بینی الکترونیکی ادرار را برای پیدا کردن ردی از سرطان پروستات بو می کشد!

به گزارش وبلاگ حرف دل، بر اساس تحقیقات تازه تیمی از دانشمندان در ایتالیا، آزمایش های اولیه موفقیت آمیز را برای سیستم الکترونیکی بینی طراحی شده که می تواند نشانگر های زیستی سرطان پروستات در ادرار را بو بکشد و اطلاع بدهد. این فناوری برگرفته از تحقیقات قبلی است که نشان می داد سگ های مواد یاب آموزش دیده می توانند سرطان پروستات را به دقت تشخیص دهند.

بینی الکترونیکی ادرار را برای پیدا کردن ردی از سرطان پروستات بو می کشد!

به مدت چندین دهه دانشمندان مشاهده می کردند که سگ های مواد یاب به طور مؤثر چندین نوع سرطان را تشخیص می دهند. این یافته ها متعاقباً از توسعه فناوری e-nose اطلاع داد، حسگر هایی که برای شناسایی ترکیبات آلی فرار مختلف (VOCs) مسئول بو ها طراحی شده اند.

اخیراً، تحقیقاتی به رهبری Gianluigi Taverna به طور خاص به آنالیز این موضوع پرداخته است که آیا می توان سگ ها را برای شناسایی سرطان پروستات با بوییدن ادرار بیمار آموزش داد. یک مطالعه جالب که در سال 2015 منتشر شد نشان داد که سگ ها واقعاً می توانند سرطان پروستات را از ادرار تشخیص دهند.

تاورنا شرح می دهد: این کشف تأیید کرد که تومور های پروستات مواد آلی فرار و خاصی را فراوری می نمایند که از نظر فنی به عنوان VOC شناخته می شوند و سگ قادر به تشخیص آن ها با دقت بالایی است. ما تصمیم گرفتیم بر روی این توانایی به منظور توسعه یک دستگاه تشخیصی بسازیم که با تکنولوژی بالا می تواند بخشی از عملکرد بالینی روزمره گردد.

این پروژه که Diag-Nose نام گرفت، نمونه اولیه سیستم بینی الکترونیکی را فراوری کرد که برای تشخیص VOC های خاص در ادرار که با بیماران مبتلا به سرطان پروستات مرتبط است، طراحی شده. مطالعه تازهی که در مجله بین المللی اورولوژی منتشر شده، نتایج اولین آزمایشات اولیه این فناوری تازه را گزارش نموده.

کمتر از 200 نمونه ادرار، که نیمی از بیماران مبتلا به سرطان پروستات تأیید شده و نیمی از یک گروه کنترل سالم جمع آوری شد. سیستم بینی الکترونیکی دقت 85 درصدی را در تشخیص نمونه های سرطان پروستات نشان داد. این سیستم بعلاوه 79 درصد ویژگی را نشان داد، به این معنی که از هر 5 بیمار سالم، یک مورد برای سرطان پروستات مثبت بود.

در حالی که این مقدار مثبت کاذب (یعنی مواردی که مثبت گزارش می شوند اما در واقع بیمار نیستند) نسبتاً بالا است، محققان پیشنهاد می نمایند که در ترکیب با ابزار های دیگر مانند آزمایش خون و بیوپسی، سیستم بینی الکترونیکی می تواند به بعضی از بیماران یاری کند تا از روش های تهاجمی غیرضروری اجتناب نمایند.

تاورنا و همکارش، فابیو گریزی، بعلاوه معتقدند که این فناوری در حالی بیشتر اصلاح می گردد، ارتقا می یابد و آزمایش های بزرگ تری برای اعتبارسنجی پتانسیل آن برنامه ریزی شده است.

مطالعه تازه در مجله بین المللی اورولوژی منتشر شد.

منبع: یک پزشک

به "بینی الکترونیکی ادرار را برای پیدا کردن ردی از سرطان پروستات بو می کشد!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بینی الکترونیکی ادرار را برای پیدا کردن ردی از سرطان پروستات بو می کشد!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید