ارسال گزارش ترک فعل دستگاه ها در مورد قانون هوای پاک به مراجع قانونی

به گزارش وبلاگ حرف دل، خبرگزاری خبرنگاران- سازمان بازرسی کل کشور طی یک نشس با حضور نمایندگان دستگاه های مسئول عملکرد دستگاه ها در اجرای قانون هوای پاک را آنالیز کرد.

ارسال گزارش ترک فعل دستگاه ها در مورد قانون هوای پاک به مراجع قانونی

به گزارش خبرگزاری وبلاگ حرف دل به نقل از روابط عمومی سازمان بازرسی کل کشور، دکتر غلام عباس ترکی معاون نظارت و بازرسی امور فراوریی سازمان بازرسی کل کشور در این نشست، ضمن تبیین اهمیت موضوع آلودگی هوا، شرایط نامناسب آلودگی هوا در کلانشهر ها به خصوص شهر تهران، گفت: انتظار داریم علاوه بر پیگیری دستگاه ها، رسانه ها و افکار عمومی نیز عمل به وظایف قانونی دستگاه های اجرایی مرتبط را مطالبه و نقد نمایند.

معاون نظارت و بازرسی امور فراوریی سازمان بازرسی کل کشور با برشمردن تکالیف دستگاه های مسئول گفت: در حال حاضر در مورد موضوع آلودگی هوا در شرایط اضطراری و آستانه بحران قرار داریم و اگر شرایط کرونا و کاهش محدودیت ها نبود، امروز در بحران واقعی قرار می داشتیم؛ بنابراین با توجه به شرایط اضطرار و مفاد قانون مدیریت بحران، احتیاجمند راهبری واحد برای پیگیری و هماهنگی بین دستگاه ها هستیم.

ترکی توضیح داد: آنالیز های سازمان بازرسی کل کشور نشان می دهد بسیاری از تکالیف قانونی دستگاه ها، اجرا نشده است. در این قانون اعتبار لازم نیز پیش بینی شده و در ماده 33 قانون هوای پاک به طور صریح معین شده است و از طرفی آنالیز های سازمان بازرسی کل کشور نشان می دهد مفاد ماده 33 مذکور و سایر مقررات در زمینه تامین بودجه و هزینه کرد به درستی و کامل محقق نشده است و ما نیز پیگیری های لازم در این زمینه را انجام خواهیم داد تا معین گردد آیا منابع، برای کنترل آلودگی هوا مورد استفاده قرار گرفته یا تخطی شده است.

وی اضافه نمود: در این قانون، سازمان حفاظت محیط زیست دو تکلیف قانونی دارد؛ یک دسته از آن ها، ناظر بر تکالیف خود دستگاه است و دسته دیگر نیز نظارت بر اجرای قانون و آیین نامه های قانونی است؛ بنابراین انتظار داریم این سازمان به هر دو وظیفه خود عمل کند و در این زمینه اخطار لازم را داده ایم.

ترکی اظهار داشت: در سال 99 و هم در امسال بازرسی های متعددی را انجام داده ایم و نشست های تخصصی در این زمینه برگزار گردیده است. به همین دلیل دستگاه های متخلف را به مراجع قانونی معرفی نموده و با احراز تخلف و ترک فعل چند دستگاه، موضوع به هیات تخلفات نهاد ریاست جمهوری اعلام شده است.

در ادامه نمایندگان دستگاه های اجرایی ضمن بیان گزارش عملکرد، نسبت به طرح دیدگاه ها، چالش های اجرای قانون از جمله؛ نبود راهبر و هماهنگ نماینده، عدم هماهنگی بعضی مفاد قانون موصوف با واقعیت های جامعه و مسایل مالی آن، عدم توازن استاندارد سوخت با استاندارد خودروها، فقدان ردیف بودجه خاص در قانون و عدم احصاء عایدی های ناشی از اجرای قانون و ... پرداختند.

بعلاوه در این نشست بعضی اساتید دانشگاه و صاحبنظران حاضر در جلسه نظر و دیدگاه های خود را در مورد راه حل های عبور از شرایط فعلی بیان کردند.

در خاتمه معاون نظارت و بازرسی امور فراوریی سازمان بازرسی کل کشور خاطر نشان کرد: گزارش مدیریتی همه دستگاه ها ارائه و مورد آنالیز قرار خواهد گرفت و در نهایت پیشنهاد ها و راه حل ها را جمع بندی خواهیم کرد.

ترکی در ادامه تاکید داشت: ذکر کاستی ها در این جلسه به معنی نادیده گفتن عملکرد دستگاه های مسئول نیست و هدف در این جلسه بیشتر تاکید بر اجرای تکالیف قانونی اجرا نشده است.

وی توضیح داد: دستگاه های مسئول در زمینه تامین بودجه و اعتبارات موضوع قانون را دنبال نمایند تا منابع موجود برای اجرای قانون هوای پاک تامین گردد.

معاون سازمان بازرسی کل کشور بعلاوه از دستگاه های ذیربط در قانون هوای پاک خواست برای ثبت اقدامات خود در سامانه پایش قانون هوای پاک اقدام نمایند.

وی تاکید نمود: نتایج آنالیز های تکمیلی در مورد اجرای تکالیف قانونی دستگاه ها را حتما پیگیری خواهیم کرد و ناگزیر هستیم اگر کوتاهی در اجرای هر بخش از قانون انجام شده باشد ضمن اعلام عمومی، به مبادی مربوط منعکس کنیم.

ترکی بعلاوه با اشاره به بین بخشی بودن تکالیف در قانون هوای پاک و معین نبودن راهبر و هماهنگ نماینده از وزارت کشور خواست با استفاده از ظرفیت های قانونی موجود نظیر قانون مدیریت بحران و شرایط اضطرار، تکالیف خود را در راستای راهبری موضوع تا حصول نتیجه دنبال کند.

وی از دستگاه های مسئول خواست عایدی های حاصل از اجرای قانون هوای پاک را تا به امروز تبیین و گزارش کاملی در این خصوص به سازمان بازرسی کل کشور ارائه نمایند.

معاون نظارت و بازرسی امور فراوریی سازمان بازرسی کل کشور در عین حال خواهان تشکیل کمیته تخصصی با حضور سازمان برنامه و بودجه، وزارت مالی و دارایی و سازمان حفاظت محیط زیست به منظور هماهنگی و تدوین شیوه نامه وصول و نحوه هزینه کرد اعتبارات و عایدی های حاصل از اجرای قانون هوای پاک شد؛ به نحوی که کلیه عایدی های ناشی از جریمه های موضوع این قانون تفکیک و در اجرای ماده 33 قانون هوای پاک در اجرای تکالیف قانونی تخصیص یابد.

وی بعلاوه از وزارت نیرو خواست ضمن تجهیز نیروگاه های مازوت سوز به تجهیزات کاهنده دی اکسید گوگرد گاز های خروجی در راستای توسعه، فراوری و عرضه انرژی های تجدید پذیر و پاک اقدام کند به نحوی که حداقل 30 درصد برق سالانه مورد احتیاج کشور از انرژی تجدیدپذیر باشد.

ارتقاء استاندارد ملی فراوری بنزین، نفت کوره و نفت - گاز و استاندارد های خودرویی، اجرای طرح کهاب با اولویت جایگاه های سوخت 8 کلانشهر کشور و تدوین و بروزرسانی استاندارد های ملی موضوع قوانین و مقررات هوای پاک خواسته ترکی از وزارت نفت و سازمان ملی استاندار بود.

در نهایت معاون نظارت و بازرسی کل کشور دستگاه های مسئول را مکلف کرد ظرف مدت دو هفته توضیحات تکمیلی از چگونگی اجرای تکالیف قانونی، چالش ها و موانع موجود را تهیه و به صورت مستند به سازمان بازرسی کل کشور ارائه نمایند.

دومین نشست علمی و تخصصی با موضوع آنالیز عملکرد دستگاه های مسئول در اجرای قانون هوای پاک (چالش ها و راه حل ها) سه شنبه گذشته با حضور نمایندگان دستگاه های مسئول از جمله سازمان حفاظت محیط زیست، وزارت کشور، وزارت راه و شهرسازی، وزارت نیرو، سازمان ملی استاندارد ایران، هدایت و رانندگی نیروی انتظامی، وزارت صمت، سازمان برنامه و بودجه، بازرسی های کل مرتبط سازمان بازرسی کل کشور (بازرسی امور جهاد کشاورزی و محیط زیست، بازرسی امور صنعت، معدن و تجارت و بازرسی امور ریاست جمهوری و امور خارجه و بازرسی امور راه و شهرسازی) و بعلاوه بعضی اساتید دانشگاهی و صاحبنظران در محل سالن کوثر سازمان بازرسی کل کشور با مدیریت معاون نظارت و بازرسی امور فراوریی سازمان برگزار گردید.

منبع: خبرگزاری آریا

به "ارسال گزارش ترک فعل دستگاه ها در مورد قانون هوای پاک به مراجع قانونی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ارسال گزارش ترک فعل دستگاه ها در مورد قانون هوای پاک به مراجع قانونی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید