همسفر سبز برای سفرهای نوروزی

به گزارش وبلاگ حرف دل، تغییرات جوی و آب و هوایی که ضمناًً مسافرت ها روی می دهد و هم خستگی ناشی از سفر ممکن است سبب بروز حالاتی نظیر سردرد، سرماخوردگی، یبوست و ... گردد. با توجه به عدم دسترسی افراد به داروخانه و هم مسائل ناشی از مصرف خودسرانه داروها، به همراه داشتن چند گیاه دارویی که همواره در دسترس باشند می تواند برخی مواقع بسیار مفید واقع گردد.

همسفر سبز برای سفرهای نوروزی

همسفر سبز برای سفرهای نوروزی

نویسنده: بهناز عباسی مقدم

کارشناس ارشد تغذیه

تغییرات جوی و آب و هوایی که ضمناًً مسافرت ها روی می دهد و هم خستگی ناشی از سفر ممکن است سبب بروز حالاتی نظیر سردرد، سرماخوردگی، یبوست و ... گردد. با توجه به عدم دسترسی افراد به داروخانه و هم مسائل ناشی از مصرف خودسرانه داروها، به همراه داشتن چند گیاه دارویی که همواره در دسترس باشند می تواند برخی مواقع بسیار مفید واقع گردد.

اختلالات خواب:

برای برطرف اختلالات خواب که عموماً در مسافرت ها پیش می آید، بهتر است قبل از خواب میزانی عرق بهار نارنج یا چای آن را بنوشید. برای درست کردن چای بهار نارنج، 10 گرم از گل آن را با 2 لیوان آب به مدت 20 دقیقه بجوشانید. سپس آن را صاف کنید و با 1 قاشق سوپخوری عسل نوش جان نمایید.

آفت و تبخال:

در شرایط استرس 20 تا 30 درصد ممکن است آفت و تبخال عارض گردد. برای برطرف این موارد برترین گزینه، کمپرس یخ است که به کاهش التهاب یاری می نماید. برای این کار بعد از قرار دادن یخ در پلاستیک، آن را به محل فشار دهید. از داروهای مورد استفاده برای برطرف تبخال، روغن مورد است که در لوسیون های گیاهی موجود در بازار از آن استفاده شده است.

گفتنی است برای برطرف تبخال مصرف لبنیات و سیب زمینی به علت دارا بودن لیزین توصیه می گردد. در این دوران باید از خوردن شکلات، کاکائو، بادام زمین و ژله خودداری نمود.

اسهال:

برای درمان اسهال در سفر، چای بنوشید. چای حاوی 10 درصد تانن است. از این رو یک داروی طبیعی درمان اسهال به تعداد می رود. از آنجایی که افراد معمولاً در مسافرت ها به علت شرایط جوی به اسهال مبتلا می شوند، استفاده از چای خشک برای برطرف آن مؤثر است. برای این منظور می توان روزانه حدود 1 قاشق سوپخوری از آن را در چند نوبت مصرف نمود.

گزیدگی حشرات:

برای دفع حشرات در سفر پمادهای مختلفی در بازار موجود است، اما اگر بخواهید می توانید میزانی جوشانده تنباکو را بر روی پوست (دست و پاها) بمالید. با این کار حشرات به شما نزدیک نمی شوند. در صورت گزش حشرات، پیاز را قطعه قطعه کنید و بر روی محل گزش قرار دهید تا فوراً بهبود یابد. بعلاوه از بارهنگ یا بادرنجبویه هم می توانید برای گزیدگی حشرات بهره ببرید.

سرماخوردگی:

در مواقع سرماخوردگی، ترنجبین را می توان به آب گرم اضافه کرد و پاها را در آن قرار داد. در مواقع دندان درد هم آن را بجوید و موقع گلودرد آن را غرغره کنید. بعلاوه برای درمان سرما خوردگی در مسافرت می توانید آن را با آب گرم، لیمو و عسل مخلوط کرده، میل کنید. میزان مصرف آن تا 3 گرم در روز بلامانع است (2 گرم آن یکجا مصرف گردد. بعلاوه می توان در دفعات متعدد، سه نوبت 1 گرمی از آن استفاده نمود). مصرف آن در افراد باردار و شیرده باید با احتیاط باشد.

یبوست:

از دیگر مسائل شایع سفر، یبوست است که موجب عصبی شدن شخص می گردد. در این مواقع بهتر است گیاه اسفرزه مصرف کنید. دانه های اسفرزه دارای 10 درصد موسیلاژ است که در اثر هیدورلیز فراوری دگزیلوزان، آرابینوز، دگالاکتوز و دگالاکتورونیک اسید می نماید. دانه های اسفرزه را در آب قرار دهید تا پوسته خارجی آن متورم شده و یک لایه موسیلاژی در اطراف هسته ایجاد کند. مصرف 1 قاشق چایخوری تخم اسفرزه که 3 بار در روز خورده گردد و هر بار 2 لیوان آب ولرم با آن نوشیده گردد، بسیار ملین است.

دردهای معده و خونریزی ها:

برای التیام دردهای معده مخصوصاً اگر سابقه ناراحتی معده دارید، حتماً عصاره شیرین بیان به همراه داشته باشید.

استفاده از بومادران هم در موارد خونریزی به خصوص خونریزی از بینی مفید واقع می گردد.

تنوع و دل پیچه:

از جمله مسائل شایع در سفر تهوع و دل پیچه است که در اغلب مواقع به خاطر نوع وسیله (هواپیما یا کشتی) روی می دهد. در چنین مواقعی مصرف زنجفیل خشک شده بسیار مفید است. علت معجزه گر بودن زنجفیل، وجود ماده ای به نام Zingiberen است که به زنجفیل بوی خاصی می دهد و طعم تند سوزاننده آن ناشی از وجود همین ماده است.

طبق گزاراشات سازمان فضایی آمریکا پس از انجام آزمایشات متعدد از طریق جایگاه گردان، اثرات ضد تهوع و سرگیجه زنجفیل را تایید کرد. ضمن اینکه این گیاه برخلاف سایر داروهای ضد تهوع، خواب آور نیست.

دل درد و نفخ:

در صورتی که به هنگام سفر دچار دل درد، دل پیچه و نفخ شدید، برترین درمان آن مصرف عرق نعناع یا عصاره نعناع است. اسانس نعناع دارای خواص ضد درد، ضد میکروب، ضد اسپاسم، ضد احتقان بینی است.

قابل ذکر است که مصرف نعناع قمی (تازه) به همین شکلی که در سبزی خوردن از آن استفاده می کنیم هم مؤثر است، اما از نوع نعناع فلفلی، عصاره منتول تهیه شده که امروزه در داروخانه ها به فروش می رسد و اثرات قوی تری از عصاره نعناع دارد و در بهبود علائم سرماخوردگی بسیار مفید است.

منبع: دنیای تغذیه تعداده 106

منبع: راسخون

به "همسفر سبز برای سفرهای نوروزی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همسفر سبز برای سفرهای نوروزی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید