برترین کارگردان های فیلم های علمی، تخیلی؛ از استنلی کوبریک تا جیمز کامرون
به گزارش وبلاگ حرف دل، ژانر علمی-تخیلی یکی از خلاقانه ترین و تجربی ترین ژانرهای سینما است که با کوشش کارگردان های خلاق و رویاپرداز، غالبا مرزهای آنچه را که در حقیقت و خیال امکان پذیر است جابجا می نماید. این ژانر از زمانی که تصاویر متحرک به شکل محبوب تفریح تبدیل شدند وجود داشته است. فیلم های علمی-تخیلی معمولا حول فناوری های آینده نگر، دنیا های خیالی تازه، سفر به فضا، سفر در زمان و بسیاری از اتفاقات دیگر می چرخند که اغلب دنیای واقعی را به سمت پیشرفت بیشتر سوق می دهند. در تاریخ سینما، کارگردان های علمی-تخیلی خیال اندیش زیادی وجود داشته اند که از روش های تازه برای خلق فیلم ها الهام گرفته اند که فراتر از ژانر است و بر کل سینما تاثیر می گذارد؛ از تکنیک های ابداعی خلق تصاویری که در حالت عادی امکان پذیر نیست تا روش های هوشمندانه ساخت دنیا های خیالی پیرامون بازیگران واقعی و گرد هم آوردن تمام این ها برای به ثمر رساندن فیلم های روان و منسجم. بسیاری از برترین کارگردان های تمام دوران هنر خود را در به تصویر کشیدن فیلم های علمی-تخیلی تقویت کردند و تاثیر ماندگاری بر منظره فیلم برای نسل های بعد بر جا گذاشتند.
10. ژرژ ملی یس
آثار شاخص: | سال فراوری: |
سفر به ماه (A Trip To The Moon) | 1902 |
سفر غیرممکن (The Impossible Voyage) | 1904 |
ژرژ ملی یس به وضوح کارگردانی رویاپرداز بود که راه را برای افراد خلاق بیشتری به منظور توسعه و افزایش محبوبیت ژانر علمی-تخیلی هموار کرد. با این حال کار او بیش از آن که ماهرانه باشد، مهم و بنیادی است. استعداد و تخیل او فوق العاده بود و به شکل گیری ژانر علمی-تخیلی آن هم در دورانی که رنگ و صدا بخشی از سینما نبود یاری کرد. اما به خاطر محدودیت ابزار در اختیارش و خلاقیت استثنایی کارگردانان مدرن، او به عنوان دهمین نام در لیست برترین کارگردان های فیلم های علمی-تخیلی قرار می گیرد.
ملی یس کارگردانی درخشان بود که از تکنیک های پیشرفته برای روایت داستان هایی استفاده می کرد که به روش دیگری ممکن نبود و در این راه از تجربه اش به عنوان یک شعبده باز و تردست بهره می برد. ملی یس با استفاده از ترفندهای حرفه ای خود برای ضبط فیلم ها، توانست تصاویر قانع نماینده ای را خلق کند که بسیار جلوتر از زمان خود بود. فیلم های ملی یس از استفاده از نقاشی های دستی، نوردهی های متعدد، تایم لپس، شبیه تماشای یک نمایش جادویی بود و راه را برای بسیاری از فیلم سازان دیگر هموار کرد تا داستان های منحصربه فردی را روایت نمایند که خلق آن ها در آن موقع غیرممکن بود.
9. فریتس لانگ
آثار شاخص: | سال فراوری: |
متروپولیس (Metropolis) | 1927 |
زن در ماه (Woman in the Moon) | 1929 |
فریتس لانگ توانست بر پایه هایی که به وسیله کارگردانان رویاپردازی مانند ملی یس بنا شده بود بایستد و منابع باورنکردنی را جمع آوری کند و آن ها را به سطوح تازه برساند. فیلم متروپولیس ساخته فریتس لانگ یکی از ماندگارترین فیلم های بلند علمی-تخیلی با تصاویری است که همچنان بر سینمای امروز تاثیر می گذارد. علاوه بر این، فیلم های لانگ مانند زن در ماه به پیشروی روش های علمی تازه که تبدیل به یک روش استاندارد شده اند، مانند سکوهای پرتاب موشک برای یاری به پرتاب راکت ها به فضا یاری کردند. در واقع لانگ همان سبک علمی-تخیلی سوررئال ملی یس را به رئالیسم آغشته کرد.
8. واچوفسکی ها
آثار شاخص: | سال فراوری: |
ماتریکس (The Matrix) | 1999 |
اطلس ابر (Cloud Atlas) | 2012 |
سنس8 (Sense8) | 2015 |
واچوفسکی ها شگفتی های امروزی در ژانر علمی-تخیلی هستند که از موضوعات فلسفی و اجتماعی برای خلق داستان های درخشان الهام می گیرند. فیلم های پیشگامانه ای مانند ماتریکس پس از اکران تاثیر قابل توجهی بر فرهنگ داشتند و همچنان در صدر فیلم هایی هستند که به هوش مصنوعی و فناوری رو به رشد می پردازند. توانایی آن ها در خلق دنیا های گسترده تر و دادن معنا و هدف عمیق تر به آن ها چشمگیر است، در حالی که پروژه های مبه وسیلهی را منتشر نموده اند، از ریسک کردن هراسی ندارند که همین مساله موفقیت هایشان را چشمگیرتر می نماید.
7. دنی ویلنوو
آثار شاخص: | سال فراوری: |
ورود (Arrival) | 2016 |
بلید رانر 2049 (Blade Runner 2049) | 2017 |
تلماسه: قسمت اول (Dune: Part One) | 2021 |
تلماسه: قسمت دوم (Dune: Part Two) | 2024 |
سبک فیلمسازی دنی ویلنوو به دوران فیلم صامت برمی گردد که با تاکید بیشتر بر تبدیل یک فیلم به یک تجربه بصری و احساسی، کم تر بر دیالوگ ها و بیشتر بر تصویرسازی تکیه می نماید. با هر اکران، ویلنوو به پیشرفت هنر خود ادامه داده و فیلم های بلندتر و بهتری خلق می نماید که در میان فیلم های غیرتخیلی برجسته می شوند. ویلنوو هم مثل جیمز کامرون در فیلم هایش دنیاهای کاملی را خلق می نماید، زیرا از رمان ها و آثار دیگر الهام می گیرد و سپس آن ها را توسعه داده و تقویت می نماید تا به سطح تازهی برسند.
6. جورج لوکاس
آثار شاخص: | سال فراوری: |
تی اچ اکس 1138 (THX 1138) | 1971 |
جنگ ستارگان: قسمت چهار- امیدی تازه (Star Wars: Episode IV) | 1977 |
جنگ ستارگان: قسمت اول- تهدید شبح (Star Wars: Episode I - TPM) | 1999 |
در حالی که جورج لوکاس کمپانی لوکاس فیلم را تاسیس نموده و به عنوان نویسنده در نزدیک به 200 پروژه مختلف شرکت داشته، به عنوان کارگردان تنها 20 فیلم ساخته است. با این حال، با همین تعداد اندک فیلم های ساخته شده تاثیری شگرف در دنیای علمی-تخیلی به جا گذاشت. لوکاس به عنوان مغز متفکر دنیای جنگ ستارگان و اولین کسی که ژانر اپرای فضایی را کشف کرد، یکی از برترین کارگردان های علمی-تخیلی تمام دوران است. با این حال، او حتی در بخش های دیگر فرآیند خلاقیت از نقاط قوت بیشتری برخوردار است و در نتیجه برای ادامه داستان های مشخص نماینده ژانر خود، جنبه های دیگر فیلم سازی را دنبال کرد.
5. استنلی کوبریک
آثار شاخص: | سال فراوری: |
2001: ادیسه فضایی (2001: A Space Odyssey) | 1968 |
پرتغال کوکی (A Clockwork Orange) | 1971 |
آثار درخشان استنلی کوبریک محدود به یک ژانر نمی گردد، زیرا سبک منحصربه فرد و استعداد او در هر جنبه ای از خلق فیلم باعث شد تا بر تمام ژانرها تاثیر بگذارد. با این حال، کار او بر روی فیلم های علمی-تخیلی به ویژه ماندگار است. او با 2001: ادیسه فضایی داستان پیشگامانه ای درباره تهاجم هوش مصنوعی روایت کرد. کوبریک دوباره با فیلم پرتغال کوکی، شاهکاری خلق کرد که دنیای آینده دیستوپیایی را با فناوری تخیلی که بسیار جلوتر از زمان خود بود نشان می داد. در نتیجه، کوبریک به عنوان یکی از برترین کارگردان های فیلم های علمی-تخیلی تمام دوران شایسته تقدیر است.
4. ریدلی اسکات
آثار شاخص: | سال فراوری: |
بیگانه (Alien) | 1979 |
بلید رانر (Blade Runner) | 1982 |
مریخی (The Martian) | 2015 |
ریدلی اسکات یکی دیگر از کارگردان های شاخص است که سهم زیادی در سینما و فیلم سازی دارد. به لطف فیلم های جاودانه ای مانند بیگانه و بلید رانر، اسکات به خاطر توانایی اش در خلق داستان های علمی-تخیلی سیاه که آینده ای متناوب و ترسناک را به تصویر می کشید، به سرعت به یک نام آشنا تبدیل شد. فیلم های او با کاوش در موضوعاتی مانند اعماق فضا، اولین تماس با بیگانگان متخاصم و ربات های انسان نمای بسیار پیشرفته، الهام بخش فرنچایزهای گسترده شدند و به کارگردان های دیگر اجازه داد تا این داستان ها را به روش های تازه ادامه دهند.
3. کریستوفر نولان
آثار شاخص: | سال فراوری: |
پرستیژ (The Prestige) | 2006 |
تلقین (Inception) | 2010 |
میان ستاره ای (Interstellar) | 2014 |
تنت (Tenet) | 2020 |
کریستوفر نولان علاقه ای به محدود کردن خود به یک ژانر ندارد، اما تاثیری که او بر دنیای علمی-تخیلی گذاشته است غیر قابل انکار است. با فیلم های برجسته ای که رویکردی بدیع به زمان و روایت خطی دارند، فیلم های مفهومی نولان بسیار عمیق هستند، زیرا مفاهیم جذابی را آنالیز می نمایند که درک مخاطبان را به چالش می کشد و اغلب این کار را با چرخش و پیچیده ساختن واقعیت انجام می دهد. در عین حال، بسیاری از برترین فیلم های نولان در ژانر علمی-تخیلی هستند و سهم او در این ژانر به مقدار بعضی از آن کارگردان های موفقی که دهه ها قبل از او آمده اند قابل توجه است.
2. استیون اسپیلبرگ
آثار شاخص: | سال فراوری: |
برخورد نزدیک از نوع سوم (Close Encounters Of The Third Kind) | 1977 |
ای تی، موجود فرازمینی (E.T. the Extra Terrestrial) | 1982 |
پارک ژوراسیک (Jurassic Park) | 1993 |
گزارش اقلیت (Minority Report) | 2002 |
بازیکن شماره یک آماده (Ready Player One) | 2018 |
تعداد کمی از کارگردان ها توانسته اند تاثیر عمده ای در ژانر علمی-تخیلی داشته باشند، آغازگر فرانچایزهای بزرگ شوند یا فیلم هایی بسازند که دهه ها جذابیت و کیفیت خود را حفظ نمایند، چه رسد به اینکه این کار را در پنج دهه متوالی انجام دهند. صرف نظر از این، استیون اسپیلبرگ یکی از آن فیلمسازان نادری است که به طور مداوم فیلم های علمی-تخیلی برجسته ای خلق نموده است که الهام بخش نسل ها شده است، در حالی که همچنان به عنوان یک کارگردان فیلم های کاملا تازهی می سازد که تاثیر باورنکردنی بر سینما می گذارد. علاوه بر فیلم های ذکر شده در بالا، اسپیلبرگ از آن دسته کارگردان های پرکاری است که آثار متعدد دیگری نیز ساخته است که در بین برترین فیلم های علمی-تخیلی تمام دوران نهاده شده اند.
1. جیمز کامرون
آثار شاخص: | سال فراوری: |
ترمیناتور (The Terminator) | 1984 |
بیگانه ها (Aliens) | 1986 |
آواتار (Avatar) | 2009 |
آواتار: راه آب (Avatar: The Way Of Water) | 2022 |
رتبه برتر باید به رویاپرداز بی رقیب یعنی جیمز کامرون برسد. جیمز کامرون یکی از برترین و منحصربه فردترین کارگردان های تمام دوران است و بسیاری از فیلم های او در ژانر علمی-تخیلی قرار می گیرند. نه تنها این، بلکه با هر پروژه تازه، کامرون از خلاقیت خارق العاده خود استفاده می نماید و افراد با استعداد را گرد هم می آورد تا به معنای واقعی کلمه نحوه ساخت فیلم ها را تغییر دهد. فیلم ورطه (The Abyss) به کارگردانی او در سال 1989 اولین شخصیت کاملا واقعی کامپیوتری در یک فیلم را به نمایش گذاشت و این فناوری دوباره در ترمیناتور 2: روز داوری (Terminator 2: Judgment Day) برای ساخت ربات باورنکردنی تای- 1000 مورد استفاده نهاده شد.
کامرون بعلاوه پس از ساخت آواتار و فیلمبرداری از مجموعه های بزرگ که دنیایی وسیع را با جلوه های کامپیوتری یکپارچه به وجود می آورد، باعث پیشرفت های عمده ای در فناوری ضبط حرکت در فیلمسازی شد. کامرون مانند ملی یس به جای ساختن یک فیلم، منظره می سازد و در نتیجه روی پرده نقره ای جادو خلق می نماید. جیمز کامرون به خاطر توانایی فوق العاده اش در خلق دنیاها و روایت داستان های گسترده، در حال حاضر قابل اعتمادترین کارگردان هالیوود است و سه فیلم از چهار فیلم برتر باکس آفیس تمام دوران را کارگردانی نموده است.
منبع: screenrant
منبع: دیجیکالا مگ