اس به علت استفاده بیشتر از سیستم های الکترونیکی در پیشرانه، دردسر و هزینه بیشتری دارد. از طرف دیگر قطعات یدکی این خودرو از تیبا گران تر و متاسفانه کمیاب هم هست.
در مجموع و براساس گزارش ها و مستندات موجود، ساینا اس خرابی های مکرری حتی در نمونه های صفر کیلومتر دارد. بیشتر این خرابی ها مربوط به قطعات موتور (یاتاقان ها)، روشن شدن بی علت چراغ چک، تاب داشتن رینگ ها و … است. اما درباره تیبا صندوق دار شرایط کمی بهتر است.
در مجموع باید گفت که تیبا نسبت به قیمت اش هزینه های نگهداری و تعمیر منطقی تری دارد و برای کار کردن نیز گزینه بهتری از ساینا اس است.
مزایا و معایب فول ترین نسخه تارا اتوماتیک آنالیز شد. در کانال یوتیوب وبلاگ حرف دل پلاس دیدن کنید:
طراحی
بدون شک برگ برنده ساینا اس در مقابل تیبا صندوق دار طراحی ظاهری، کابین و امکانات خودرو است. تیبا طراحی قدیمی اما تقریبا هماهنگی دارد.
کابین خودرو نیز طراحی بسیار ساده و قدیمی دارد.
در مقابل ساینا اس طراحی تازه و مجذوب کننده تری دارد، هر چند خیلی هماهنگ نیست. به ویژه نمای جلوی خودرو که بیش از حد تهاجمی است و با سایر بخش ها و بعلاوه قوای فنی خودرو در تضاد است. اما به هر حال ظاهر ساینا اس به تیبا فزونی فاحشی دارد.
داخل کابین نیز همین شرایط حاکم است. فرمان D کات، طراحی تازه داشبورد، صفحه کیلومتر، پنل تهویه مطبوع، روکش تازه صندلی ها و… از تفاوت های کابین دو خودرو هستند.
فراوری تیبا صندوق دار به علت ایمنی و… متوقف شد، اما هنوز نمونه های صفر کیلومتر آن در بازار موجود است. جالب اینجا ست که فراوری ساینا اس که از همان پلت فرم ناایمن تیبا استفاده می نماید، همچنان ادامه دارد.
امکانات
شیشه های برقی جلو، مه شکن عقب و جلو، پخش MP3 و ترمز ABS تنها امکانات تیبا صندوق دار هستند.
در مقابل ساینا اس به تهویه مطبوع دیجیتال، پخش بلوتوث دار، سنسور عقب، نشانگر تعویض دنده GSI و دی لایت هم مجهز است.
البته نسخه های تازه این خودرو براساس الزام استانداردهای 85 گانه به سیستم کنترل پایداری، سنسور نور و باران، اتو لایت و نشانگر باد تایرها هم مجهزند.
چگونه سریع در پیچ های دور بزنیم؟ ویدیوهای آموزش رانندگی حرفه ای را در کانال یوتیوب وبلاگ حرف دل پلاس دیدن کنید:
جمع بندی
در مجموع باید گفت که ساینا اس به جز طراحی تازهتر و امکانات بیشتر برگ برنده دیگری نسبت به تیبا صندوق دار ندارد. اما در مقابل کیفیت ساخت و مونتاژ پایین تری دارد، شتاب آن کمتر است و هزینه های نگهداری آن هم بیشتر است. به نظر می رسد اگر قصد خرید خودرویی برای کار کردن دارید، تیبا گزینه منطقی تری است.
زانتیا آنالیز شد / این گوی و این هندلینگ!
جایگزین پژو پارس معرفی گردید / توقف فراوری پس از 23 سال!
پژو 207 شش سرعته دستی و اتومات مقایسه شدند / کدامیک برنده شد؟
سراتو 2014 و بهمن رسپکت تست و مقایسه شدند/ خودرو کره ای کارنموده یا چینی صفر؟
آزمایش فنی ریرا برای اولین بار در ایران / عملکرد ریرا در گرمای اهواز
کراس اوور ریرا به فراوری انبوه می رسد / فهرست آپشن های قطعی ریرا اعلام شد
تارا V3 تحت فشار آنالیز شد / تفاوت فنی اش با تارا معمولی چیست؟
منبع: بیت ران