شیشه عمر ترامپ چگونه به دست ایران افتاد؟

به گزارش وبلاگ حرف دل، مصطفى السعید در الاهرام نوشت: ایالات متحده در پیش بینی های خود در خصوص نتایج تحریمهای مالی امریکا علیه ایران مبالغه می نماید و انتظار دارد عدم موافقت ایران با امضای توافق جدید موجب تغییر حکومت گردد.

شیشه عمر ترامپ چگونه به دست ایران افتاد؟

به گزارش انتخاب؛ این نشریه مصری در ادامه آورده است: در سوی دیگر، به نظر نمی رسد ایران از تحریمها هراس شدیدی داشته باشد؛ چرا که در طول 35 سال با شدیدترین تحریمها روبرو بود. هرچند حال نسبت به گذشته شرایط بسیار فرق نموده است؛ بویژه از حیث افزایش شبکه روابط ایران با هم پیمانانش، که در صدر آنها روسیه و چین قرار گرفته است. بعلاوه، هم پیمانان اروپایی آمریکا مخالف تحریمهای واشنگتن بوده و به دنبال راهکار هایی برای جبران تحریمهای ایران هستند. علاوه بر اینکه چین، هند، پاکستان و ترکیه به خرید نفت ایران ادامه می دهند، اما مهمترین چیزی که به نفع ایران است و از تاثیر تحریمهای آمریکا بر آن می کاهد، اعلام جنگ تجاری ترامپ علیه اروپا،کانادا، مکزیک و برزیل، در کنار روسیه و چین است؛ مساله ای که موجب مقابله مشترک این دولتها با جنگ تجاری آمریکا می شود.

به دنبال اعمال تعرفه های گمرکی بر بسیاری از واردات دولتهای اروپایی، آلمان بر حجم همکاری های مالی خود با چین اضافه نمود؛ همانطور که موضع اروپا در مخالفت با تحریمهای آمریکا علیه ایران، در بخشی از آن، به نارضایتی اش از جنگ ترامپ با صادرات اروپایی ها به ایالات متحده باز می شود.

با توجه به اینکه ایالات متحده نگران ان بود که تحریمهای ایران نتایج سریعی نداشته باشد، تصمیم گرفت آن را به دو مرحله تقسیم کند، دوره اول شامل تحریم بانکها و شرکتهایی که با ایران در تعامل هستند و دوره دوم، ممنوعیت صادرات نفت ایران که از نوامبر آینده شروع می شود. ترامپ در برابر یک چالش خطرناک قرار گرفته است؛ چرا که وعده داده است صادرات نفت ایران را به صفر برساند؛ اما چین که وارد کننده یک چهارم نفت ایران است، تعرفه های گمرکی را بر واردات نفت آمریکا اعمال نموده است، تا ضربه دو گانه ای را به آن وارد کند؛ یعنی واردات نفت آمریکا را کاهش داده و زمینه را برای جایگزینی نفت ایران فراهم کند و از سوی دیگر، ترکیه اعلام نموده است که به واردات نفت از ایران ادامه می دهد.

به این ترتیب، ترامپ نمی تواند به وعده خود در خصوص به صفر رساندن صادرات نفت ایران عمل کند و در صورت شکست ایالات متحده در تحقق تاثیر فشارها بر ایران، دولت آمریکا در یک تنگنای واقعی در برابر هم پیمانان و دشمنانش قرار می گیرد و ناتوانی آن در استفاده از قدرت نظامی یا مالی در برابر ایران مشخص می شود؛ مساله ای که عواقب وخیمی برای صندلی ایالات متحده در منطقه و دنیا دارد.

سیاست ترامپ به گونه ای بوده که به راحتی در حال از دست دادن هم پیمانان خود و سوق دادن آنها به سمت تمرد از سیاستهای آمریکاست. این مساله باعث نزدیکی دولتهای اروپایی به چین و روسیه و همدردی آنها با ایران می شود. ایران اکنون به خط مقدم دفاع از ائتلاف روسی چینی تبدیل شده است؛ چرا که موفقیت ترامپ در به تسلیم واداشتن ایران، وی را تشویق می نماید که به سیاستهای محاصره و تحریم دیگر دولتها ادامه دهد.

تنها گزینه ای که برای دولت امریکا باقی مانده است، کوشش برای بر هم زدن ثبات داخلی ایران است که البته این کوشش رئیس جمهور آمریکا تا به حال ناکام مانده است. در این شرایط، که گزینه اعمال قدرت نظامی نیز به مصلحت هیچ یک از طرفها نیست، ترامپ روی دور دوم تحریمها در ماه نوامبر، حساب نموده است. این در حالی است که حزب جمهوری در استانه انتخابات کنگره نگران آن است که مجبور به پرداخت بهای کاهش محبوبیت ترامپ و سیاستهای کورکورانه او شده و حزب دموکرات با پیروزی در انتخابات، بتواند ترامپ را کنترل کند.

مترجم:مریم نصرالهی

منبع: انتخاب

به "شیشه عمر ترامپ چگونه به دست ایران افتاد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شیشه عمر ترامپ چگونه به دست ایران افتاد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید