انتشار دو کتاب درباره عباس کیارستمی ، از نابازیگری تا فلسفه زندگی در سینمای کیارستمی

به گزارش وبلاگ حرف دل، هفت سال پس از مرگ عباس کیارستمی، همچنان کتاب هایی به زبان های مختلف درباره سینمای این فیلمساز برجسته منتشر می گردد.

انتشار دو کتاب درباره عباس کیارستمی ، از نابازیگری تا فلسفه زندگی در سینمای کیارستمی

جدیدترین کتابی که به فارسی درباره کیارستمی منتشر شده، به قلم روبرت صافاریان، منتقد و مترجم و مستندساز، است که سال 1395 هم کتاب سینمای عباس کیارستمی را در انتشارات روزنه درباره سینمای کیارستمی منتشر نموده بود.

صافاریان در شرح نوشتن کتاب دومی درباره کیارستمی نوشته: شش سال بعد از انتشار کتاب سینمای عباس کیارستمی به قلم نویسنده، اکنون چرا کتاب دوّمی درباره او؟ اندکی پس از انتشار آن کتاب و بعد از مرگ غم انگیز عباس کیارستمی، درباره اش بسیار گفته و نوشته شده است؛ کتاب های تازه ای منتشر شده اند، منتقدان مقاله ها نوشته اند و مصاحبه های چاپ نشده اش به طبع رسیده است. اکنون درباره پشت صحنه فیلم های او و زندگی خصوصی اش اطلاعات خیلی بیشتری در دسترس همگان است. و فیلم جدیدی از او به نام 24 فریم به نمایش درآمده است. این کتاب با نظری به این همه نوشته شده و بعضی مباحثی که شاید به قدر کفایت به آن ها پرداخته نشده باشد در این کتاب با تفصیل بیشتری مورد بحث قرار گرفته اند: همانند نابازیگری در فیلم های او، شعر و قالب کوتاه در آثارش و... کیارستمیِ جلوی دوربین.

این کتاب در 328 صفحه و با قیمت 235 هزار تومان از سوی نشر مرکز منتشر شده است.

بعلاوه، ابتدای سال جاری نیز کتاب مصاحبه های عباس کیارستمی به تلاش مونیکا رِیش از سری مصاحبه های سینمایی انتشارات دانشگاه می سی سی پی به انگلیسی منتشر شد. در این کتاب 18 مصاحبه، سخنرانی و مصالح دیگری از دوران کاری کیارستمی برای اولین بار به انگلیسی ترجمه شده است. این کتاب علاوه بر آنالیز مهارت کیارستمی، پرتوی بر فلسفه زندگی او نیز می تاباند و تصویری جامع از این فیلمساز به وسیله گفت وگو با روزنامه نگاران، محققان سینما، منتقدان، دانشجویان و تماشاگران ارائه می دهد. بعضی از مصاحبه های این کتاب از منابع فارسی مثل ماهنامه سینمایی فیلم فراهم شده و طبعا چنانچه قصد و اراده انتشار این کتاب به فارسی وجود داشته باشد، نیازی به ترجمه بخش عمده ای از محتوای آن نیست.

منبع: همشهری آنلاین

به "انتشار دو کتاب درباره عباس کیارستمی ، از نابازیگری تا فلسفه زندگی در سینمای کیارستمی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انتشار دو کتاب درباره عباس کیارستمی ، از نابازیگری تا فلسفه زندگی در سینمای کیارستمی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید