گلکسی A25 سامسونگ در مقابل ردمی نوت 12 پرو شیائومی؛ میان رده های ارزشمند بازار

به گزارش وبلاگ حرف دل، در این مقاله، قصد داریم دو گوشی هوشمند خوش قیمت و محبوب در بازار میان رده از کمپانی سامسونگ و شیائومی، یعنی گلکسی A25 و ردمی نوت 12 پرو شیائومی را مقایسه و آنالیز کنیم. با اینکه این دو گوشی از لحاظ قیمتی با تفاوت اندکی در بازار عرضه می شوند، اما از نظر مشخصات فنی و ویژگی هایی که به کاربران پیشنهاد می دهند، تفاوت های هیجان انگیزی دارند. در نتیجه، آگاهی از این تفاوت ها قبل از خرید می تواند به شما یاری کند تا برترین انتخاب را برای خود انجام دهید. بنابراین، اگر قصد خرید یک گوشی هوشمند با کیفیت و با بودجه حدود 13 میلیون تومان را دارید، در مقاله مقایسه A25 با ردمی نوت 12 پرو با ما همراه باشید.

گلکسی A25 سامسونگ در مقابل ردمی نوت 12 پرو شیائومی؛ میان رده های ارزشمند بازار

مقایسه مشخصات فنی گلکسی A25 سامسونگ در برابر ردمی نوت 12 پرو شیائومی در یک نگاه

سامسونگ در ادامه روند به روزرسانی گوشی های هوشمند سری A خود در دی ماه 1402 به سراغ عرضه گلکسی A25 رفته و آن را به عنوان جانشین گوشی پرفروش و محبوب گلکسی A24 در اختیار کاربرانش قرار داده است. این گوشی نسبت به نسل قبلی خود با پیشرفت های قابل ملاحظه ای همراه شده و همین نیز ارزش خرید آن را در این رده قیمتی بالا می برد. در سوی مقابل، ردمی نوت 12 پرو، گوشی قدرتمند و مجذوب نماینده شیائومی در سال 2022 است که با ویژگی های بسیاری خوبی که دارد، توانسته جزو پرفروش ترین گوشی های میان رده در بازار باشد. در ادامه نگاهی خواهیم انداخت به مشخصات فنی این دو گوشی هوشمند.

نام محصولگلکسی A25 سامسونگردمی نوت 12 پرو شیائومی
تاریخ رونمایی و عرضه11 دسامبر 2023 (4 دی ماه 1402)27 اکتبر 2022 (5 آبان 1401)
ابعاد و وزن161 در 76.5 در 8.3 میلی متر - 197 گرم8 در 76 در 163 میلی متر - 187 گرم
کیفیت ساخت بدنهفریم و پنل پشتی از جنس پلاستیک باکیفیتفریم پلاستیکی و پنل پشتی از جنس شیشه
استاندارد محافظتیIP53 - مقاوم در برابر قطرات آب و گرد و غبارIP53 - مقاوم در برابر قطرات آب و گرد و غبار
نوع و میزان نمایشگرSuper AMOLED و 6.5 اینچیAMOLED و 6.67 اینچی
وضوح، چگالی و رفرش ریت2340 × 1080 پیکسل - 396 پیکسل بر هر اینچ- حداکثر روشنایی 1000 نیت2400 × 1080 پیکسل - 395 پیکسل بر هر اینچ - حداکثر روشنایی 900 نیت
نسبت صفحه به بدنه%84.2%86.7
محافظ صفحهنداردگوریلا گلس 5
سیستم عامل/رابط کاربریاندروید 14 / One UI 6اندروید 12 / MIUI 13
نام و مشخصات پردازندهپردازنده 5 نانومتری اگزینوس 1280 همراه با پردازنده گرافیکی Mali-G68 - شامل 2 هسته 2.4 گیگاهرتز Cortex-A78 و 6 هسته 2.0 گیگاهرتز Cortex-A55پردازنده 6 نانومتری Dimensity 1080 پلاس همراه با پردازنده گرافیکی Mali-G68 MC4 - شامل 2 هسته 2.6 گیگاهرتز Cortex-A78 و 6 هسته 2.0 گیگاهرتز Cortex-A55
ترکیب رم و حافظه داخلی

128 گیگابایت حافظه داخلی و 6 گیگابایت حافظه رم

128 گیگابایت حافظه داخلی و 8 گیگابایت حافظه رم

256 گیگابایت حافظه داخلی و 8 گیگابایت حافظه رم

128 گیگابایت حافظه داخلی و 6 گیگابایت حافظه رم

128 گیگابایت حافظه داخلی و 8 گیگابایت حافظه رم

256 گیگابایت حافظه داخلی و 8 گیگابایت حافظه رم

256 گیگابایت حافظه داخلی و 12 گیگابایت حافظه رم

دوربین اصلی50 مگاپیکسلی اصلی با فوکوس اتوماتیک، با تشخیص فاز، لرزش گیر اپتیکال و با گشودگی دیافراگم f/1.850 مگاپیکسلی اصلی با گشودگی دیافراگم f/1.9 و پشتیبانی از لرزشگیر اپتیکال
دوربین دومدوربین 8 مگاپیکسلی اولترا واید با گشودگی دیافراگم f/2.2دوربین فوق عریض 8 مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/2.0 و زاویه دید 120
دوربین سومدوربین 2 مگاپیکسلی ماکرو با گشودگی دیافراگم f/2.4ماکرو 2 مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/2.4
کیفیت فیلم برداری دوربین اصلی 4K با سرعت 30 فریم بر ثانیه - دوربین سلفی 1080P با سرعت 30 فریم بر ثانیه دوربین اصلی 4K با سرعت 30 فریم بر ثانیه - دوربین سلفی 1080P با سرعت 30 فریم بر ثانیه
دوربین سلفی13 مگاپیکسل با گشودگی دیافراگم f/2.2 16 مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/2.5
سیستم صوتیاستریواستریو
جک 3.5 میلی متریدارددارد
حسگر اثر انگشتدارد، ادغام شده با کلید پاوردارد، ادغام شده با کلید پاور
باتری و شارژر5000/255000/67
شارژر درون جعبهندارددارد
رنگ بندیمشکی، زرد و آبیمشکی، آبی، سفید و بنفش

گلکسی A25 سامسونگ در برابر ردمی نوت 12 پرو شیائومی؛ جعبه گشایی

سامسونگ همچون اپل چند سالی می شود که گوشی های هوشمند خود را بدون لوازم جانبی مورد احتیاج کاربران درون جعبه در اختیار آن ها قرار می دهد و در خصوص گلکسی A25 نیز این موضوع به همین شکل ادامه پیدا نموده است. درون جعبه این گوشی هوشمند به جز خود گوشی، سوزن سیم کارت، دفترچه راهنما و کابل USB-C لوازم جانبی خاص دیگری دیده نمی شود و کاربران باید به صورت جداگانه برای خرید شارژر این محصول اقدام نمایند.

در سوی مقابل، شیائومی از رویکرد کاملاً متفاوتی نسبت به سامسونگ در امر پک کردن گوشی های هوشمند خود بهره می برد و این شرکت همیشه گوشی های خود را در هر رنج قیمتی که باشند، با لوازم جانبی درون جعبه به کاربران ارائه می دهند و ردمی نوت 12 پرو نیز از این قضیه مستثنی نیست. درون جعبه این گوشی هوشمند علاوه بر گوشی، شاهد قرارگیری شارژر، کیس محافظ سیلیکونی شفاف، کابل USB-C و سوزن سیم کارت به همراه دفترچه راهنما هستیم که تقریباً پکیج کاملی به شمار می رود.

گلکسی A25 سامسونگ در مقابل ردمی نوت 12 پرو شیائومی؛ طراحی و کیفیت ساخت

از لحاظ طراحی، ما با دو گوشی هوشمند مجذوب نماینده و فوق العاده خوش دست روبرو هستیم که کاربران وقتی آن ها را در دست می گیرند، حس و حال خوبی را تجربه می نمایند. سامسونگ برای محصول نو خود از همان زبان طراحی همیشگی خود البته با کمی تغییرات بهبودیافته تر استفاده نموده تا بار دیگر نشان دهد که به طراحی گوشی های مالی خود نیز اهمیت زیادی می دهد. طراحی این محصول برگرفته شده از طراحی سری پرچم دار گلکسی S23 به ویژه گلکسی S23 فن ادیشن است که سنسورهای دوربین در پنل پشتی به صورت جداگانه در کنار یک دیگر قرار گرفته اند. طبیعتاً با بهره گیری از این زبان طراحی تشخیص اینکه این گوشی یک میان رده است یا یک پرچم دار کمی سخت خواهد بود و کاربران حس و حال یک گوشی گران قیمت را خواهند داشت. سامسونگ در زبان طراحی نو خود که Key Island نام دارد، فریم گلکسی A25 را تخت نموده و بخش کلید های تنظیم صدا و قفل را کمی برجسته تر در نظر گرفته است.

در سوی مقابل باید به طراحی مجذوب نماینده ردمی نوت 12 پرو شیائومی نیز اشاره کنیم که از لحاظ ظاهری شاید چنین طراحی را در یک گوشی هوشمند میان رده نتوانید پیدا کنید. این گوشی شیائومی از طراحی تخت بهره می برد و همین موضوع نیز باعث شده تا ردمی نوت 12 پرو گوشی بسیار خوش دستی باشد. این محصول هم از لحاظ وزنی و هم از لحاظ ضخامت سبک تر و نازک تر از گلکسی A25 سامسونگ است و می تواند برای کاربرانی که به این مولفه هنگام خرید گوشی توجه می نمایند، انتخاب مناسبی باشد. این گوشی پنل پشتی از جنس شیشه دارد که لکه های اثر انگشت به شدت روی آن دیده می شود، اما با استفاده از یک کاور این مشکل حل خواهد شد. بعلاوه فریم جانبی این محصول از پلاستیک فراوری شده است.

سامسونگ اما برای گوشی نو خود از پوشش تمام پلاستیکی در فریم و پنل پشتی بهره برده تا ضمن سبک تر کردن وزن گوشی، قیمت آن را نیز در محدوده معقولی نگه دارد. البته پنل پشتی این محصول یک طراحی بافت دار دارد که باعث می شود در هنگام استفاده، گوشی روی دست کاربران سر نخورد. این پنل نیز لکه های اثر انگشت را به خود جذب می نماید اما نسبت به پنل شیشه ای ردمی نوت 12 شیائومی عملکرد بهتری دارد. در پنل جلویی این گوشی نیز حاشیه های نمایشگر به چشم می خورند، اما نکته مثبت اینجاست که این حاشیه ها نسبت به نسل قبلی کمی ظریف تر شده اند. در سوی مقابل، باید به حاشیه های معقول ردمی نوت 12 پرو شیائومی نیز اشاره کنیم که نسبت تصویر به بدنه به چیزی حدود 87٪ می رسد.

هر دو گوشی هوشمند شیائومی و سامسونگ گواهی مقاومت در برابر پاشش قطرات آب و گرد و غبار را دارند و از نظر با هم یکسان هستند، هر چند که انتظار می رفت که این گوشی ها حداقل گواهی IP67 را داشته باشند و بتوان از آن ها درون آب نیز استفاده کرد. حسگر اثر انگشت در هر دو گوشی در فریم کناری مورد استفاده قرار گرفته که عملکرد بسیار خوبی دارد. بعلاوه نباید تعبیه شدن جک 3.5 میلی متری صدا را در پنل بالایی گوشی شیائومی و پنل پایینی گوشی سامسونگ را از قلم بیندازیم که همچنان میان کاربران درگاه محبوبی به شمار می رود. در مجموع، این دو گوشی میان رده کیفیت ساخت بسیار بالایی دارند و کاربران از طراحی حساب شده و دقیق آن ها لذت خواهند برد.

گلکسی A25 سامسونگ در مقابل ردمی نوت 12 پرو شیائومی؛ نمایشگر و ویژگی های آن

در بخش نمایشگر، با دو گوشی هوشمندی روبرو هستیم که رقابت بسیار نزدیکی در این بخش دارند و عملکرد عالی را به کاربران ارائه می دهند، اما یک سری تفاوت ها نیز میان این گوشی در بخش نمایشگر وجود دارد که شاید بتواند به شما در اولویت بندی خرید آن ها یاری کند.

از لحاظ ابعاد نمایشگر، ردمی نوت 12 پرو شیائومی یک پنل 6.7 اینچی دارد ولی گلکسی A25 سامسونگ از یک پنل 6.5 اینچی بهره می برد. جنس پنل مورد استفاده قرار گرفته در گوشی شیائومی، AMOLED است، اما سامسونگ از پنل های Super AMOLED خود در این گوشی استفاده نموده که کیفیت به مراتب بهتری نسبت به پنل های AMOLED دارد. گوشی شیائومی محتواهای تصویری را با رزولوشن 1080 در 2400 پیکسل برای کاربران به نمایش می گذارد و این در حالی است که گلکسی A25 نیز رزولوشن تصویر 1080 در 2340 پیکسلی دارد. هر دو گوشی از نرخ رفرش ریت 120 هرتزی پشتیبانی می نمایند و اسکرول بسیار روانی را به کاربران ارائه می دهد.

از لحاظ روشنایی نمایشگر، باید به فزونی حداکثر روشنایی نمایشگر گلکسی A25 سامسونگ اشاره کنیم که تا 1000 نیت روشن می شود و برای استفاده کاربران در زیر نور شدید آفتاب کاملاً مناسب است. حداکثر روشنایی نمایشگر ردمی نوت 12 پرو نیز 900 نیت است که تفاوت چندانی با نمایشگر سامسونگ ندارد. از نظر تراکم پیکسلی نیز باز هم کفه ترازو با اختلاف ناچیز 396 به 395 پیکسل به سمت نمایشگر گوشی سامسونگ سنگینی می نماید. اما از لحاظ ویژگی های نمایشگر، شیائومی عملکرد بهتری دارد و ویژگی های مجذوب نمایندهی نظیر Dolby Vision و HDR10+ در آن تعبیه شده است. بعلاوه این گوشی شیائومی از محافظ نمایشگر گوریلا گلس 5 بهره می برد که گوشی سامسونگ فاقد آن است و که ضرورت استفاده از محافظ نمایشگر را به کاربران این گوشی گوشزد می نماید.

گلکسی A25 سامسونگ در مقابل ردمی نوت 12 پرو شیائومی؛ ویژگی های سخت افزاری و نرم افزاری

از لحاظ ویژگی های سخت افزاری، هر دو گوشی سامسونگ و شیائومی در شرایط بسیار مناسبی قرار دارند. سامسونگ برای گلکسی A25 خود از پردازنده 5 نانومتری اگزینوس 1280 استفاده نموده که پیش تر در گوشی هایی نظیر گلکسی A33 نیز شاهد استفاده از آن بوده ایم. در کنار این تراشه، پردازنده گرافیکی Mali-G68 به انجام وظیفه می پردازد. بعلاوه باید به 6 یا 8 گیگابایت حافظه رم و 128 یا 256 گیگابایت حافظه داخلی نیز اشاره کنیم که کاربران می توانند با استفاده از کارت حافظه میکرو SD، فضای ذخیره سازی این گوشی را افزایش دهند. به لطف این پردازنده، گوشی نو سامسونگ در اجرای اپلیکیشن های سبک عملکرد بسیار خوبی دارد و بازی هایی مثل Temple Run و Subway Surf را بدون هیچ مسئله ای اجرا می نماید. بعلاوه عملکرد این گوشی در اجرای بازی های سنگین با تنظیمات گرافیکی پایین نیز مناسب است و صرفاً فقط گرمای زیادی در حین آن فراوری می نماید که باز هم برای این گوشی طبیعی به شمار می رود.

در سوی مقابل باید به پردازنده 6 نانومتری Dimensity 1080 مدیاتک گوشی ردمی نوت 12 پرو شیائومی اشاره کنیم که در کنار پردازنده گرافیکی Mali-G68 MC4 امورات این گوشی را انجام می دهند و 6 یا 8 یا 12 گیگابایت حافظه رم و 128 یا 256 گیگابایت حافظه داخلی نیز آن ها را همراهی می نمایند. پردازنده این گوشی در اجرای اپ های سبک عملکرد پایداری دارد و این پایداری را حتی در اجرای اپ های سنگین نیز حفظ می نماید. بعلاوه در حین استفاده سنگین، این گوشی خیلی داغ نمی شود و این خبر بسیار خوبی خواهد بود. اما خبری از درگاه کارت حافظه میکرو SD در این گوشی نیست.

گلکسی A25 سامسونگ با سیستم عامل اندروید 14 و رابط کاربری One UI 6 روانه بازار شده که قابلیت های بسیار مجذوب نمایندهی دارد. سامسونگ وعده چهار ارتقای نرم افزاری بزرگ اندروید و پنج سال ارائه پک های امنیتی را به این گوشی هوشمند داده و این یعنی گلکسی A25 5G می تواند تا اندروید 18 را دریافت کند و تا سال 2028 از حفره های امنیتی در امان باشد. در سوی مقابل، ردمی نوت 12 پرو شیائومی که قدیمی تر از گوشی سامسونگ است، با سیستم عامل اندروید 12 و رابط کاربری MIUI 13 در اختیار کاربران قرار گرفته که شیائومی آن را به مدت دو سال از لحاظ نرم افزاری و چهار سال از لحاظ امنیتی پشتیبانی خواهد نمود و این یعنی که اندروید 14، آخرین اندروید این گوشی مجذوب نماینده خواهد بود.

گلکسی A25 سامسونگ در مقابل ردمی نوت 12 پرو شیائومی؛ سیستم دوربین

گلکسی A25 سامسونگ و ردمی نوت 12 پرو شیائومی در مقوله دوربین نیز رقابت بسیار نزدیکی به یک دیگر دارند و ویژگی های خوبی را در اختیار کاربران قرار می دهند. گوشی سامسونگ از یک سنسور 50 مگاپیکسلی اصلی که گشودگی دیافراگم f/1.8 دارد بهره می برد و مجهز به حسگر لرزشگیر اتوماتیک (OIS) و تشخیص فوکوس اتوماتیک نیز است. این سنسور دوربین در نور روز عملکرد بسیار خوبی دارد و عکس های با شارپنس بالایی می توانید با آن ثبت کنید. در شب نیز کیفیت عکس ها به حد قابل قبول می رسد. در سوی مقابل، سنسور 50 مگاپیکسلی ردمی نوت 12 پرو شیائومی نیز عملکرد مناسبی در نور روز دارد، اما کیفیت عکس ها در نور شب چندان رضایت بخش نیست.

سنسور اولترا واید 8 مگاپیکسلی و یک ماکرو 2 مگاپیکسلی در پنل پشتی گلکسی A25 سامسونگ به چشم می خورد. سنسور اولترا واید پهنای مناسبی از محیط را در عکس به ثبت می رساند که اگرچه کیفیت آن به پای دوربین اصلی نمی رسد، اما باز هم می تواند کاربران را راضی نگه دارد. از دوربین ماکروی این گوشی انتظار چندانی نمی رود، اما در مجموع عملکرد بد یا ناامید نماینده ای ندارد. شیائومی نیز در پنل پشتی خود همچون گوشی سامسونگ از سنسور 8 و 2 مگاپیکسلی اولترا واید و ماکرو استفاده نموده که سنسور اولترا واید آن عملکرد قابل قبولی دارد، اما دوربین ماکروی آن بیشتر نقش یک سنسور فانتری را ایفا می نماید و عملاً تعریفی ندارد.

سنسور سلفی 13 مگاپیکسلی برای گلکسی A25 در نظر گرفته شده که با استفاده از آن سلفی های بسیار باکیفیتی می توانید بگیرید، اما سنسور 16 مگاپیکسلی سلفی شیائومی ردمی نوت 12 پرو عملکردی در حد قابل قبول دارد. خوشبختانه قابلیت فیلم برداری 4K با سرعت 30 فریم بر ثانیه در هر دو گوشی دیده می شود.

گلکسی A25 سامسونگ در برابر ردمی نوت 12 پرو شیائومی؛ باتری و شارژدهی

گلکسی A25 سامسونگ و ردمی نوت 12 پرو شیائومی هر دو از یک باتری 5000 میلی آمپر ساعتی به عنوان منبع تغذیه استفاده می نمایند و می توانند با یک بار شارژ حداقل یک روز در استفاده سنگین به شما شارژدهی ارائه دهند. اما تفاوت اصلی آن ها، در این بخش به سرعت شارژ برمی شود. گوشی سامسونگ از حداکثر سرعت شارژ 25 واتی پشتیبانی می نماید و این در حالی است که گوشی شیائومی با حداکثر سرعت شارژ 67 واتی به سرعت شارژ می شود. با شارژر 25 واتی، گلکسی A25 برای فول شارژ شدن به حدود یک ساعت و 20 دقیقه زمان احتیاج دارد. اما ردمی نوت 12 پرو شیائومی در عرض حدود 50 دقیقه از صفر به صد درصد شارژ می رسد که بسیار عالی است. هیچ کدام از این دو گوشی نیز از فناوری شارژ بی سیم پشتیبانی نمی نمایند.

گلکسی A25 سامسونگ در مقابل ردمی نوت 12 پرو شیائومی؛ جمع بندی و سخن پایانی

نکات مثبت گلکسی A25 سامسونگ

  • نمایشگر باکیفیت و با حداکثر روشنایی مناسب
  • سیستم دوربین باکیفیت
  • شارژدهی مناسب
  • پردازنده کارآمد
  • رابط کاربری روان و راحت
  • پشتیبانی نرم افزاری طولانی مدت

نکات منفی گلکسی A25 سامسونگ

  • داغ کردن به هنگام اجرا بازی های سنگین
  • سرعت شارژ معمولی
  • عملکرد نسبتا ضعیف دوربین ماکرو

نکات مثبت ردمی نوت 12 پرو شیائومی

  • نمایشگر بسیار باکیفیت
  • طول عمر بالای باتری
  • عملکرد سخت افزاری عالی
  • کیفیت خوب دوربین اصلی
  • سرعت شارژ عالی

نکات منفی ردمی نوت 12 پرو شیائومی

  • دوربین های ثانویه نه چندان باکیفیت
  • دوربین سلفی ضعیف
  • پشتیبانی نرم افزاری دوساله

در مجموع، اگر سخت افزار و سرعت شارژ برای شما اهمیت دارد، باید به سراغ ردمی نوت 12 پرو بروید. اما اگر دوربین و نمایشگر باکیفیت برای شما حائز اهمیت است، گلکسی A25 سامسونگ انتخاب بهتری برای شما خواهد بود.

منبع: GSMArena

منبع: دیجیکالا مگ

به "گلکسی A25 سامسونگ در مقابل ردمی نوت 12 پرو شیائومی؛ میان رده های ارزشمند بازار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گلکسی A25 سامسونگ در مقابل ردمی نوت 12 پرو شیائومی؛ میان رده های ارزشمند بازار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید