صید پول از استخر های دومنظوره، کشاورزان ماهی بیاورند

به گزارش وبلاگ حرف دل، پرورش ماهی در استخر های دو منظوره، دو سر سود است؛ کشاورزان خراسان جنوبی هم ماهی پرورش می دهند و هم آب غنی شده استخر را روانه زمین ها می نمایند.

صید پول از استخر های دومنظوره، کشاورزان ماهی بیاورند

مدتی است که در خطه کویری خراسان جنوبی ماهی های گرمابی و سردآبی پرورش می یابند به طوری که هم اکنون 672 نفر در استان استخر پرورش ماهی دارند.

اهالی خراسان جنوبی علاقه خاصی به پرورش ماهی دارند و در زیر آفتاب سوزان، ماهی های زیادی را در استخر ها و حتی بند های خاکی خود پرورش می دهند.

این استان کویری با آن که از دریا ها دور است و رودخانه دائمی نیز ندارد، اما به علت داشتن آب های شور که مورد علاقه برخی آبزیان است، فرصت مناسبی را برای پرورش و فراوری ماهی پیش روی بهره برداران این صنعت قرار می دهد.

صید 101 تن ماهی از دل کویر

هم اکنون 782 استخر دومنظوره در استان وجود دارد که ماهی های سردآبی و گرمابی در این استخر ها در حال پرورش است که پارسال از این استخر ها 65 تن و 500 کیلوگرم ماهی سردآبی و 36 تن ماهی گرمابی صید شده است.

در کناراستخر های دومنظوره نیز 9 سد استان برای پرورش ماهیان گرمابی استفاده می شوند به طوری که پارسال 461 تن ماهی گرمابی از از این سد ها صید شده است.

ماهی گرمابی فراوری شده در خراسان جنوبی از نوع کپور و آمور و سردابی از نوع قزل آلا است که ماهی کپور به استان های سیستان و بلوچستان و خوزستان ارسال می گردد.

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی در مورد صید ماهی درسال جاری گفت: هزار و 27 تن ماهی گرمابی و سردآبی در 6ماهه نخست سال جاری در استخر های دو منظوره کشاورزی استان فراوری شد که 60 تن انواع ماهی سردآبی و 967 تن انواع ماهی گرم آبی بوده است.

سورگی اضافه کرد: این اندازه نسبت به پارسال که 950 تن بود 77 تن افزایش داشته است.

بیشتر بخوانید

  • صید رزق و روزی در دل کویر
  • عایدی 53 میلیارد تومانی خراسان جنوبی از پرورش ماهی

  • فراوری ماهی در دل کویر، فرصتی تازه در اقتصاد کشاورزی

او با بیان اینکه روند فراوری ماهیان در استان افزایشی است اظهار کرد: شهرستان های طبس، قاین، بشرویه و نهبندان به ترتیب بیشترین پرورش ماهی در استان هستند.

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی توضیح داد: با وجود اینکه در استان درگیر تنش آبی هستیم، اما بازهم در پرورش ماهی پیشرو هستیم و پیروز به پرورش ماهی در این استان شده ایم.

یک تیر و 2 نشان پرورش ماهی در استخر های دو منظوره

حالا در خراسان جنوبی در کنار پرورش ماهی در استخرها، کشاورزان نیز پای کار آمده اند و در استخر ها و بند های خاکی خود ماهی نیز پرورش می دهند.

اکبری از کشاورزان شهرستان نهبندان به ما می گوید: چند سالی است که تصمیم به پرورش ماهی در بند خاکی خود گرفته ام، با اینکه از دور و نزدیک شنیده بودم که سود زیادی دارد، اما به عینه ندیده بودم تا اینکه خودم در این بند خاکی ماهی ریختم.

او با اشاره به اینکه پارسال در نهبندان باران بسیار خوبی بارید، اضافه کرد: از استان تهران بچه ماهی ها را به قیمت هزار و 200 تومان به نهبندان آوردم و داخل بند خاکی خود آن ها را پرورش داده ام و تقریبا یک ماه پیش آن ها را در شهر های نهبندان و زاهدان و زابل به فروش رساندم.

این شهروند نهبندانی می گوید: کار من کشاورزی است، اما سال جاری حدود 10 هزار ماهی گرمابی با وزن نزدیک به 2 کیلو به قیمت کیلویی 60 هزار تومان به فروش رساندم و خداروشکر سود خوبی نموده ام.

به علت آنکه آب موجود دربند خاکی از سیلاب است دیگر حتی ماهی ها احتیاج به غذا هم ندارند، زیرا مواد سیلاب احتیاج غذایی ماهی را تأمین می نماید و یا اگر فرد بخواهد غذا هم به ماهی بدهد با اندازه کمی می تواند احتیاج ماهی را رفع کند.

این کشاورز نهبندانی در مورد محصولات هندوانه و خربزه کاشته شده در پایین دست بند خاکی خود نیز اینچنین گفت: خداروشکر سال جاری شرایط هندوانه و خربزه نیز خوب شده است، زیرا کود ماهی یا همان اوره موجود در فضولات ماهی باعث افزایش عملکرد در فراوری محصولات کشاورزی می گردد.

پیشنهاد این کشاورز به افرادی که دارای بند خاکی هستند این است که در زمان بارندگی اگر تصمیم به پرورش ماهی بگیرند در خاتمه نتیجه خوبی خواهند گرفت، زیرا پرورش ماهی در استخر کشاورزی، از هر دو سر سود است، زیرا در خاتمه، هم محصول با کیفیت تری برداشت می نمایند و هم می توانند ماهی های پرورش یافته را به فروش برسانند.

پرورش دهندگان ماهی احتیاج به حمایت دولت دارند

سازمان جهاد کشاورزی سال های گذشته، غذای یارانه ای برای ماهی ها را توزیع می کرد، اما سال جاری توزیع غذای یارانه ای ماهی صورت نگرفته است.

حسینی یکی از پرورش دهندگان ماهی استان می گوید: 5 سال است که ماهی سردآبی در یک استخر پرورش می دهم و تقریبا راضی هستم، اما قیمت غذا های ماهی سرسام آور شده است و احتیاج به غذای یارانه ای برای ماهی ها داریم.

در مورد قیمت ماهی و توزیع نشدن غذا ماهی از پرسیدیم که او گفت: قیمت خوراک ماهی فرق دارد برخی از غدا ها شاید 200 گرم آن 75 هزار تومان باشد وآنقدرهم جوابگوی احتیاج غذایی ماهی نیست و برای فرد پرورش دهنده هم صرفه ندارد.

در این میان اگر جهاد کشاورزی پای کار بیاید و غذای یارانه ای ماهی را مانند قبل توزیع کند و سهمیه شان را بیشتر کند بدون شک پرورش دهندگان ماهی در استان نیز افزایش می یابند و سود بیشتری هم خواهند برد.

در کنار کشاورزی، ماهی پرورش دهید

هم اکنون 672 پرورش دهنده ماهی در استان فعالیت می نمایند و احتیاج است تا مردم به خصوص کشاورزان بیشتر به سمت سوی پرورش ماهی در کنار استخر ها و بند های خاکی خود بروند.

پرورش ماهی صرفاً در یک استخر در خراسان جنوبی که جزو یکی از استان های کویری و کم آب است به صرفه نیست و احتیاج است تا از استخر های دومنظوره و بند های خاکی استفاده گردد تا بهره برداری و سود بیشتری نصیب بهره برداران آن ها گردد.

گزارش از زهرا رضوانیان

وبلاگ حرف دل خراسان جنوبی بیرجند

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "صید پول از استخر های دومنظوره، کشاورزان ماهی بیاورند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صید پول از استخر های دومنظوره، کشاورزان ماهی بیاورند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید