خوی، نزدیکترین نقطه ارتباطی ایران و اروپا

به گزارش وبلاگ حرف دل، در تبادلات تجاری و مالی بین ایران و اروپا بعنوان نزدیکترین راستا زمینی و ریلی کشور به اروپا شهرستان خوی در آذربایجان غربی است.

خوی، نزدیکترین نقطه ارتباطی ایران و اروپا

شهرستان خوی در نقطه شمال غرب کشور قرار گرفته است و دومین شهر پرجمعیت آذربایجان غربی بعد از ارومیه محسوب می گردد. به لحاظ تاریخی خوی در جهت اصلی شاهراه جاده ابریشم قرار داشته و به وسیله شهرستان خوی کاروان های تجاری و مسافری کشورهای آسیایی و هند و ماچین به ملیت ها و کشورهای اروپا متصل شده و مبادلات مالی، تجاری و فرهنگی انجام می دادند.

رضا حسینی، معاون هماهنگی امور مالی و توسعه منابع استاندار آذربایجان غربی با اشاره به ظرفیت ها و پتانسیل های ارزشمند خوی بیان نمود که وجود مرز رازی پتانسیل ارزشمندی به عنوان نزدیکترین جهت ارتباطی زمینی و ریلی کشور به اروپا است که می تواند نقش بسزایی در توسعه استان ایفا نماید.

وی با بیان اینکه با دریافت مجوز ایمیدرو برای توسعه صنعت نساجی خوی از وزارت صنعت و معدن، مقدمات حضور سرمایه گذاران ترکیه ای در خوی فراهم شده است، توضیح داد:

شهرستان خوی با اجرای این پروژه در مدت 2 ماه تبدیل به قطب نساجی کشور خواهد شد که نقش موثری در فراوری و اشتغال منطقه خواهد داشت.

سیدتقی کبیری، نماینده خوی در مجلس شورای اسلامی نیز در این زمینه گفت براساس قرار گرفتن خوی در جهت اصلی جاده ابریشم و موقعیت تاریخی چندین سال است که کوشش می کنیم سابقه تمدنی، تجاری، مالی و فرهنگی خوی به برترین وجه ممکن آن احیا گردد.

وی در ادامه توضیح داد:

احداث پایانه بزرگ مسافری و تجاری رازی، الحاق خوی به منطقه ها آزاد تجاری کشور و قرار گرفتن جاده خوی - قطور در ردیف بودجه ملی دوبانده کردن جاده خوی-ایواوغلی بخشی از این کوشش ها برای احیای تمدن تاریخی، تجاری و مالی و فرهنگی خوی در دوره های جاده ابریشم است.

کبیری بیان نمود که در حال حاضر شهرستان خوی در بخش های مالی، کشاورزی، فرهنگی، علمی، مذهبی، تاریخی، مرزی و حمل و نقل دارای ظرفیت های ارزشمندی است که در نظر داریم برای توسعه منطقه از این زیر ساخت ها و مزیت ها استفاده مطلوب و بهینه داشته باشیم.

کریستو یولنداکوف، سفیر بلغارستان در ایران با اشاره به ظرفیت های خوی در زمینه های صنعتی، تاریخی و میراثی گفت نزدیکترین جهت ارتباط ریلی و زمینی به اروپا شهرستان خوی است و دروازه ورود به اروپا و نزدیکترین کشور اروپایی به شهر خوی و کشور ایران کشور بلغارستان است.

وی با بیان اینکه با برنامه ریزی ها و هماهنگی های موثر می توان شاهد تجارت مستقیم مردم خوی با بلغارستان و کشورهای اروپایی بود، توضیح داد:

با توجه به اینکه بلغارستان در سطح اروپا دارای دو اسکله بزرگ تجاری و مالی است می توان برای صادرات کالاهای ایرانی به کشورهای اروپایی از این ظرفیت استفاده کرد.

عکاس عکس کاور: (ایوب فارابی)

منبع: کجارو / خبرگزاری ایسنا

به "خوی، نزدیکترین نقطه ارتباطی ایران و اروپا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خوی، نزدیکترین نقطه ارتباطی ایران و اروپا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید