کلومیفن Clomifene

به گزارش وبلاگ حرف دل، این دارو موجب افزایش راندمان هورمونها بوسیله غده بلغم آور می گردد. و بدینوسیله موجبات همچون سازی تخمک گذاری در زنان را فراهم می آورد. قرص های این دارو برای درمان نازایی زنان، باید ظرف مدت 5 روز پس از آغاز قاعدگی آنان، مصرف گردد. در ضمنً اگر بعد از چند ماه این دارو نتوانست موجب تحریک تخمدانها و تخمک گذاری گردد، باید

کلومیفن Clomifene

کلومیفن Clomifene

شناسنامه مختصر دارو

نام تجارتی: Clomid

دسته دارویی: داروی درمان عقیمی و نازایی

اندازه خطر مصرف بیش از دوز مجاز دارو: کم

اندازه وابستگی و اعتیاد به دارو: کم

نیاز به نسخه پزشک: بلی

قابل استفاده برای عموم: بلی

موارد استعمال دارو

این دارو موجب افزایش راندمان هورمونها بوسیله غده بلغم آور می شود. و بدینوسیله موجبات همانند سازی تخمک گذاری در زنان را فراهم می آورد. قرص های این دارو برای درمان نازایی زنان، باید ظرف مدت 5 روز پس از آغاز قاعدگی آنان، مصرف شود. در ضمنً اگر بعد از چند ماه این دارو نتوانست موجب تحریک تخمدانها و تخمک گذاری شود، باید از داروهای دیگری استفاده نمود. لازم به یادآوری است که احتمال دوقلو زائیدن زنانی که این دارو را مصرف می کنند بیشتر از زنانی است که از این دارو استفاده نمی کنند.

اشکال دارو: قرص

زمان مصرف دارو: روزی یکبار به مدت 5 روز پس از قاعدگی

میزان دوز مصرفی مجاز دارو: ابتدا 50 میلی گرم و بعداً این اندازه می تواند به 100 میلی گرم در روز افزایش یابد.

چگونگی تأثیر دارو: تخمک گذاری ظرف 4 تا 10 روز پس از مصرف آخرین دوز دارو، حادث می شود اما برخی اوقات ممکن است تخمک گذاری تا چند ماه انجام نگیرد در ضمنً اثرات این دارو مدت 5 روز پس از مصرف آخرین دوز دارو در بدن باقی می مانند.

طریقه نگهداری دارو: این دارو باید در یک محفظه سربسته در جای خشک و خنک و دور از دسترس بچه ها نگهداری شود. در ضمنً از تابش نور محافظت شود.

چگونگی قطع مصرف دارو: طبق دستور پزشک، دارو را مصرف کنید. قطع نابهنگام مصرف دارو موجب کاهش شانس آبستنی می شود. اما اگر دچار عوارض شدیدی همانند کم شدن بینایی، درد شدید پستان یا شکم، تشنج یا ظاهر شدن جوش، گشتید، مصرف دارو را قطع نموده و پزشک را در جریان قرار دهید.

عوارض جانبی مصرف دارو:

از عوارض معمول مصرف این دارو می توان به داغی و قرمزی صورت، تهوع، استفراغ، خونریزی های داخلی، ناراحتی های شکم، سرگیجه و نازک شدن پستان، اشاره کرد.

نکته 1: افرادی که دچار دردهای مزمن کبدی هستند و یا داروهای دیگری را مصرف می کنند، حتماً قبل از مصرف این دارو باید پزشک معالج خود را در جریان قرار دهند.

مصرف دارو برای زنان حامله: مجاز نمی باشد. زنانی که این دارو را مصرف می کنند باید به محض مشاهده آثار حاملگی مصرف دارو را قطع کنند.

مصرف دارو برای زنان شیرده: مجاز نمی باشد.

مصرف دارو برای بچه ها و اطفال: مجاز نمی باشد.

مصرف دارو برای افراد بالای 60 سال: مجاز نمی باشد.

مصرف در افراد بالای 60 سال: استفاده طولانی مدت از این دارو، موجب کاهش بینایی می شود. به این خاطر این دارو نباید برای بیش از 6 دوره درمان مورد استفاده قرار گیرد. زیرا اگر بیشتر از این میزان، دارو را مصرف کنند احتمال ابتلا به سرطان تخمدان افزایش می یابد.

نکته 2: در طول درمان با این دارو باید آزمایش های چشمی برای اطمینان از سالم بودن چشم ها انجام گیرد. در ضمنً انجام آزمایشات خون و ادرار برای آگاهی از علائم تخمک گذاری و حاملگی ضروری می باشد.

منبع: چنگیزان، فاضل، (1388) راهنمای کامل داروشناسی عمومی (داروهای موجود در ایران)، قم، نیلوفرانه، چاپ دوم.

منبع: راسخون

به "کلومیفن Clomifene" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کلومیفن Clomifene"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید