متروی پرند در محاق

به گزارش وبلاگ حرف دل، در شرایطی که انتظار می رود طبق توافقنامه ها و برنامه ریزی های انجام شده، فاز نخست پروژه متروی پرند تا قبل از خاتمه سال 1401 به بهره برداری برسد، با توجه به عمل نکردن شرکت شهر نو پرند به تعهدات و وظایف محول شده، اکنون این موضوع در هاله ای از ابهام قرار گرفته است.

متروی پرند در محاق

به گزارش وبلاگ حرف دل، درحالی که تکمیل این خط می تواند اندازه قابل توجهی از 40هزار سفر روزانه خودرو از سمت پرند به تهران را کاهش دهد. به همین دلیل، همچنان بسیاری از اهالی پرند مجبورند برای کسب وکار، هر روز با خودروی شخصی یا مسافربری راستا پرخطری را در پیش بگیرند که سالانه بستر صدها تصادف مرگبار است. بحث افزایش آلودگی هوا، مصرف سوخت و استهلاک هم که جای خود دارد.

سال گذشته شهرداری تهران، وزارت راه و شهرسازی و وزارت کشور تفاهم کردند وزارت راه و شهرسازی به عنوان کارفرما، مبلغ 750میلیارد تومان تامین و به پروژه تزریق کند. در مقابل شهرداری تهران و شرکت مترو هم به عنوان مجری طرح متعهد شدند تا یک سال پس از دریافت بودجه کامل، متروی پرند را تکمیل نموده و آماده بهره برداری تحویل کارفرما دهند. در ادامه شرکت عمران شهر تازه پرند نیز به عنوان یکی از زیرمجموعه های وزارت راه و شهرسازی، مکلف شد تا پروژه را تامین مالی نموده و 750میلیارد تومان قید شده در تفاهمنامه را اسفندماه 1400به پیمانکار پروژه پرداخت کند؛ تعهدی که هنوز انجام نشده و چرایی آن، اکنون یکی از سؤالات اهالی پرند و شرکت مترو است. با وجود این، شرکت متروی تهران و پیمانکار پروژه سعی می نمایند هرطور شده پروژه را پیش ببرند اما به قول مجری کار، تا کجا می توان این شکلی جلو رفت؟!

واگذاری زمین به جای پول نقد

سال گذشته شرکت عمران شهر تازه پرند با عنوان اینکه بودجه کافی برای تامین و پرداخت نقدی750میلیارد تومان ندارد، بیان کرد معادل این مبلغ، 25هکتار زمین تغییر کاربری یافته و با قیمت کارشناسی به روز را تحویل می دهد تا پیمانکار براساس آن برای خرید تجهیزات مورد احتیاج پروژه از شرکت های خارجی اقدام کند؛ آن هم در شرایطی که خرید تجهیزات بین راهی خط مترو از شرکت های خارجی به دلایل تحریم ها، دست کم بین 5 تا 6 ماه زمان لازم دارد و مراحل مختلف ثبت سفارش، خرید (پرداخت و واریز پول)، ساخت، انتقال به کشور و نصب را شامل می گردد. با وجود چنین ملاحظاتی، نخستین خلف وعده شرکت عمرانی پرند پس از تغییر کاربری زمین رخ داد و برخلاف توافق اولیه، تصمیم گرفتند به جای تحویل 25هکتار زمین کارشناسی شده، خودشان رأسا اقدام به فروش زمین نموده و از این طریق بودجه 750میلیارد تومانی را به صورت نقدی به پروژه تزریق نمایند. به این ترتیب برخلاف برنامه اولیه در اسفند 1400بودجه موردنظر به پروژه متروی پرند تزریق نشد.

تغییر نظر بعد از 3ماه معطلی

پس از گذشت چند ماه و در خرداد 1401بود که موضع و سیاست شرکت عمران شهر تازه پرند درباره فروش زمین تغییر کرد و تصمیم گرفتند تا طبق توافق قبلی بودجه 750میلیارد تومانی را در قالب واگذاری زمین به پیمانکار پرداخت نمایند، اما این هم خاتمه کار نبود! کارشناسی و ارزشگذاری کارشناسان شرکت عمران شهر تازه پرند در معین ارزش بیش از 200 قطعه زمین آماده واگذاری با کارشناسی و قیمت گذاری کارشناسان شرکت پیمانکار همخوانی نداشت و این موضوع باعث شد تا برای حل این اختلاف بازهم مدت زمان بیشتری از دست برود. جالب اینکه نهایتا معین شد کارشناسی و ارزشگذاری صورت گرفته از طرف شرکت عمران شهر تازه پرند دقیق نبوده است.

معین شرط با وجود منع قانونی

این شرکت برای پرداخت 750میلیارد تومان در قالب واگذاری زمین، شرطی را پیش پای پیمانکار قرار داده که براساس آن شرکت پیمانکار باید ابتدا خودش هزینه نموده و پس از آوردن صورت شرایط به ازای هزینه صورت گرفته، به تناوب و قطعه قطعه زمین دریافت کند! مسعود درستی، مدیرعامل شرکت متروی تهران در این ارتباط می گوید: شرکت پیمانکار تا به امروز حدود 300میلیارد تومان از خودش هزینه نموده و از کارفرما طلب دارد و در این شرایط هزینه کرد بیشتر از بودجه خودش و ارسال صورت شرایط یا فاکتور به امید دریافت یک قطعه زمین توجیه منطقی و مالی ندارد. گویا شرکت شهرتازه پرند در پاسخ به مطالبات 300میلیارد تومانی پیمانکار، وعده تسویه این مبلغ همراه با صورت شرایط های ارائه شده را داده است!؟

به گفته او این موضوع باعث شده تا با گذشت حدود 7ماه از آغاز سال تازه، تعهدی که قرار بود در اسفند سال گذشته محقق گردد، تا به امروز کان لم یکن شده و حتی یک قطعه زمین یا یک ریال بودجه نقدی هم به پروژه متروی پرند تزریق نگردد. درستی می گوید: هرچند مانند موانع و مسائل قبلی، کوشش برای حل و فصل این مورد تازه هم در جریان است، اما با توجه به زمانبر بودن فرایند ثبت سفارش تجهیزات بین راهی از شرکت های خارجی، بعید است فاز اول پروژه متروی پرند طبق وعده و قول های داده شده، با وجود پشت سر گذاشته شدن مرحله تست سرد، تا قبل از خاتمه سال 1401تکمیل شده و به بهره داری برسد. بنابراین به نظر می رسد که شرکت عمران شهر تازه پرند انتظار دارد شهرداری تهران با توجه به قول هایی که برای تکمیل این پروژه داده است، از بودجه خودش هزینه کند. درصورتی که شهرداری تهران در این زمینه منع قانونی دارد. علاوه بر این، شهرداری تهران به لحاظ ردیف بودجه ای امکان پرداخت هزینه های تکمیل چنین ابر پروژه ای در خارج از محدوده شهری را ندارد. در این شرایط باید دید تدبیر کارفرمای پروژه برای حل و فصل این مشکل تازه چه خواهد بود؟

منبع: همشهری آنلاین

به "متروی پرند در محاق" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "متروی پرند در محاق"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید