چرا موزه هنرهای ملی فراموش شده است؟

به گزارش وبلاگ حرف دل، فراموشی موزه ها

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی استان تهران از یک سو موزه هنرهای ملی را برترین موزه در سطح استان تهران دانسته و از سوی دیگر معتقد است این فضا در طول چند سال گذشته به طور کامل فراموش شده بود. بر اساس گزارش ایسنا، محسن شیخ الاسلامی در نشست خبری که در اداره کل میراث فرهنگی استان تهران برگزار گردید، با تاکید بر این که متاسفانه فراموشی موزه ها باعث شده تا موزه هنرهای ملی در طول سال های گذشته کاملا از چرخه فرهنگی خارج شده بود، اعلام کرد: امروز زمانی که وارد آن می شوید، باید فقط به حال آن تاسف بخورید، این خانه بیشتر شبیه به یک منزل شخصی شده بود و بیشتر به عنوان یک مکان فراموش شده به نظر می رسید تا یک موزه فعال. او با بیان این که باید در بعضی از فضاهای این موزه یک سری اقدامات مرمتی در حال اجرا می باشد ادامه داد: باید آثار تاریخی این موزه بار دیگر آنالیز و شناسنامه آن ها آنالیز شوند. بعلاوه در تفاهم نامه ای با وزارت ارشاد درباره تغییر مدیریت موزه، همکاری هایی انجام شد. با خبرنگاران همراه شوید تا در خصوص شرایط و چرایی فراموشی موزه ها بیشتر بدانیم.

چرا موزه هنرهای ملی فراموش شده است؟

فراموشی موزه ها به چه معنی است؟

شیخ الاسلامی، در ادامه صحبت هایش از خانه تکانی موزه های تهران نیز صحبت نموده و افزود: قرار است تا خاتمه سال یعنی کمتر از یک ماه دیگر، کارهای بازسازیی شان تمام شود و درهایشان به روی بازدیدکنندگان باز شود. وی با بیان این که بازسازی بعضی از موزه های تهران در دستور کار است، ادامه داد: مسجد قنبرعلی خان، بازارچه عودلاجان و موزه رسام عرب زاده در مرحله عقد قرارداد برای بازسازی هستند. بعلاوه ساماندهی دو طبقه اول و دوم موزه رضا عباسی اجرا شده و تا قبل از تعطیلات نوروز، بخش پیش از اسلام آن در طبقه سوم نیز راه اندازی می شود. او با بیان این که کار بازسازیی موزه نقاشی پشت شیشه نیز اجرا شده و در مرحله رنگ آمیزی نهایی است، تاکید نمود: قرار است این موزه نیز برای تعطیلات نوروز به روی مردم باز شود.

عدم اجرای تعهدات در فراموشی موزه ها

وی بعلاوه درباره کافه ای که چند سال است در محوطه موزه نقاشی پشت شیشه، برپا شده گفت: مسئول کافه به تعهدات خود عمل ننموده است. به وی فرصت داده شده بود تا تغییرات مورد لزوم را در ظاهر کافه ایجاد کند و یک فضای فرهنگی طبق تعهد اولیه به وجود آورد. شیخ الاسلامی با تاکید بر این که قرار بود این مکان یک پاتوق فرهنگی در کنار موزه باشد، اظهار کرد: باید سرویس دهی این فضا، کافه ای باشد، در تفاهم نامه بحث چادر و آلاچیق وجود نداشت، بنابراین این تخلف به معاونت توسعه اداره کل میراث فرهنگی استان تهران اعلام شده است.

فراموشی موزه ها را می توان با بازسازی آن ها از بین برد؟

وی بعلاوه درباره فرایند بازسازی ها در موزه آبگینه بیان نمود: با این وجود بازسازی بخش هایی از موزه آبگینه نیز اجرا شده و پیمانکار این طرح را به خوبی انجام داد. رفع رطوبت نیز تا حدود زیادی رفع شده است، این موزه قرار است برای نوروز، برنامه های فرهنگی برگزار کند. معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی استان تهران بعلاوه در شرح اقداماتی که در حال اجرا در موزه فرش است، گفت: یکی از موارد آزار دهنده در موزه فرش، نبود نور مناسب بود که سعی می شود تا خاتمه سال ساماندهی سیستم نور و حفاظت الکترونیکی آن انجام شود. وی افزود: با وجود محدودیت های اعتباری کوشش می کنیم تا این پروژه را تا قبل از خاتمه سال به پایان برسانیم.

منبع: الی گشت

به "چرا موزه هنرهای ملی فراموش شده است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا موزه هنرهای ملی فراموش شده است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید