ادعای دروغین آبسوز کردن خودرو

به گزارش وبلاگ حرف دل، مدتی است که فردی با نام علاءالدین جاسمی زرگانی وب سایتی راه انداخته و با پیش فروش کردن سامانه آبسوز پول خوبی به جیب می زند. او قیمت این سامانه را برای خودروهای داخلی 4.5 میلیون تومان اعلام نموده و می گوید در مرحله اول این سامانه 50 درصد با آب کار می نماید و در فازهای بعدی می خواهد این رقم را به 100 درصد برساند. جاسمی زرگانی مدعی است با ریختن آب در باک بنزین و انداختن یک قرص 1000 تومانی داخل آن، می توان از انرژی آب استفاده کرد.

ادعای دروغین آبسوز کردن خودرو

گرچه بسیاری واقعیت را می دانند اما باز هم هستند عده ای که فکر می نمایند چنین چیزی واقعیت دارد. به حدی که بقیه را عقب مانده و ضد ایرانی خطاب می نمایند! بااین وجود بد نیست برای یک بار هم که شده، با واقعیت خودرو آبسوز روبرو شویم. جاسمی زرگانی تابه حال در خصوص شیوه کار اختراع خود حرفی نزده اما دو نوع واکنش برای آن احتمال دارد: اولی واکنش تجزیه آب به مولکول های سازنده و استفاده از گاز هیدروژن به عنوان سوخت موتور و دومی بهره گیری از پیل ولتایی.

واکنش تجزیه آب یا همان برق کافت آب، با استفاده از انرژی الکتریسیته صورت می گیرد. در این واکنش ابتدا آب را با حرارت به بخار تبدیل می نمایند تا پیوندهای بین مولکولی شکسته گردد. سپس برای شکستن پیوندهای بین اتمی می بایست از دو الکترود متصل به یک منبع الکتریسیته استفاده گردد. مشکل اینجاست که فراوری هیدروژن آن هم با چنین واکنشی در مقیاس یک خودرو شهری به صرفه نیست و برق زیادی احتیاج دارد. به همین دلیل است که هیدروژن مورد احتیاج خودروهای هیدروژنی توسط نیروگاه ها تامین می گردد.

سؤال این است که چرا همان برقی که می خواهیم برای برق کافت استفاده کنیم، به یک پیشرانه الکتریکی نمی دهیم تا خودرو را به حرکت دربیاورد؟! بعضی می گویند سوختن هیدروژن انرژی بیشتری دارد اما نکته ای که لحاظ نمی نمایند این است که آیا موتور خودروهای داخلی توان سوختنش را دارند؟ مگر مخترع نگفته بود که این سامانه در مرحله اول تنها 50 درصد با آب کار می نماید، پس آیا موتور می تواند همزمان هم بنزین و هم هیدروژن (!) را بسوزاند؟ اینها سوالاتی است که جاسمی زرگانی تابه حال جوابی برای آنها نداشته است.

در پیل ولتایی اساس کار به این صورت است که یک محلول الکترولیت با دو یا چند الکترود کاتد و آند جریان الکتریسیته را ایجاد می نمایند. مثال این پیل ولتایی را حتماً با همان آزمایش معروف لیمو و دو فلز مس و روی دیده اید. مسئله ای که این پیل ها دارند این است که نخست فقط با آب کار نمی نمایند و حتماً احتیاج به محلول الکترولیت دارد، دوم با کاهش غلظت محلول اثر خود را از دست می دهند و سوم مقدار انرژی فراوریی به حدی نیست که برای حرکت دادن یک خودرو کافی باشد. در ضمن مگر داخل باک 50 درصد بنزین نبود؟ چگونه برای این فرآیند آب از بنزین جدا می گردد؟

بنابراین خودرو آبسوز حتی با منطق علمی هم جور در نمی آید. متأسفانه در سال های اخیر شاهد موج سواری کلاه برداران از هر اتفاق سیاسی و مالی بودیم و حالا هم که بنزین گران شده، عده ای با وعده های مضحک و دروغ های گوبلزی به دنبال خالی کردن هر چه بیشتر جیب مردم هستند. البته نوک پیکان انتقاد به سمت رسانه هایی چون صداوسیما و خبرگزاری های رسمی کشور است که با تریبون دادن به چنین افرادی، بسیاری از مردم را گمراه می نمایند.

منبع: دیوار

به "ادعای دروغین آبسوز کردن خودرو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ادعای دروغین آبسوز کردن خودرو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید