مفاهیم: بمب افکن راهبردی چیست؟

به گزارش وبلاگ حرف دل، بمب افکن استراتژیک یک هواپیمای بمب افکن با برد میانه تا بلند است که برای پرتاب مقادیر زیادی سلاح هوا به زمین بر روی یک هدف دوردست به منظور تضعیف توانایی دشمن در جنگ طراحی شده است.

مفاهیم: بمب افکن راهبردی چیست؟

به گزارش وبلاگ حرف دل، بر خلاف بمب افکن های تاکتیکی، رهگیرها، جنگنده بمب افکن ها و هواپیماهای تهاجمی که در عملیات هوایی برای حمله به جنگنده ها و تجهیزات نظامی دشمن استفاده می شوند، بمب افکن های استراتژیک بر فراز قلمرو دشمن پرواز می نمایند تا اهداف استراتژیک (مانند زیرساخت، لجستیک، نظامی، تاسیسات، کارخانه ها و غیره) را نابود نمایند.. علاوه بر بمباران استراتژیک، از بمب افکن های استراتژیک می توان برای ماموریت های تاکتیکی نیز استفاده کرد. در حال حاضر، تنها سه کشور وجود دارند که بمب افکن های استراتژیک را اداره می نمایند: ایالات متحده، روسیه و چین.

توسعه

نقش بمب افکن استراتژیک مدرن پس از استفاده گسترده از بمباران استراتژیک و بمب های اتمی برای اولین بار در جنگ در طول جنگ جهانی دوم مورد استفاده نهاده شد. ماموریت های حمله هسته ای (یعنی تحویل موشک ها یا بمب های دارای کلاهک هسته ای) به طور بالقوه به وسیله بیشتر جنگنده های بمب افکن و جنگنده های تهاجمی مدرن حتی در برد بین قاره ای و با استفاده از سوخت گیری هوایی قابل انجام است، بنابراین هر کشوری که این ترکیب از تجهیزات را داشته باشد از نظر تئوری چنین قابلیتی دارند. هواپیماهای تحویل اولیه برای یک مأموریت بمباران استراتژیک مدرن لزوماً همواره بمب افکن های سنگین نیستند و هر هواپیمای مدرنی که قادر به حملات هسته ای دوربرد باشد به همان مقدار قادر به انجام مأموریت های تاکتیکی با سلاح های متعارف است.

تعدادی از بمب افکن های راهبردی

بی-1 لنسر (75٬000 پوند) (آمریکا)

بی-2 شبح (40٬000 پوند) (آمریکا)

بی-21 ریدر (ورود به خدمت 2025) (آمریکا)

بی-52 استراتوفورترس (70٬000 پوند) (آمریکا)

توپولف-22 ام (46٬000 پوند) (روسیه)

توپولوف تی یو-95 (33٬000 پوند) (روسیه)

توپولف تی یو-160 (88٬200 پوند) (روسیه)

آخرین بروزرسانی شنبه 12 آذر 1401

منبع: همشهری آنلاین

به "مفاهیم: بمب افکن راهبردی چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مفاهیم: بمب افکن راهبردی چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید