راهنمای جامع تسک منیجر ویندوز؛ هر آنچه باید بدانید

به گزارش وبلاگ حرف دل، تسک منیجر ویندوز یکی از ابزارهای بسیار کاربردی این سیستم عامل است که بسیاری از کاربران همیشه از بخشی از امکانات آن در شرایط مختلف بهره می برند. اما در این میان واقعیت این است که تسک منیجر امکانات بسیار زیادی را ارائه می دهد که بخش بزرگی از کاربران از قابلیت های متنوع آن استفاده نمی نمایند. در این مطلب به قابلیت های تسک منیجر ویندوز می پردازیم و تصاویر ارائه شده هم مربوط به ویندوز 10 هستند. باید خاطرنشان کنیم در ویندوز 11 تسک منیجر با بازطراحی روبرو شده و بنابراین در این سیستم عامل، این قابلیت ها را با ظاهر متفاوتی خواهید دید.

راهنمای جامع تسک منیجر ویندوز؛ هر آنچه باید بدانید

چگونه تسک منیجر ویندوز را باز کنیم؟

برای باز کردن تسک منیجر راه های متنوعی وجود دارد ولی از جمله راحت ترین روش ها، فشردن کلید های Ctrl+Shift+Esc کیبورد است و بعلاوه می توانید رو تسک بار راست کلیک کنید و سپس گزینه Task Manager را انتخاب کنید. بعضی کاربران هم برای باز کردن این ابزار، کلیدهای Ctrl+Alt+Delete را فشار می دهند و سپس در صفحه باز شده روی Task Manager کلیک می نمایند.

حالت ساده تسک منیجر

زمانی که برای اولین بار تسک منیجر ویندوز را باز می کنید، با یک پنجره ساده و کوچک روبرو می شوید. در این پنجره لیستی از برنامه های در حال انجام نمایش داده می گردد ولی خبری از برنامه های فعال در پس زمینه سیستم نیست. برای بستن هرکدام از این برنامه ها، کافی است روی نام برنامه موردنظر راست کلیک کنید و سپس گزینه End Task را انتخاب کنید تا برنامه بسته گردد. معمولا زمانی که یک برنامه هنگ می نماید و به اقدامات کاربر واکنشی نشان نمی دهد، این روش برای بستن آن مورد استفاده قرار می گیرد.

دیگر گزینه هایی که بعد از راست کلیک نمایش داده می شوند، از این قرار هستند:

  • Switch To: زمانی که می خواهید یک برنامه را در مرکز توجه قرار دهید تا جلوی دیگر برنامه ها قرار بگیرد، از این گزینه استفاده می کنید.
  • End Task: این گزینه برای بستن برنامه استفاده می گردد و البته برای این کار می توانید از همین دکمه در بخش پایینی استفاده کنید.
  • Run New Task: با استفاده از این گزینه، می توانید یک برنامه، پوشه و حتی سایت را باز کنید.
  • Always On Top: با کلیک بر روی این گزینه، پنجره خود تسک منیجر ویندوز روی سایر پنجره ها قرار می گیرد.
  • Open File Location: این گزینه به شما اجازه می دهد مکان ذخیره فایل exe برنامه موردنظر را پیدا کنید.
  • Search Online: با بهره گیری از این گزینه، نام برنامه و فایل راهی موتور جستجوی بینگ می گردد تا در خصوص برنامه در حال انجام، اطلاعات بیشتری کسب کنید.
  • Properties: در نهایت باید به Properties بپردازیم که در این بخش می توانید کارهای مختلف با فایل exe انجام دهید و مثلا می توانید عدد دقیق مربوط به نسخه برنامه را مشاهده کنید.

زمانی که تسک منیجر باز است، آیکن مربوط به این ابزار در سمت راست تسک بار نمایش داده می گردد. در این آیکن، میتوانید مقدار مصرف پردازنده را هم مشاهده کنید و اگر نشانه گر ماوس را بر روی آن قرار دهید، اطلاعات مربوط به رم، حافظه و شبکه هم نشان داده می گردد. بنابراین همین آیکن کوچک، خیلی سریع شرایط پردازنده را نشان شما می دهد.

تب های تسک منیجر ویندوز

برای اینکه بتوانید تب های تسک منیجر را ببینید، بار اول که این ابزار را باز می کنید، باید روی دکمه More Details کلیک کنید. با این کار، دفعات بعدی که سراغ تسک منیجر می روید، تمام تب ها نمایش داده می گردد و دیگر لازم نیست این فرایند را تکرار کنید. در ادامه به کارکرد هرکدام از این تب ها می پردازیم.

  • Processes: در این قسمت می توانید لیستی از تمام برنامه ها و پردازش های فعال در سیستم را مشاهده کنید و برای هرکدام از این موارد، تسک منیجر نشان می دهد که چه مقدار از منابع سیستم استفاده می گردد.
  • Performance: این صفحه مربوط به نمودار فعالیت پردازنده، رم، حافظه و کارت گرافیک است. در این قیمت جزئیات بسیار بیشتری هم در اختیار شما قرار می گیرد.
  • App History: این قسمت نشان می دهد که هرکدام از برنامه هایی که از مایکروسافت استور دانلود و نصب نموده اید، چه مقدار از منابع را استفاده نموده اند. بنابراین برای برنامه هایی که با این روش نصب نشده اند، چنین داده هایی ارائه نمی گردد.
  • Startup: در قسمت Startup، می توانید ببینید که کدام برنامه ها بعد از روشن شدن سیستم، به طور اتوماتیک اجرا می شوند.
  • Users: در خصوص تب Users باید بگوییم که مقدار مصرف منابع مربوط به کاربران اصلی سیستم عامل را نشان می دهد.
  • Details: اگر می خواهید در خصوص برنامه ها و پردازش های فعال اطلاعات بیشتری کسب کنید، باید راهی این تب شوید.
  • Services: در نهایت باید به تب Services بپردازیم که همان اطلاعات مربوط به ابزار msc را در اختیار شما قرار می دهد.

مدیریت پردازش های تسک منیجر

در این قسمت همانطور که کمی بالاتر گفتیم، تمام برنامه ها و پردازش های فعال در سیستم نشان داده می شوند. با راست کلیک بر روی هرکدام از گزینه ها، موارد مختلفی نمایش داده می گردد که در ادامه به تعدادی از موارد مهم می پردازیم.

  • Expand: بعضی برنامه ها مانند گوگل کروم، چندین پردازش را به طور همزمان اجرا می نمایند. با کلیک بر روی این گزینه، می توانید تمام این پردازش ها را مشاهده کنید.
  • End task: به منطور بستن یک برنامه یا پردازش موردنظر، می توانید از این گزینه استفاده کنید.
  • Go to details: این گزینه شما را راهی تب Details می نماید تا جزئیات فنی بیشتری را مشاهده کنید.
  • Open file location: این گزینه هم شما را راهی مکان ذخیره سازی فایل exe می نماید.

در خصوص بستن پردازش های فعال باید بگوییم که بسیاری از این موارد برای عملکرد مناسب ویندوز، ضروری هستند و بنابراین بعضی از آن ها اگر بسته گردد، عملکرد سیستم با مشکل روبرو خواهد شد.

در تصویر بالا می توانید ببینید که در این صفحه، اطلاعات زیادی در خصوص هر یک از برنامه ها و پردازش ها ارائه می گردد. در هرکدام از ردیف ها هم هرچقدر رنگ تیره تر باشد، این یعنی برنامه یا پردازش موردنظر فشار بیشتری به سیستم وارد می نماید. در این قسمت به غیر از ستون های پیش فرض، می توانید ستون های بیشتری هم ایجاد کنید. در ادامه عملکرد بعضی از این ستون ها را شرح می دهیم.

ستون های CPU، Memory، Disk، Network و GPU نیازی به معرفی ندارند و هرکدام از آن ها نشان می دهند که پردازش یا برنامه موردنظر، چند درصد از این منابع را از آن خود نموده است. در این میان باید به مثلا ستون Type اشاره کنیم که نشان می دهد گزینه انتخاب شده App یا Background process یا Windows process است. ستون Power Usage هم همانطور که از نامش پیداست، مصرف انرژی برنامه یا پردازش را تخمین می زند.

اطلاعات ارائه شده در تب Performance

در تب Performance، همانطور که گفتیم نمودارهای مختلفی در خصوص شرایط فعلی قطعات سخت افزاری نشان داده می گردد. به همین دلیل اگر مثلا از چند دیسک، کارت گرافیک و کارت شبکه استفاده می کنید، برای هرکدام با نمودارهای متفاوتی روبرو می شوید. در ادامه به اطلاعات ارائه شده در هرکدام از این قسمت ها می پردازیم:

CPU: در بخش پردازنده، در کنار درصد استفاده، می توانید مواردی مانند سرعت، تعداد هسته ها و بعلاوه ساعاتی که سیستم فعال بوده است را مشاهده کنید.

  • Memory: این قسمت مربوط به حافظه رم است و اطلاعاتی مانند فرم رم، سرعت، اسلات های استفاده شده و مقدار ظرفیت کش را ببینید.
  • دیسک: اگر در کنار حافظه SSD از هارد دیسک استفاده می کنید، برای هرکدام از آن ها نمودار جداگانه همراه با اطلاعات موردنظر ارائه می گردد.
  • وای فای یا Ethernet: با توجه به نوع اینترنت یا شبکه استفاده شده، یکی از این دو گزینه نمایش داده می گردد. در کنار نمایش آی پی داخلی، در صورت بهره گیری از وای فای، می توانید استاندارد وای فای استفاده شده را هم ببینید.
  • GPU: در نهایت باید به کارت گرافیک بپردازیم که چندین نمودار متفاوت برای ویژگی های مختلف در اختیار شما قرار می دهد. با توجه به اینکه کارت گرافیک دارای مموری داخلی است، می توانید ظرفیت این مموری و مقدار استفاده شده از آن را مشاهده کنید.

کنترل بخش Startup

همانطور که گفتیم، در قسمت Startup می توانید لیستی از برنامه ها را ببینید که با روشن شدن سیستم، فعال می شوند. برای غیرفعال کردن هرکدام از این برنامه ها کافی است روی گزینه موردنظر راست کلیک کنید و سپس Disable را انتخاب کنید. برای فعال کردن هم بعد از راست کلیک، باید روی Enable کلیک کنید. در این قسمت هم مطابق معمول با اطلاعات بسیار زیادی روبرو هستیم که مهم ترین آن، همان قابلیت فعال و غیرفعال کردن برنامه ها در این بخش است.

Process Explorer: یک تسک منیجر پیشرفته تر برای ویندوز

اگر تسک منیجر ویندوز به مقدار کافی برای شما قدرتمند نیست، توصیه می کنیم سراغ Process Explorer بروید که به وسیله مایکروسافت توسعه پیدا نموده است. این برنامه را می توانیم تسک منیجر بسیار پیشرفته تر برای ویندوز در نظر بگیریم. به همین دلیل بعضی کاربران حرفه ای، سراغ این ابزار می روند.

در نهایت باید خاطرنشان کنیم در این مطلب به فقط بخشی از قابلیت های تسک منیجر پرداختیم و اگر بخواهیم تمام امکانات و جزئیات آن را مطرح کنیم، این مطلب به شدت طولانی می شد. اما در هر صورت کوشش کردیم بخش های اصلی را معرفی کنیم تا برای بهره گیری از این ابزار، کمتر دچار سردرگمی شوید.

منبع: HowToGeek

منبع: دیجیکالا مگ

به "راهنمای جامع تسک منیجر ویندوز؛ هر آنچه باید بدانید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهنمای جامع تسک منیجر ویندوز؛ هر آنچه باید بدانید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید