دیدنی های آرامگاه شاعری که دیوانش 15 هزار بیت دارد

به گزارش وبلاگ حرف دل، خبرگزاری تسنیم/ این خبر پیرامون دیدنی های آرامگاه شاعری که دیوانش 15 هزار بیت دارد، برای شما نوشته شده است.

دیدنی های آرامگاه شاعری که دیوانش 15 هزار بیت دارد

این یمین فریومدی در سال 685 هجری قمری در فریومد به دنیا آمد. او پدری ترک نژاد داشت و در زمان سلطان محمد خدابنده می زیست.

ابن یمین الفبا را از پدر آموخت و میتوان جرقه شاعر شدن او را از تلاشهای پدر دانست. پدر طغرانویسی و نگارش فرمان های پادشاهان را برعهده داشت، به همین علت ابن یمین هم راه پدر را ادامه داد و در سال 742 سِمت طغرانویسی خواجه علاءالدین محمد فریومدی را برعهده گرفت.

سالهای اولیه زندگی شاعر ایرانی در خراسان گذشت و در دوران جوانی به تبریز کوچ کرد و به غیاث الدین حمد بن رشیدالدین فضل الله وزیر پیوست. امیران خراسان در طول تاریخ کشمکش های زیادی داشته اند و ابن یمین تقریبا در تمام طول دوران حکومت حاکمان مختلف خراسان حضور داشت و شاهد دوران سختی خراسان بوده است.

در رویدادی که در سیزدهم صفر سال 743 هجری میان ملک معزالدین حسین کرت با خواجه وجیه الدین مسعود سربداری در زاوه رخ داد و به شکست و فرار خواجه وجیه الدین مسعود انجامید؛ دیوان ابن یمین ضمناً غارت بنگاه امیر به یغما رفت و بنا به گفته خواند میر، خود شاعر نیز در این جنگ به دست لشکر هرات گرفتار شد.

زندگی ابن یمین ساده بود و اصولا انسانی گوشه گیر بود، پیشه این مرد صالح دهقانی بود و در سال 769 هجری قمری فوت کرد.

ابن یمین در طول عمر خود 15 هزار بیت شعر سروده که این اشعار شامل قصیده، غزل، ترکیب بند، قطعه و رباعی می گردد که در دیوان او جمع آوری شده است. سبک این یمین در سرودن اشعار خراسانی بود و نظمی ساده و بی تکلف داشت.

آرامگاه ابن یمین فریومدی

از زندگی نامه ابن یمین بگذریم، به آرامگاه او در خاک ایران می رسیم. آرامگاه ابن یمین در 105 کیلومتری شمال شرقی میامی و 165 کیلومتری شهر شاهرود در انتهای روستای فریومد یا فرومد واقع شده است. میامی شرقی ترین شهرستان استان سمنان است. روستای فریومد بعلت قدمت تاریخی و ویژگی های طبیعی، جاذبه های گردشگری بسیاری را در خود جای داده است.

این آرامگاه در ابتدا ساختمانی از خاک و خشت و در شرف ویرانی بود، اما بعدها در اثر پیگیری های عبدالرفیع حقیقت، ساختمانی قابل توجه و بسیار زیبا به شکل شش گوشه بنا شد. زوایای زیبای این بنا همچون گل بازشده ای است که قبر شش گوشه داخل آن مانند پرچم گل است. اطراف آرامگاه ابن یمین فضای سبزی است که به وسیله نرده های حفاظ اطراف محصور شده است. سنگ قبر دارای شش ضلع کوچک است و بر روی آن مطالبی در مورد این شاعر بزرگ نوشته شده است.

کار بازسازی این مجموعه تاریخی با احیای محوطه و فضای سبز مجموعه با کاشت بیش از سه هزار گل و درختچه تزئینی، استحکام بخشی مقبره، اجرای نورپردازی طبق الگوی اولیه طرح آرامگاه، بندکشی جداره ها، تعویض آجرهای فرسوده و احیای چاه آب صورت گرفته است.

منبع: همگردی

به "دیدنی های آرامگاه شاعری که دیوانش 15 هزار بیت دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دیدنی های آرامگاه شاعری که دیوانش 15 هزار بیت دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید