چند کشور در دنیا وجود دارد؟

به گزارش وبلاگ حرف دل، در خصوص تعداد کشورهای دنیا نظریه ثابتی نیست، زیرا سرزمین هایی هست که به عنوان کشور به رسمیت شناخته نشده است. در این مقاله تعداد کشورهای دنیا با نظریات مختلف بیان شده است.

چند کشور در دنیا وجود دارد؟

در خصوص تعداد کشورهایجهان، اختلافات زیادی وجود دارد. زیرا بعضی، شهرهای مستقل را که ادعای کشور مستقل بودن،را دارند، به عنوان کشور نمی دانند و بعضی دیگر آن ها را جز کشور حساب می نمایند.

از طرفی، ده ها سرزمین و مستعمره هموجود دارند که گاهی اوقات به اشتباه، کشور نامیده می شوند، اما در نهایت کشور به حساب نمی آیند چرا که به وسیلهکشورهای دیگر اداره می شوند.

مکان هایی کهمعمولاً به اشتباه به عنوان کشور قلمداد می شوند عبارتند ازپورتوریکو، برمودا، گرینلند، صحرای غربی و حتی اعضای کشورهای مشترکالمنافع (مانند ایرلند شمالی، اسکاتلند، ولز و انگلستان)این کشورها به طور کاملاً مستقل، کشور نیستند.

کشور مستقل چیست؟

کشور مستقل، کشوری است که در یک سرزمین مشخص دارای حاکمیت داخلی و خارجی ودولت مشخصی است و از دیگر کشورها وقدرت ها مستقل است. به طور معمول این کشور به هیچ کشوریوابسته نیست و تحت کنترل هیچ قدرتی با کشوری قرار ندارد.

تعداد کشورهای جهان بر اساس نظرات مختلف

1-در سال 1998سرشماریعده ایی از دانشمندان نشان داد که تعداد کشورهای جهان برابر است با 230 کشور و تعداد کشورهایی که خود مختارهستند 25 کشور می باشد امادر منبعیدیگر تعداد کشورهای جهان را بین 168 تا 254اعلام کرد.

2-گفتهمی گردد، 196 کشور در جهان وجود دارد که از این میان آنها 192 کشور عضو سازمان مللمی باشند، 3 کشور عضو سازمان ملل نمی باشند و مورد آخر هم تایوان است که سعی داردخود را به عنوان یک کشور مستقل به جهان معرفی کند، اما چین آن را به عنوان یکی ازاستان های خود می پندارد . کشورهای مستقلیمانند شهر واتیکان و کوزوو نیز که مستقل هستند ولی عضو سازمان ملل متحد نیستند.

3- در یک تقسیم بندیتعداد کشورهای جهان بر اساس عضویت آن ها در سازمان ملل مشخص می گردد. بر این اساسدر جهان 193 کشور عضو، 2 کشور ناظر و 11 کشور متفرقه وجوددارد. واتیکان کشور ناظر سازمان ملل است و کشورهایی مانند آبخازیار، جزایر کوک، قبرس شمالیو کوزوو در ردیف کشورهای متفرقه قرار می گیرند.

4- در یک تقسیم بندی دیگرتعداد کشورهای جهان بر اساس منازعات حاکمیتی مشخص می گردد به این صورت که کشورهای جهان را به دو دسته تقسیم می نماید. براین اساس 1490 کشور پذیرفته شده در جهان وجود دارد و 16 دولت نیز هستند که حاکمیت آن هااز سوی بعضی اعضا، زیر سوال است. مهم ترین نمونه می توان به شرایط کشورهای کره شمالیو جنوبی اشاره نمود که هیچ کدام کشور دیگر را به رسمیت نمی شناسند اما شاید جالبترین نمونه در این میان، عدم به رسمیت شناختن ارمنستان از سوی کشور پاکستان باشد.

5-در یکتقسیم بندی کشورهای جهان در پنج قاره مشخص شده است. به طوری که 46 کشور در قارهآسیا، 54کشور در قاره آفریقا و همچنین صحرای غربی، 47 کشوردر قاره اروپا، 27 کشور در قاره آمریکا شمالی و مرکزی، 12 کشور در قاره آمریکا جنوبی، 19کشور در قاره استرالیا. کوچکترین کشور، کشور واتیکان است که مساحتی برابر0/44 کیلومتر مربع دارد و بعد از آن موناکو، دومین کشور کم مساحت می باشدو کشور روسیه بزرگترین کشور از نظر مساحت است .

تعداد کشورقاره
46آسیا
54آفریقا
47اروپا
27آمریکای شمالی و مرکزی
12آمریکای جنوبی
19استرالیا
205تعداد کشورهای جهان

بنابراین می توان گفت 205 دولت در جهان به رسمیت وجود دارد وتعداد کشورهای جهان را باید با توجه به 5 نظریه موجود، تصمیم گرفت.

منبع: setare.com

به "چند کشور در دنیا وجود دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چند کشور در دنیا وجود دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید