خبرنگاران حضور خیران سبب تقویت زیرساخت های گردشگری سیستان و بلوچستان می گردد

به گزارش وبلاگ حرف دل، زاهدان- خبرنگاران- مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان وبلوچستان گفت: حضور خیران در حوزه میراث فرهنگی علاوه بر تقویت زساخت های گردشگری این استان کمبود سرانه فضاها، زیرساخت ها، آثار نیازمند بازسازی و بازارچه های صنایع دستی و مواد اولیه را کاهش می دهد.

خبرنگاران حضور خیران سبب تقویت زیرساخت های گردشگری سیستان و بلوچستان می گردد

علیرضا جلال زایی روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار وبلاگ حرف دل اظهارداشت: حبیب الله دهمرده نماینده مردم حوزه انتخابیه زابل در مجلس شورای اسلامی به وسیله وزرات میراث فرهنگی، توریستی و صنایع دستی ایجاد مجمع خیران میراث فرهنگی منطقه سیستان را پیگیری نموده و این طرح در حال صحت سنجی توسط این وزارتخانه است.

وی بیان نمود: منطقه سیستان به عنوان بهشت باستان شناسان چشم انداز مناسب و روشنی برای آن ترسیم شده در حالیکه نبود بودجه کافی سبب شده تا از این ظرفیت ها به خوبی استفاده نگردد و قطعا حضور خیران در این بخش سبب شکوفایی توریستی در منطقه خواهد شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، توریستی و صنایع دستی سیستان و بلوچستان گفت: این مجمع برای نخستین بار در منطقه سیستان قرار است ایجاد گردد و شماره حساب و اساسنامه آن همانند خیران مدرسه ساز تدوین می گردد.

وی توضیح داد: با حضور مجمع و یا موسسه خیریه به طور قطع زیرساخت، تاسیسات و بازسازی آثار باستانی منطقه سیستان شروع می گردد و تحولی در حوزه میراث فرهنگی، توریستی و صنایع دستی رخ خواهد داد.

جلالزایی تاکید نمود: این مجمع به عنوان الگو تعریف و در اختیار وزارت میراث فرهنگی، توریستی و صنایع دستی قرار می گیرد و چشم انداز روشنی برای آن تعریف و در نهایت به سطح کشور و در صورت احتیاج به دیگر نقاط جهان ارائه می گردد.

به گزارش وبلاگ حرف دل سیستان و بلوچستان سرزمینی وسیع از پیکره ایران اسلامی، متمدن به فرهنگ است که سیر و سیاحت در طبیعت، تاریخ و سرگذشت اجتماعی اقوام و آثار تاریخی، فرهنگی، اساطیر و مشاهیر آن از نزدیک، ایرانی را به شناخت بیشتر از خود و غیر ایرانی را به شناخت از اندیشه و فکر فرزندان این مرز و بوم در گذر زمان می رساند.

این سرزمین اساطیری از 2 ناحیه شمال و جنوب تشکیل شده است، سیستان امروزی با قدمتی افزون بر پنج هزار سال، قسمت شمالی استان را در برمی گیرد و بلوچستان، همان جا که سالها قبل از کوچ قوم بلوچ، اسکندر مقدونی به عنوان راستا بازگشت خود از هند انتخاب کرد، ناحیه جنوبی این سرزمین از زاهدان تا آبهای نیلگون دریای عمان را شامل می گردد.

سواحل زیبای ماسه ای و صخره ای، آثار تاریخی شهر سوخته و قلعه های باستانی، آب و هوای سرد و گرم، آبشارها و چشمه های آب گرم، باغات میوه های سردسیری و گرراستای، نخیلات و مرکبات، غارها، رودخانه های سرسبز و پرآب، سنگ نگاره ها، محوطه های تمدنی و تاریخی بخشی از جاذبه های تاریخی و توریستی در سطح استان سیستان و بلوچستان است.

همچنین در کنار جاذبه های دیدنی و تاریخی سه بخش توریستی سلامت، تندرستی و درمانی از جمله ظرفیت ها و توانمندی های ارزشمند و بی نظیر سیستان و بلوچستان است که می تواند زمینه ساز جذب توریست و رونق و توسعه این صنعت در منطقه گردد.

وجود بیمارستان مجهز و عظیم چشم پزشکی زاهدان و صندلی این مرکز از نظر درمان و تربیت نیروهای تخصصی و فوق تخصص در کشور و منطقه، دانشگاهها و دانشکده های علوم پزشکی در زابل، زاهدان، ایرانشهر و چابهار ظرفیت های بسیار مهمی برای جذب توریست هستند، علاوه بر این حضور تمامی گروههای فوق تخصصی سوای از گروه چشم پزشکی در گروه های دیگر نظیر اطفال، دندانپزشکی و قلب نیز توانایی های شایسته ای دارد.

وجود چشمه های آب معدنی گرم در منطقه تفتان و بزمان و مناطق بکر و آرام با آب و هوای تمیز و لطیف و سواحل زیبا که می تواند برای هر انسانی آرامش بخش باشد، سیستان و بلوچستان را به مرکز تندرستی و آرامش تبدیل نموده و این ظرفیت ها زمینه ساز جذب توریست شده است.

وجود گل فشان های متعدد در خاش و چابهار، بیمارستانهای مجهز با نیروهای تخصصی و فوق تخصصی در بخش های مختلف درمانی نیز قابلیت جذب توریست در این حوزه را دارد که می توان از این ظرفیت های بی نظیر در توسعه و پیشرفت استان هر چه بیشتر بهره گرفت.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران حضور خیران سبب تقویت زیرساخت های گردشگری سیستان و بلوچستان می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران حضور خیران سبب تقویت زیرساخت های گردشگری سیستان و بلوچستان می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید