طرز تهیه کروسان شکلاتی کلاسیک در خانه با تمام نکات ریز و درشت

به گزارش وبلاگ حرف دل، کروسان یکی از خوراکی های اصلی صبحانه های هول هولکی در سر تا سر دنیا به حساب می آید. طرز تهیه کروسان شکلاتی طولانی و وقت گیری است که البته نتیجه فوق العاده آن همه وقت و تلاش باعث فراموشی همه آن خستگی و زحمت می شود. این خوراکی هم مانند بسیاری دیگر از خوراکی ها و شیرینی ها نوع شکلاتی هم دارد که محبوبتر از نوع ساده آن است. شاید بتوانیم برگ برنده این خوراکی محبوب را بافت ترد و کره ای منحصر به فرد آن اعلام کنیم که در کنار شکلات آب شده ترکیبی بسیار دوست داشتنی و هوس برانگیز می سازد.

طرز تهیه کروسان شکلاتی کلاسیک در خانه با تمام نکات ریز و درشت

طرز تهیه کروسان شکلاتی با زبانی بسیار ساده در ادامه این مطلب آمده است که امتحان کردن آن را به همه شما همراهان عزیز پیشنهاد می کنیم. حتما تمامی مراحل را مو به مو و مطابق دستور زیر انجام دهید تا کروسان شکلاتی خوشمزه خود را بدون هیچ دردسری آماده کنید. در ادامه با ما همراه باشید.

مواد لازم برای تهیه خمیر کروسان شکلاتی کلاسیک در خانه

  • کره دویچه مارکن کاله خرید آنلاین 60 گرم
  • آرد همه منظوره 500 گرم
  • شکر دانه ریز 50 گرم
  • نمک دو قاشق چای خوری
  • مخمر خشک فعال یک قاشق غذاخوری
  • شیر پرچرب کاله خرید آنلاین 360 میلی لیتر
  • شکلات شیری (درشت خرد شده) 120 گرم
  • پودر قند به مقدار لازم

مواد لازم برای تهیه لایه کره ای کروسان

  • کره دویچه مارکن کاله خرید آنلاین 350 گرم
  • آرد همه منظوره دو قاشق غذاخوری (16 گرم)
  • تخم مرغ بزرگ خرید آنلاین یک عدد
  • شیر پرچرب کاله دو قاشق غذاخوری

طرز تهیه کروسان شکلاتی کلاسیک در خانه با تمام نکات ریز و درشت

مرحله اول

کروسان یکی از دسرهای محبوب فرانسوی است که معمولا به عنوان صبحانه ای سریع در هتل ها و کافه ها سرو می شود. تهیه کروسان ترد و نرم کار آسانی نیست، اما کافی است نکات ریز و درشت آن را بدانید تا بتوانید یک شاهکار در آشپزخانه خود خلق کنید. اگر دوست دارید یک کروسان شکلاتی خوشمزه در خانه تهیه کنید با ما همراه باشید. برای شروع ابتدا خمیر کروسان را آماده می کنیم. برای این کار کره دویچه مارکن را از یخچال خارج کنید و بگذارید تا چند دقیقه ای در آشپزخانه بماند تا به دمای اتاق برسد. سپس کره را به چند قسمت تقسیم کنید و داخل کاسه دستگاه میکسر بریزید و چهار فنجان آرد همه منظوره را همراه با یک چهارم فنجان شکر دانه ریز و دو قاشق چای خوری نمک اضافه کنید. دقت کنید مقدارها به همان مقدار ای باشد که در قسمت مواد اولیه آمده است.

مرحله دوم

سپس به مواد داخل کاسه یک قاشق غذاخوری مخمر خشک فعال اضافه کنید و میکسر را روشن کنید تا همه مواد با سرعت کم به مدت یک دقیقه مخلوط شوند. در همین حین که مواد در حال مخلوط شدن هستند شیر پرچرب را به آرامی اضافه کنید. حالا سرعت میکسر را کمی بیشتر کنید و همه مواد را حدود پنج دقیقه مخلوط کنید تا حالت خمیری حاصل شود (اگر میکسر ندارید، مواد را به مدت پنج دقیقه با دست ورز دهید تا جایی که خمیر نرمی حاصل شود که به دستانتان نمی چسبد). پس از پنج دقیقه خمیر باید از کناره های کاسه میکسر جدا شود و در صورتی که انگشتتان را روی خمیر فشار دهید باید دوباره به حالت اولیه خود برشود. در غیر این صورت دوباره مواد را برای چند دقیقه بیشتر مخلوط کنید تا زمانی که حالت خمیری مورد نظر را مشاهده کنید.

مرحله سوم

دستانتان را کمی آردی کنید و خمیر را از کاسه خارج کنید و با دستانتان آن را به شکل یک توپ گرد دربیاورید. خمیر را روی یک ورقه پخت سیلیکونی آردپاشی شده، کاغذ روغنی مخصوص پخت آردپاشی شده یا یک سینی فر آردپاشی شده قرار دهید و آن را به آرامی با یک وردنه روی سطح کارتان پهن کنید. سپس روی خمیر را با محافظ پلاستیکی یا فویل آلومینیومی بپوشانید و به مدت 30 دقیقه داخل یخچال قرار دهید تا خمیر استراحت کند.

مرحله چهارم

پس از گذشت نیم ساعت خمیر را از یخچال خارج کنید و آن را با دست کمی باز کنید. با کمک وردنه خمیر را به شکل یک مستطیل 20 در 25 سانتی متری دربیاورید. دقت کنید که پس از هر بار باز کردن خمیر با وردنه کناره های آن را با دست به شکل مستطیل دربیاورید چون خمیر تمایل دارد به حالت بیضی باشد. این مرحله ممکن است کمی طولانی تر از مراحل دیگر باشد ولی به همان مقدار مهم تر هم است. وقتی که خمیر به مقدار مورد نظر رسید آن را دوباره با محافظ پلاستیکی یا فویل آلومینیومی بپوشانید و داخل یخچال قرار دهید تا به مدت چهار ساعت یا یک شب در یخچال استراحت کند.

مرحله پنجم

در این مرحله باید لایه کره ای را آماده کنید. بهتر است که این مرحله را حدود 35 دقیقه قبل از خارج کردن خمیر از یخچال انجام دهید چون کره باید نیم ساعت داخل یخچال بماند. در یک کاسه بزرگ با استفاده از هم زن دستی، 350 گرم کره را همراه با دو قاشق غذاخوری آرد مخلوط کنید تا نرم و یکدست شوند. این مخلوط را روی یک لایه محافظ پلاستیکی یا ورقه پخت سیلیکونی قرار دهید و آن را با استفاده از یک قاشق چوبی آن را پهن کنید تا به شکل یک مستطیل 15 در 20 سانتی متری دربیاید. سپس آن را به مدت 30 دقیقه داخل یخچال قرار دهید تا سرد و سفت شود. توجه کنید که 30 دقیقه برای استراحت لایه کره ای در یخچال کافی است و در صورتی که کره بیشتر از این در یخچال بماند زیادی سفت می شود و کار با آن سخت خواهد بود.

مرحله ششم

خمیر را از یخچال خارج کنید و روی پیشخوان تمیز کمی آردپاشی شده قرار دهید. ازآنجایی که پیشخوان معمولا خنک تر است برای کار کردن با خمیر بسیار مناسب است. لایه کره ای را هم از یخچال خارج کنید و در وسط خمیر قرار دهید. انتهای خمیر را روی آن تا کنید و با انگشتانتان لبه های خمی را ببندید. خمیر را با وردنه باز کنید تا به شکل یک خمیر 20 در 40 سانتی متری دربیاید. دوباره خمیر را تا کنید و با وردنه کمی باز کنید. این کار را تکرار کنید تا یک سوم مقدار اولیه خود شود. خمیر را برای 30 دقیقه داخل یخچال قرار دهید. سپس آن را از یخچال خارج کنید و با وردنه باز کنید و دوباره تا کنید. این کار را تکرار کنید تا کره به لایه های خمیر نفوذ کند. در نهایت خمیر را روی ورقه سیلیکونی قرار دهید و با محافظ پلاستیکی یا فویل آلومینیومی بپوشانید و و برای چهار ساعت یا یک شب داخل یخچال قرار دهید.

مرحله هفتم

خمیر را از یخچال خارج کنید و روی یک سطح آردپاشی شده قرار دهید. خمیر را با یک وردنه کمی باز کنید تا به شکل یک مستطیل 15 در 30 سانتی متری دربیاید. از آنجایی که خمیر در این مرحله بسیار سرد ماست، نیاز به زور بازوی زیادی دارد. پس از این که خمیر را به مقدار لازم باز کردید، با استفاده از یک کاتر پیتزا یا چاقو تیز خمیر را از طول به دو قسمت مساوی ببرید. سپس هر قسمت را از عرض به سه قسمت مساوی ببرید. هر مستطیل کوچک را هم از وسط به دو قسمت مساوی ببرید. بدین ترتیب 16 مستطیل مساوی کوچک خواهید داشت. حالا یک تکه خمیر را بردارید و آن را با وردنه باز کنید تا جایی که طول آن حدود 16 سانتی متر باشد. سپس مقداری از شکلات خرد شده را در ابتدای خمیر بگذارید و آن را رول کنید. این کار را با باقیمانده خمیرها هم انجام دهید.

مرحله هشتم

پس از اتمام کار، دو عدد سینی فر بردارید و کف آن را با ورقه مخصوص پخت سیلیکونی یا کاغذ روغنی مخصوص پخت بپوشانید. خمیرهای رول شده را با فاصله روی سینی قرار دهید. روی سینی را با محافظ پلاستیکی یا فویل آلومینیومی بپوشانید و سینی را کنار بگذارید تا خمیر برای یک ساعت در دمای اتاق استراحت کند.

مرحله نهم

فر را روشن کنید و درجه حرارت آن را روی 200 درجه سانتیگراد قرار دهید. محافط روی سینی ها را بردارید. زرده یک عدد تخم مرغ بزرگ را از سفیده آن جدا کنید و داخل یک پیاله بریزید. مقداری شیر به زرده اضافه کنید و با یک چنگال هم بزنید تا حالت لختی زرده از بین برود. با یک براش سیلیکونی مقداری از مخلوط زرده را به آرامی روی خمیر بمالید. سینی کروسان ها را به مدت 20 دقیقه داخل فر قرار دهید.

مرحله دهم

پس از گذشت 10 دقیقه اولیه پخت بهتر است جهت سینی را عوض کنید تا همه کروسان ها به صورت یکنواخت پخته شوند. پس از پخت، سینی را با احتیاط از فر خارج کنید و کنار بگذارید تا خنک شوند. بری خنک کردن کروسان ها می توانید آن ها روی قفسه فلزی مخصوص قرار دهید. در صورت تمایل روی کروسان های خنک شده مقداری پودر قند بریزید و آن ها را سرو کنید. نوش جان!

نکات مهم طرز تهیه کروسان شکلاتی در خانه

  • پیشنهاد می کنیم که برای باز کردن خمیر حتما آن را روی ورقه پخت سیلیکونی قرار دهید چرا که نچسب است و در هنگام کار هم جا به جا نمی شود.
  • از آن جایی که کاغذ روغنی معمولا به صورت رول شده است در هنگام باز کردن ممکن است حالت خود را حفظ کند و شما را اذیت کند. برای جلوگیری از این حالت پیش از پهن کردن کاغذ، کف سینی را با مقدار کمی آب مرطوب کنید تا کاغذ به کف سینی بچسبد.
  • در صورتی که در هنگام پخت کروسان ها از همان اول کروسان ها شروع به قهوه ای شدن کردند، درجه حرارت فر را به 190 درجه سانتیگراد کاهش دهید.
  • کروسان های پخته شده را می توانید به مدت یک هفته در یخچال نگهداری کنید. همچنین می توانید آن ها به مدت سه ماه در فریزر نگه دارید.
منبع: کتاب کاله

به "طرز تهیه کروسان شکلاتی کلاسیک در خانه با تمام نکات ریز و درشت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه کروسان شکلاتی کلاسیک در خانه با تمام نکات ریز و درشت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید