ناگفته هایی از زندگی علیرضا فغانی و همسرش

به گزارش وبلاگ حرف دل، علیرضا که با قضاوت در فینال تمام تورنمنت های معتبر ملی (المپیک، بازی های آسیایی، جام ملت های آسیا، جام کنفدراسیون ها) و باشگاهی (لیگ قهرمانان آسیا و جام باشگاه های دنیا) پرافتخارترین داور تاریخ آسیاست و برای تکمیل کارنامه بزرگش تنها فینال جام دنیای را کم دارد تا به رکوردی برسد که هیچ داوری در دنیا هرگز نرسیده...

ناگفته هایی از زندگی علیرضا فغانی و همسرش

رکورددار دربی و حضور در جام دنیای زوایای پنهان و کمتر دیده شده ای از زندگی دارد.

تولد در کاشمر، زندگی در شهرری

علیرضا فغانی متولد شهرستان کاشمر است، ولی از 6 ماهگی در شهرری بزرگ شد. در واقع برخلاف اینکه می گویند او جزو داوران استان تهران است اگر بخواهیم شهر محل زادگاهش را ملاک قرار بدهیم، فغانی را نیز باید در زمره داوران خراسانی حساب کنیم. استانی که به داشتن داوران بزرگ در فوتبال ایران همیشه معروف بوده است. البته ناگفته پیداست که او کلاس های داوری را زیر نظر هیئت فوتبال استان تهران سپری نموده است.

بزرگ شدن در کنار همسر

علیرضا فغانی با دختر حسین عرب براقی ازدواج کرد. جالب اینکه عرب براقی و پدر فغانی با یکدیگر همسایه دیوار به دیوار بودند و رفت آمد خانوادگی داشتند به همین خاطر فغانی عملاً از کودکی با همسرش بزرگ شد و کاملاً او و خانواده اش را می شناخت.

زندگی در خانواده ای پر از داور

زندگی در خانواده ای مملو از داور یکی از شرایط خاصی است که علیرضا از آن برخوردار بود. پدر و برادر علیرضا داوری می کردند و از طرف دیگر، پدر همسر و برادر همسر او نیز همین شغل را پیشه نموده اند. تازه باید به همه این ها پسر خود فغانی را نیز افزود که این روز ها در استرالیا کار داوری را استارت زده است. در چنین شرایطی می توان گفت همسر علیرضا فغانی فزونین داور در میان این خانواده است، چون وقتی قرار باشد مسابقه فوتبال را دیدن کند که همسر، پسر، برادر، پدر و بعلاوه پدر شوهر و برادر شوهرش همگی داور باشند، در نهایت میان آن ها اختلاف ایجاد می گردد و خانم فغانی باید حرف آخر را بزند!

ماندن در شهرری

شرایط مالی این داور پرافتخار به گونه ای است که وقتی در ایران زندگی می کرد، خیلی راحت می توانست ساکن شمال شهر گردد، اما تا روزی که ایران را به مقصد استرالیا ترک کرد، در شهرری و همان محله پدری باقی ماند با همان مرام و منش خاکی. شاید برایتان جالب باشد که بدانید علیرضا فغانی میان بچه محل هایش به بامعرفتی شهره آفاق است. او هر وقت از استرالیا به ایران می آید، به مراسم بسیار بزرگی دعوت می گردد که حضور در آن ها می تواند منفعت مالی فراوانی نیز برایش داشته باشد، اما به آنجا نمی رود، ولی در عوض هر وقت بچه محل ها و رفقای قدیمی دعوتش نمایند یا درخواستی از او داشته باشند، تا سر حد توان انجامش می دهد. در واقع معروفیت و ثروت باعث از دست رفتن معرفت علیرضا نشده است.

زمین خاکی پشت شهرداری

اعتبار این داور آنقدر بالاست که بسیاری از کشور ها در طول سال را برای تمرین در کمپ های پیشرفته خود و تدریس به داوران جوانان دعوت می نمایند، ولی فغانی هر وقت ایران باشد دقیقاً مانند دوران جوانی همه روزه لباس ورزشی می پوشد و در زمین خاکی پشت شهرداری شهرری مشغول ورزش می گردد. حرکتی که باعث جلب توجه نوجوانان و بچه محل های او نیز شده و هر وقت فغانی مشغول تمرین می گردد، عده ای نیز برای اینکه او را ببینند و در کنارش بدوند، لباس تمرین می پوشند و داخل زمین خاکی می روند.

پرافتخارترین داور ایران

تا قبل از برگزاری رقابت های قطر 2022 جعفر نامدار پرافتخارترین داور ایران بود، چون در دو جام دنیای حاضر شده و سه مسابقه را قضاوت نموده بود، ولی حالا علیرضا فغانی با حضور در سه جام دنیای رکورد او را شکست و پرافتخارترین داور ایران به شمار میرود. فغانی در جام دنیای 2014 برزیل هم حضور داشت، اما داور چهارم بود و قضاوت نمی کرد. جدا از حضور در سه جام دنیای، قضاوت فینال المپیک، فینال جام ملت های آسیا و جام باشگاه های دنیا هم از جمله افتخارات ارزشمندی است که فغانی برای خودش و فوتبال ایران به دست آورده است.

فوتبالیست عالی

در میان تمام داوران فوتبال، علیرضا فغانی از بقیه بهتر بود به طوری که اگر به جای داوری دنیای بازیگری را انتخاب می کرد شاید به تیم ملی نمی رسید، ولی قطعاً می توانست به عنوان یک بازیکن لیگ فزونی چند فصل در تیم های خوب به میدان برود.

مهاجرت به خاطر بچه ها

علیرضا فغانی اهل مهاجرت نبود و همان طور که گفتیم، در اوج معروفیت حاضر نشد از منطقه شهرری هم برود، ولی به خاطر تحصیل بچه هاش تصمیم به مهاجرت گرفت و هم اکنون در شهر بریزبن استرالیا زندگی می نماید. علت آنکه فغانی این شهر را انتخاب کرد جایگاه بریزبن به عنوان یکی از شهر های دانشگاهی استرالیاست و سطح فرهنگی آن از ملبورن و سیدنی بالاتر تلقی می گردد. پسر فغانی این روز ها در کالج تحصیل می نماید و دخترش هم چند سال از او کوچکتر است.

کری خوانی برای فزونین داور ایران

پسر علیرضا با اولین قضاوت در سطوح آماتوری لیگ استان ویکتوریا در استرالیا معادل دستمزد یک سال امیر عرب براقی -فزونین داور حال حاضر ایران- پول گرفت. امیر، دایی پسر فغانی است و هنوز هم به همین علت هر روز برایش کری می خواند!

خبر تلخ فدراسیون

تا چند سال قبل داوران فقط تا 45 سالگی می توانستند در عرصه رقابت های بین المللی قضاوت نمایند، اما حالا فیفا این شرط سنی را تا 48 سال ارتقاء داده؛ به همین خاطر علیرضا فغانی با توجه به اینکه هم اکنون 43 ساله است، می تواند در جام دنیای 2026 هم قضاوت کند. البته فدراسیون فوتبال نام او را از لیست داوران بین المللی ایران خارج کرد و به این ترتیب خبر بسیار خوبی به استرالیایی ها داد، چون آن ها می توانند او را به عنوان داور استرالیایی به کنفدراسیون فوتبال آسیا و فیفا معرفی نمایند و به این ترتیب شرایط حضورش در دوره بعدی جام دنیای را نیز فراهم نمایند، اما با توجه به روحیه ای که از فغانی سراغ داریم، با وجود همه کم لطفی هایی که در فدراسیون به او انجام شد، بسیار بعید است زیر بار انجام چنین کاری برود و ترجیح می دهد تا انتهای عمر نامش به عنوان یک داور ایرانی در دفتر فوتبال دنیا ثبت شده باقی بماند.

معرفت دُر گرانی است، به هرکس ندهند

علیرضا هر روز از همان مسیری سر کار می رفت که 30 سال رفته بود. از همان نانوایی و بقالی و قصابی خرید می کرد که قبل معروفیت می کرد. همان ساعت و همانجا و با همان شرایطی تمرین می کرد که یک عمر نموده بود و همه این ها در فوتبالی رخ داد که با اولین قرارداد و اولین عکس و مصاحبه، همه بالای شهرنشین می شوند و حتی زادگاه شان را هم به یاد نمی آورند... علیرضا فغانی جواهری بود که قدرش را فقط مردم دانستند...

منبع: خبرورزشی

منبع: فرارو

به "ناگفته هایی از زندگی علیرضا فغانی و همسرش" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ناگفته هایی از زندگی علیرضا فغانی و همسرش"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید