زنی دانشمند که نگاه ما به حیوانات را برای همواره تغییر داد، عکس

به گزارش وبلاگ حرف دل، زومیت نوشت: عکس ثبت شده از جین گودال با نوزاد شامپانزه، تصویری نمادین از رابطه انسان و شامپانزه است که دیدگاه ما نسبت به قلمروی حیوانات را برای همواره تغییر داد.

زنی دانشمند که نگاه ما به حیوانات را برای همواره تغییر داد، عکس

در 14ژوئیه1960، جین گودال محقق رفتارشناس جانوران که در آن موقع 26سال داشت، با قایق به سواحل دریاچه تانگانیکا در تانزانیا سفر کرد. در آن نقطه، در پارک ملی گومبه استریم فعلی، تحقیقات علمی پیشگامانه او در حوزه رفتارشناسی شامپانزه ها آغاز شد.

گودال که پیش از آن دانشجوی منشی گری بود و در زمینه علوم مدرک دانشگاهی نداشت، می گوید سوژه های خود در حیات وحش را با فکری باز و بدون پیش داوری مشاهده می کرد. موضوع بحث برانگیز در آن موقع، این بود که وی با نام گذاری شامپانزه ها با نام به جای اعداد، از قراردادهای مرسوم سرپیچی کرد.

عکسی که از گودال درطول آن مدت گرفته شد، رویکرد تازه او را به تصویر کشید، هنجارهای علمی را زیر سوال برد و به یکی از شناخته شده ترین تصاویر نمادین در جهان تبدیل شد.

هوگو ون لاویک، شوهر فقید گودال و عکاس هلندی برای همراهی همسرش در سال 1962 به گومبه سفر کرد و هزاران عکس از او گرفت. اما تصویر نمادین گودال با شامپانزه نوزاد به نام فلینت در سال1964 ثبت شد.

در این تصویر، گودال را می بینیم که روی زمین نشسته و به سمت فلینت خم شده و دست راست خود را به سمت او گرفته، درحالی که فلینت هم دست چپ خود را به سمت او دراز نموده است. فلینت اولین شامپانزه ای بود که پس از ورود گودال به گومبه به جهان آمد.

تصویر ثبت شده در سال1964، برای اولین بار در دسامبر سال1965 در مجله نشنال جئوگرافیک منتشر شد. عکس دیگری از گودال در حال مطالعه شامپانزه های گومبه روی جلد مجله نهاده شد و به عنوان بخشی از مجموعه عکس ون لاویک با عنوان اکتشافات نو در میان شامپانزه های آفریقا منتشر شد. در همان سال، نشنال جئوگرافیک مستند خانم گودال و شامپانزه های وحشی را منتشر کرد که اولین مستند از مجموعه مستندهای بسیار درباره تحقیقات گودال بود.

به نقل از گودال، این عکس به همراه فیلم مستند ون لاویک به نام مردم جنگل: شامپانزه های گومبه علم را وادار کرد تا این ایده را که انسان ها تنها موجودات دارای شعور، شخصیت، فکر، و احساسات هستند، کنار بگذارد. او اضافه نمود در سال1962 به عنوان دانشجوی دانشگاه کمبریج این موضوع را یاد گرفته بود. بنابراین این تصویر مسیر کاملاً نوی را به روی درک اینکه حیوانات دقیقاً چیستند، باز کرد و نشان داد که ما انسان ها نیز بخشی از قلمروی حیوانات و تفکیک ناپذیر از آن ها هستیم.

گودال اولین کسی بود که دریافت شامپانزه ها پره های سفت علف ها را از بین می برند، سپس آن ها را در سوراخ های موریانه در تپه ها فرو می برند تا این حشرات را شکار نمایند و بخورند. تا آن موقع اعتقاد بر این بود که استفاده از ابزار، وجه تمایز انسان و حیوان است.

مارک رایت، مدیر بخش علوم در مؤسسه خیریه حفاظت از محیط زیست (WWF)، می گوید گودال از جهات بسیار یک پیشروی واقعی بود، اما این عکس باعث شد تا مردم اهمیت دیدگاه زنانه در جامعه تحقیقات علمی را درک نمایند. او می گوید: او زن جوانی بود که می گفت زنان به همان میزان [مردان] در موقعیت مناسبی برای انجام تحقیقات درجه یک در این زمینه قرار دارند.

تاآن موقع، حیطه تحقیقات علمی کاملاً تحت سلطه مردان بود. اما پس از گودال، تعدادی از زنان برجسته روی کار آمدند تا این نوع تحقیقات را انجام دهند. گیلبرت ام. گروسونور، رئیس سابق انجمن نشنال جئوگرافیک، به همین ترتیب استدلال نموده است که پیشگام بودن گودال در این مسیر بزرگترین میراث او برای سایر زنان نخستی شناس است.

گروسونور در کتاب زندگی نامه گودال می گوید: در یک سوم سرانجامی قرن بیستم، دیان فوسی، بیروت گالدیکاس، شریل نات، پنی پترسون و بسیاری دیگر از زنان راه او را دنبال کردند. درواقع، اکنون زنان در سرتاسر جهان بر مطالعات رفتارشناسی بلندمدت درباره نخستی ها سیطره دارند.

در سال1964 زمانی که تصویر نمادین ثبت شد، گودال غرق در زندگی خود در گومبه بود و آغاز به درک رفتار شامپانزه هایی کرد که درحال مطالعه شان بود. او به آرامی مشاهدات خود از رفتار آن ها را ثبت کرد. به اعتقاد رایت، این تجربه دست اول همواره اولویت او بوده است.

تصویر به ما یادآوری کرد که در زمینه مطالعات علمی، هیچ جایگزینی برای حضور میدانی وجود ندارد. بسیاری از پژوهش ها در باغ وحش ها یا پارک های حیات وحش اجرا شده اند، ولی برای درک رفتار طبیعی حیوانات باید برای مدت طولانی وارد میدان شوید و نمی توانید فقط برای چند هفته در آن محیط بچرخید. گودال با رویکرد خود این ایده را تقویت کرد.

گودال بدون هیچ مدرک رسمی به آفریقای شرقی سفر کرد و برای بیش از دو دهه، زندگی خود را وقف مطالعه رفتار چند نسل از شامپانزه ها در گومبه کرد. رایت معتقد است که این عکس برای افرادی که در زمینه علوم مطالعات ندارند، اما همچنان می خواهند در تحقیقات علمی مشارکت نمایند، پیغام قدرتمندی را منتقل می نماید. گاهی اوقات، فکر باز برترین نقطه برای آغاز است. او می گوید:گودال کسی نبود که لباس رسمی آزمایشگاه به تن داشته باشد و از آن جایی که او درگیر آموزش های رسمی زیادی هم نبود، توانست به عنوان یک محقق آزاد وارد این حیطه گردد و سپس [هرآنچه را که دید]، تفسیر کند.

گودال با اشتیاق فراوان خود برای گگرددن درهای جهانی تحقیقات علمی به روی همه، الهام بخش بسیاری از افراد برای مطالعه در زمینه نخستی ها شده است. از سال1960، بیش از 482مقاله تحقیقاتی علمی و سرانجام نامه فارغ التحصیلی در خصوص سلامت و رفتار شامپانزه ها از مرکز تحقیقات گومبه استریم که صدها دانشمند در آن مشغول به پژوهش هستند، منتشر شده است.

5858

منبع: خبرآنلاین

به "زنی دانشمند که نگاه ما به حیوانات را برای همواره تغییر داد، عکس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زنی دانشمند که نگاه ما به حیوانات را برای همواره تغییر داد، عکس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید