مصرف داروهای ضد افسردگی در دوران بارداری

به گزارش وبلاگ حرف دل، آمریکایی ها بیش از هر نوع داروی دیگری، از داروهای ضد افسردگی استفاده می نمایند . زنان باردار هم از این قضیه جدا نیستند . از هر هشت زن باردار آمریکایی، یک نفر از یک داروی ضد افسردگی از خانواده مهار نماینده های انتخابی باز جذب سروتونین SSRIS برای درمان افسردگی یا دیگر اختلالات خلقی استفاده می نماید . مطالعات اخیر نشان می دهد که این داروها می توانند عوارض جانبی زیادی روی سلامت جنین داشته باشند، از جمله، این داروها می توانند موجب افزایش خطر ناهنجاری های قلبی نادر، زایمان زودرس، کم وزنی نوزاد هنگام تولد و علائم ترک دارو در نوزاد شوند.

مصرف داروهای ضد افسردگی در دوران بارداری

مصرف داروهای ضد افسردگی در دوران بارداری

ترجمه: دکتر مرتضی شفقی خالکی

آمریکایی ها بیش از هر نوع داروی دیگری، از داروهای ضد افسردگی استفاده می نمایند . زنان باردار هم از این قضیه جدا نیستند . از هر هشت زن باردار آمریکایی، یک نفر از یک داروی ضد افسردگی از خانواده مهار نماینده های انتخابی باز جذب سروتونین SSRIS برای درمان افسردگی یا دیگر اختلالات خلقی استفاده می نماید . مطالعات اخیر نشان می دهد که این داروها می توانند عوارض جانبی زیادی روی سلامت جنین داشته باشند، از جمله، این داروها می توانند موجب افزایش خطر ناهنجاری های قلبی نادر، زایمان زودرس، کم وزنی نوزاد هنگام تولد و علائم ترک دارو در نوزاد شوند . به رغم این خطرات، هنوز بسیاری از پزشکان معتقدند مزایای این داروها بیشتر از عوارض احتمالی این داروهاست .

نگرانی در خصوص مصرف داروهای SSRIS در دوران بارداری، اولین بار در سال های دهه 1980 در نشریات علمی مطرح شد، اما مورد توجه جدی قرار نگرفت تا آنکه در سال 2005 اداره دارو و غذای آمریکا، اعلام نمود که نوزادان متولد شده از مادرانی که در سه ماهه اول بارداری خود از داروی پاروکسیتین (با نام های تجاری seroxa , paxil) استفاده نموده اند، دو برابر بیشتر از سایر نوزادان علائم ناهنجاری قبلی را نشان می دهند .

در مطالعه ای که در سال 2005 در نشریه پزشکی lancet منتشر شد، محققان دریافته بودند که بچه هایی که از مادران مصرف نماینده پاروکسیتین متولد می شوند، در چند روز اول علائم سندروم ترک دارو، مثل تشنج یا گریه های غیر طبیعی رنج می برند .

اخیراً خطرات استفاده از سایر داروهای (ssris) در دوران بارداری هم روشن شده است . در مطالعه ای که در شماره سپتامبر نشریه (British medical journal) منتشر شده است، محققان 500/000 کودک دانمارکی که مادران آنها از داروهایی چون سرترالین، سیتالوپرام و فلوکسیتین استفاده می کردند، را مورد مطالعه قرار دادند و نشان دادند احتمال نقایص قلبی در این بچه ها بیشتر از سایر بچه ها است، اگر چه خطر کلی هنوز نسبتاً پایین بود . یک مطالعه دیگر هم نشان داد که احتمال تولد نوزاد نارس و کوچک، در مادرانی که در ماه های آخر بارداری خود از داروهای ssris استفاده می نمایند، بیشتر از سایر زنان است . در مطالعه ای که در اکتبر 2009 در نشریه archives pediatricand aisoscan medicine منتشر شد . محققان اعلام نمودند که زنان مصرف نماینده داروهای ssris، دو برابر بیشتر از زنان معمولی دچار زایمان زودرس می شوند و احتمال آنکه نوزاد آنها نیازمند مراقبت های ویژه نوزادان نارس باشد، بیشتر از موارد طبیعی است .

با توجه به آنچه گفته شد آیا زنان باردار در هنگام بارداری ضروری است داروهای ضد افسردگی خود را قطع نمایند ؟

امیلی از دانشگاه تنه ریف اسپانیا، طی مقاله ای می نویسد ؟ بارداری، به طور حتم نمی تواند عامل قطع داروهای ضد افسردگی در زنان گردد . عدم درمان افسردگی خود می تواند موجب افزایش خطر تولد نوزاد نارس، کم وزن و بعلاوه تهدید حیات جنین گردد .

سنگوی دارن توه متخصص همه گیر شناسی از دانشگاه هاروارد می گوید: در نظر نگرفتن اثر داروها بر افسردگی مادر کاملا سخت است .

سانز و توه می گویند همه زنان باردار تنها برای افسردگی از داروهای ضد افسردگی استفاده نمی نمایند، بعضی از زنان ممکن است برای اختلال وسواس، درمان درد و یا علایم پیش از قاعدگی شدید از این داروها استفاده نمایند .در این موارد داروهای ایمن تر و بهتری وجود دارد که می توان جایگزین داروهای ضد افسردگی گردد . (توجه گردد که داروهای غیرافسردگی دسته ای از داروها هستند که در بسیاری از اختلالات به غیر از افسردگی هم استفاده می شوند . برای نمونه این داروها در درمان بیماری وسواس، درمان بعضی از انواع دردها و کاهش علائم پیش از قاعدگی مؤثرند).

در سپتامبر 2009 انجمن اعصاب و روان آمریکا طی گزارشی اعلام نمود که درمان دارویی در مادران باردار دچار افسردگی خفیف و دیگر اختلالات خلقی توصیه می گردد . در این گزارش به پزشکان توصیه می نماید که بین افسردگی واقعی با موارد غم و اندوه و کاهش احساسات، تفکیک قائل شوند .

منبع: scientific American mind , april march , 2010

منبع: مجله اطلاعات علمی شماره 368

منبع: راسخون

به "مصرف داروهای ضد افسردگی در دوران بارداری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مصرف داروهای ضد افسردگی در دوران بارداری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید