خشکسالی، فراوری ماکارونی را نصف کرد

به گزارش وبلاگ حرف دل، خشکسالی، کاهش گندم دروم و افزایش هزینه های فراوری باعث کاهش فراوری و صادرات ماکارونی شده و عضو انجمن فراوریکنندگان ماکارونی از کاهش 50 درصدی فراوری این محصول خبر داده است.

خشکسالی، فراوری ماکارونی را نصف کرد

بعضی از مزارع فراوری گندم دورم تبدیل به شالیزار برنج شده و سود آوری بیشتر برنج فراوری گندم مخصوص ماکارونی و صنایع غذایی را کاهش و این صنایع را با مشکل روبرو نموده است.

سید یاسر میراحمدی، عضو انجمن صنفی کارفرمایان و فراورینمایندگان ماکارونی گفت: گندم یارانه ای با نرخ هر کیلوگرم 2700 تومان برای فراوری ماکارونی در اختیار فراورینمایندگان قرار می گیرد اما مقدار اختصاص به میزان کافی نیست.

وی اضافه نمود: فراورینمایندگان به میزان ظرفیت فراوری خود نمی توانند گندم از دولت خریداری نمایند به همین علت مجبور هستند بخشی از احتیاج خود را از بازار آزاد تامین نمایند و قیمت تمام شده بالا می رود.

وی با اشاره به اینکه ظرفیت فراوری ماکارونی در ایران یک میلیون و دویست هزار تن است ادامه داد: با وجود این ظرفیت فراوری تنها حدود 750 هزار تن از این محصول در کشور فراوری می گردد، زیرا هزینه فراوری در ایران به علت افزیش قیمت مواد بسته بندی، حمل ونقل و نیروی انسانی بالا رفته است، اما قیمتی که سازمان حمایت از فراورینمایندگان و مصرف نمایندگان سال 99 معین شده تا کنون تغییری ننموده است.

وی توضیح داد: در این شرایط فراوری صرفه مالی چندانی ندارد و باعث شده که سهم ایران از بازار جهانی ماکارونی به 7 دهم درصد برسد در حالی که سهم ترکیه از این بازار حدود 10 درصد است.

میر احمدی با اشاره به اینکه سرانه مصرف ماکارونی در ایران 6 کیلو است در حالی که سرانه کشورهای اروپایی 26 کیلو است، گفت: در ایران برنج جزو نخستین محصولات در سید کالایی خانوار است، اما در کشورهای اروپایی بیشترین تقاضا برای ماکارونی وجود دارد، از طرف دیگر در سال های اخیر تورم و کاهش قدرت خرید باعث کاهش تقاضایی مصرف در ایران شده است و مصرف نماینده ها بیشتر به سمت مصرف نان رفته اند.

میراحمدی با بیان اینکه گندمی که به فراورینمایند ه های ماکارونی داده می گردد ویژه فراوری ماکارونی نیست، اظهار کرد: گندمی که در حال حاضر به فراورینماینده ها داده می گردد ویژه فراوری نان است، به همین علت برای فراوری ماکارونی کیفیت پایینی دارد. به عبارت دیگر برای فراوری آرد ویژه ماکارونی هر کیلو گندم تنها 30 درصد از آن آرد را تامین می نماید، اما درباره آردهای معمولی این گونه نیست.

عضو انجمن صنفی کارفرمایان و فراوری نمایندگان ماکارونی با اشاره به اینکه مشکلاتی که در شرایط کنونی برای فراوری و تامین سرمایه در گردش وجود دارد باعث شده که فراورینماینده های ماکارونی بخشی از بازارهای صادراتی خود را از دست بدهند، گفت: در شرایط کنونی در ایران 22 ارگان دولتی و خصوصی برای صادرات محصولات تصمیم می گیرند، در حالی است که در جهان تنها یک ارگان برای قوانین و مقررات صادرات تصمیم گیری می نماید؛ صدور مصوبات و دستورالعمل های بخشی صادرات کالا را تحت تاثیر قرار داده است.

وی با اشاره به اینکه در ایران قبلا گندم دروم که مخصول فراوری ماکارونی است کشت می شد، گفت: قبلا در استان های خوزستان و فارس گشت گندم دروم انجام می شد که در شرایط کنونی این زمین ها به گشت برنج اختصاص پیدا نموده اند، به همین علت آرد ویژه ای ماکارونی باید به وسیله واردات تامین گردد.

میراحمدی با تاکید بر اینکه تامین آرد با کیفیت یاری می نماید تا شرکت ها بتوانند ارزآوری بیشتری به وسیله صادرات ماکارونی و … داشته باشند، گفت: به طور قطع اختصاص سهمیه گندم وارداتی برای توسعه صادرات می تواند یک راهکار موثر باشد.

آخرین اخبار حوزه فراوری را در صفحه صنعت و معدن وبلاگ حرف دل بخوانید.

منبع: تسنیم

منبع: تجارت نیوز

به "خشکسالی، فراوری ماکارونی را نصف کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خشکسالی، فراوری ماکارونی را نصف کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید